کدام زبان‌های برنامه‌نویسی براساس رنکینگ IEEE Spectrum بیشرین رشد را داشته اند؟

کدام زبان‌های برنامه‌نویسی براساس رنکینگ IEEE Spectrum بیشرین رشد را داشته اند؟

اگر به برنامه نویسی علاقه مندید، حتما به رنکینگ های ارائه شده هم علاقه دارید و قطعا در مورد محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان کنجکاو هستید. در تازه ترین رنکینگ زبان های برنامه نویسی، IEEE Spectrum توضیحاتی کلی در مورد روشی که برای تهیه فهرست خود به کار می گیرد، ارائه کرده است که در این مقاله قصد داریم آن را با شما به اشتراک بگذاریم؛‌ علاوه بر این، خواهیم دید که کدام زبان های برنامه نویسی دارای بیشترین رشد در سال های اخیر بوده اند. با سکان آکادمی همراه باشید.

رنکینگ های IEEE Spectrum داده های به دست آمده از 10 منبع مختلف که شامل آگهی های استخدام، بحث و گفت و گوهای اجتماعی، کدهای تولید شده ی اپن سورس و ... است را در محاسبات خود در نظر می گیرد. این سازمان تحلیل خود را با گرفتن فهرست 300 زبان برنامه نویسی برتر از GitHub شروع می کند و سپس از تمام اطلاعات موجود در فضای مجازی، از گوگل و توییتر گرفته تا هکرنیوز و ردیت، استفاده می کند تا بتواند 48 زبان برنامه نویسی برتر را مشخص کند.

رنکینگ های دیگر، متغیرهای مختلفی را برای ارائه یک فهرست از زبان های برنامه نویسی با هم ترکیب می کنند اما این در حالی است که فهرست IEEE Spectrum زبان های برنامه نویسی را در جداول مختلف و بر اساس معیارهای متفاوت دسته بندی و رتبه بندی می کند. به طور مثال اگر می خواهید بدانید کدام زبان برنامه نویسی از سوی کارفرماها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد می توانید به رتبه بندی که بر همین اساس انجام شده است مراجعه کنید. علاوه بر رنکینگ های مختلف برای مشخص کردن محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در هاب های اپن سورس، زبان های برنامه نویسی با بیشترین میزان رشد و ... نیز در این رنکینگ ها مشخص می شوند.

بنابراین با توجه به روش متفاوتی که IEE Spectrum در رتبه بندی خود استفاده کرده است، ما به اطلاعاتی دسترسی پیدا خواهیم کرد که در رتبه بندی های Say، RedMonk یا TIOBE نمی توانیم ببینیم. به طور مثال JavaScript، Java و PHP در فهرست نیم سال RedMonk در صدر زبان ها برنامه نویسی پر رونق قرار داشتند، در حالی که در آخرین رنکینگ ارائه شده از سوی TIOBE، این زبان های برنامه نویسی جاوا، سی، سی پلاس پلاس و پایتون بودند که بالاترین جایگاه ها در رتبه بندی را در اختیار گرفته بودند.

بر خلاف دو رتبه بندی دیگر، در رتبه بندی IEEE Spectrum، زبان های برنامه نویسی C، Java، Python و ++C در صدر جدول قرار گرفته اند. همچنین زبان برنامه نویسی C در صدر جدول زبان های برنامه نویسی مورد نیاز از سوی کارفرماها و جدول مربوط به بیشترین رشد زبان های برنامه نویسی قرار دارد و این در حالی است که ++C در دسته محبوب ترین زبان های برنامه نویسی اپن سورس حکم فرمایی می کند. فهرست زبان های برنامه نویسی که کارفرما ها بیشتر از همه به آن علاقه نشان داده اند چنین است:

با نگاه به جداول زبان های برنامه نویسی در رنکینگ های ارائه شده، حتما متوجه خواهید شد که برخی از این زبان ها تقریبا در تمام رتبه بندی ها در صدر جدول قرار دارند. ولی چرا رنکینگ هایی که با روش های مختلف به دست آمده اند همگی نشانگر برتری برخی از زبان های برنامه نویسی نسبت به سایر رقبای خود هستند؟ پاسخ این سوال ساده است. به این دلیل که هزاران برنامه نویس از این زبان ها برای ساخت صدها هزار اپلیکیشن استفاده می کنند؛ یعنی برخی از این زبان ها به شدت در پایه ها و زیرساخت های فناوری موجود در دنیای مدرن ما رخنه کرده اند. در نتیجه از هر روشی که برای رتبه بندی استفاده کنید، باز هم نام این زبان های برنامه نویسی را خواهید دید.

از طرف دیگر زبان های برنامه نویسی جدید به چندین سال زمان نیاز دارند تا راه خود را به صدر جدول باز کنند. حتی سوئیفت که زبان برنامه نویسی نسل جدید اپل برای iOS و MacOS است، با وجود تبلیغات بسیار زیاد و بازاریابی های اپل، همچنان در پیشی گرفتن از آبجکتیو سی (که به نوعی پدر بزرگ سوئیفت محسوب می شود) دچار مشکل است.

 کسانی که دستی در دنیای فناوری دارند و یا کسب و کاری را اداره می کنند باید بدانند که زبان های برنامه نویسی برتر در این رنکینگ ها قطعا برای آن ها مفید خواهند بود، هر چند که در کنار آن باید به زبان های برنامه نویسی دیگر مانند سوئیفت که رشدی بسیار سریع دارند و به احتمال زیاد در سال های آینده بخش عمده ای از سهم بازار را در اختیار می گیرند هم نیم نگاهی داشته باشند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon