Python یا PHP، مسئله این است!

Python یا PHP، مسئله این است!

اگر چه لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی (TIOBE) معمولاً در سال‌های اخیر Java را در جایگاه نخست نشان داده‌ است، اما این در حالی است که این لیست جزئیات علائق توسعه‌دهندگان را نمایش نمی‌دهد! سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کدام یک از زبان‌های برنامه‌نویسی در ۵ سال اخیر بیشترین تعداد توسعه‌دهنده را به سمت خود کشیده‌‌اند؟ کدام زبان برای بقا دست‌ و‌ پا می‌زند؟ و بسیاری سؤال دیگر. 

بر طبق فهرست PYPL که لیست خود را بر اساس میزان جست‌وجو‌ی کاربران در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی در گوگل مرتب می‌کند، محبوبیت پایتون به صورت چشم‌گیری در طی ۵ سال اخیر افزایش یافته است (تقریباً از سال ۲۰۱۰ چیزی در حدود ۵٪ ارتقاء) و در همان دوره‌ٔ زمانی مشابه، محبوبیت PHP به میزان ۵٪ کاهش ‌یافته‌ است.

همان‌طور که گفته شد، PYPL لیست خود را بر اساس علائق کاربران مبنی بر آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی با جست‌وجوی منابع در گوگل ساخته‌ است. پس می‌توان گفت این لیست معیار خوبی برای مقایسه‌ٔ تعداد کاربرانی که در حال یادگیری زبان خاصی هستند و یا نیستند خواهد بود.

این رشد و محبوبیت پایتون خارق‌العاده است زیرا در حال حاضر که در سال ۲۰۱۷ به سر می‌بریم، این زبان به ۳۰ سالگی هم نرسیده است که نمونه‌ٔ آن در دنیا تکنولوژی بی‌‌نظیر است و در تاریخ ماندگار خواهد شد. همان‌طور که بارها و بارها گفته شده و گفته خواهد شد، محبوبیت پایتون روز به روز افزایش پیدا می‌کند آن هم فقط به خاطر خصوصیات کلیدی و باارزش پایتون است (برای شروع یادگیری این زبان، می‌توانید به دورهٔ رایگان آموزش پایتون در سکان آکادمی مراجعه نمایید). 

اگرچه فهرست PYPL کاهش محبوبیت PHP را نشان می‌دهد، اما این به معنای نابودی و فروپاشی این زبان نیست. در طول سال‌های اخیر، جامعه‌ٔ توسعه‌دهندگان PHP در تلاش است که این محبوبیت را به جایگاه خود برگرداند؛ آن هم با تمرکز بر ویژگی‌های شاخصی مانند مدیریت پکیج‌ها و یا تمرکز بر ویژگی‌های کلی نظیر ارتقا‌ی کارایی این زبان به طوری که در نسخهٔ ۷ این زبان، گفته می‌شود که پرفورمنس تا ۲ برابر افزایش یافته و مصرف ممنوری تا ۵۰٪ کاهش یافته است.

علاوه بر این، بر طبق آنچه که Netcraft ادعا می‌کند، PHP هنوز در ساخت میلیون‌ها وب‌سایت به کار گرفته می‌شود (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این زبان، می‌توانید به دورهٔ آموزش PHP در سکان آکادمی مراجعه نمایید). 

در حقیقت، اگر در این لیست زبانی وجود داشته باشد که محکوم به نابودی است، زبان سابق مورد استفاده برای نوشتن برنامه‌های کاربردی iOS و macOS شرکت اپل یعنی Obective-C است و دلیل آن هم این است که جایگزین این زبان یعنی Swift به سرعت در حال ترقی است و جایگاه مناسبی را در فهرست‌های TIOBE ،RedMonk و PYPL یافته است. 

این لیست زمانی می‌تواند مفید باشد که توسعه‌دهندگان و طرفداران تکنولوژی تصمیم بگیرند که چه زبانی را دنبال کنند. زبان‌هایی که در بالای لیست قرار دارند مسلماً تعداد کاربران زیادی دارند و در وسعت زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین ارزش آن‌ را دارند که شما وقت باارزش خود را برای یادگیری آنها صرف کنید.

از طرف دیگر، زبان‌هایی که در پایین لیست قرار دارند، برای کاربردها و حوزه‌های خاصی مناسب هستند که حتی ممکن است خیلی باارزش باشند و برای اشخاصی که در این زبان‌ها حرفه‌ای هستند، می‌تواند منبع درآمد خوبی باشند.

نظر شما چیست؟ آیا با رشد سریعی که برخی زبان‌ها همچون Python دارند، آیندهٔ خیلی خوبی برای زبان PHP نمی‌توان متصور شد یا این زبان کماکان طرفداران خود را خواهد داشت؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon