آشنایی با برخی باورهای نادرست در مورد Alexa

آشنایی با برخی باورهای نادرست در مورد Alexa

Alexa از سال 1998 در دسترس عموم قرار گرفت و از همان زمان تاکنون یکسری باورهای نادرست در مورد خودِ الکسا و همچنین بهبود رتبهٔ سایت در این سیستم در میان وب‌مسترها رایج شده است که در این مقاله قصد داریم به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌ای داشته‌ باشیم.

الکسا فقط ترافیک کاربرانی که تولبارش را نصب کرده باشند رصد می‌کند
چنین چیزی صحت ندارد زیرا تعیین رتبهٔ سایت‌ها که توسط الکسا صورت می‌گیرد بر اساس طیف گسترده‌ای از پلاگین‌هایی است که روی مرورگرهای مختلف نصب می‌شوند و تولبار الکسا فقط یکی از این پلاگین‌ها است که در تعیین رتبه نقش دارد (لازم به‌ ذکر است در سایت‌هایی که Alexa Certify Code روی آن‌ها قرار گرفته باشد، الکسا به‌ طور مستقیم داده‌ها را از کاربرانی که آن سایت را مشاهده می‌کنند، خواه تولبار الکسا را نصب کرده باشند خواه نصب نکرده باشند، جمع‌آوری می‌کند.)

الکسا فقط‌ بازدید صاحبین سایت‌ها را مد نظر قرار می‌دهد
این باور نادرست تاحدودی مرتبط با باور نادرست قبل بوده که بس اشتباه است زیرا ترافیک الکسا بر اساس بازدید میلیون‌ها کاربری است که می‌توانند یکی از هزاران پلاگین مختلف را روی مرورگرهای خود نصب کرده باشند.

با اطلاعات مربوط به سایت، رتبه بهبود می‌یابد
وارد نمودن اطلاعات مربوط به یک سایت در الکسا اصطلاحاً Claiming Site نامیده می‌شود که با استفاده از آن وب‌مسترها می‌توانند اطلاعات مختلف مرتبط با سایت خود را در سایت الکسا وارد نمایند. خیلی‌ها بر این باورند که وارد نمودن این دست اطلاعات منجر به بهبود رتبهٔ الکسا می‌شود که هرگز اینچنین نیست و برای آنکه الکسا رتبهٔ سایتی را مورد سنجش قرار دهد، به هیچ‌وجه نیازی به Claim کردن سایت نیست (لازم به ذکر است که فرایند Claim که کاملاً رایگان است، فقط این اطمینان را به شما می‌دهد که اطلاعات تماس با وب‌مستر و یا لوگوی سایت در معرض دید کاربران قرار گیرد.)

نصب ویجت الکسا منجر به بهبود رتبهٔ سایت می‌شود
ویجت‌های رنکینگ الکسا صرفاً این امکان را به شما می‌دهند تا رتبهٔ سایت‌تان را نسبت به تعداد بازدید سایت‌تان ارتقاء دهید و این در حالی است که این ویجت‌ها برای محاسبهٔ ترافیک سایت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

اگر ترافیک در یک روز بالا رود، رتبه به صورت خودکار بهبود خواهد یافت
ضرورتاً این‌طور نیست زیرا رتبهٔ جهانی الکسا به‌ صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود اما این در حالی است که این رتبه بر اساس تعداد بازدیدهای صورت گرفته از سایت شما در سه ماه متوالی است و از همین روی تأثیر ترافیک صرفاً یک روز حدوداً 1/90 کل ترافیکی است که رتبهٔ سایت شما را مشخص می‌سازد. علاوه‌ بر این، رتبهٔ یک سایت نسبت مستقیم با رتبهٔ سایر سایت‌ها دارد؛ به‌ عبارت دیگر، تغییر در ترافیک سایر سایت‌ها رتبهٔ سایت شما را هم دستخوش تغییر خواهد ساخت (اما روی هم رفته در برخی موارد مشاهده شده که گاهی این قانون نقض می‌شود و اگر ترافیک سایت شما در یک روز بالا رود، رتبه نیز تا حدودی بهبود می‌یابد.)

رتبهٔ الکسا خریدنی است
به هیچ‌وجه این‌طور نیست اگرچه که برخی خدمات خاص الکسا منجر به ترافیک بیشتر به سایت شما و بالتبع رتبهٔ بهتر می‌شوند. در صورتی‌ که شما Certify Code الکسا را روی سایت خود نصب نمایید، الکسا می‌تواند به‌ جای تخمین زدن، به‌ صورت مستقیم ترافیک سایت شما را ارزیابی کند که ارزیابی مستقیم رتبهٔ دقیق‌تری از سایت شما ارائه خواهد داد اما توجه داشته باشید که رتبهٔ دقیق‌تر ضرورتاً به‌ معنی رتبهٔ بهتر نیست چرا که ممکن است سرویس الکسا در ارتباط با تخمین تعداد کاربران سایت‌ شما دچار اشتباه شده باشد و چنین اشتباهی به نفع شما شده باشد!

حال نوبت‌ به نظرات شما می‌رسد. فکر می‌کنید که آیا رتبهٔ الکسای یک سایت نشان از موفقیت آن سایت دارد؟ علاوه‌ بر این، به‌ چه شکل می‌توان به غیرواقعی بودن رتبهٔ الکسای سایت‌های متقلب پی برد؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon