چگونه یک محیط کاری اثربخش در منزل خود ایجاد کنیم؟

چگونه یک محیط کاری اثربخش در منزل خود ایجاد کنیم؟

خواه فریلنسر باشیم خواه کارمند، اگر بتوانیم اصطلاحاً یک Home Office برای خود ایجاد کنیم، مزایای زیادی برایمان خواهد داشت اما این در حالی است که برای بسیاری از افراد که به دنبال راه‌اندازی یک دفتر کار در منزل خود هستند این مسئله صدق نمی‌کند و نتیجهٔ عکس دارد! علت این مسئله که بسیاری از افراد موفق نمی‌شوند تا در منزل به صورت اثربخش کار کنند این است که چیزهای زیادی در خانه وجود دارند که حواس فریلنسر را پرت می‌کنند و همین چیزها هستند که منجر می‌شوند تا ما از نظم لازم برای داشتن یک Home Office بهره‌مند نگردیم.

به هر حال اگر شما جزو آن دسته از خوانندگان هستید که روی کار کردن در منزل یا فریلسنر بودن پافشاری می‌کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است چرا که در آن راه‌کاریهایی ارائه خواهیم کرد که با عملی کردن آن‌ها، به سادگی خواهید توانست به یک فریلسنر موفق و یا یک کارمند دورکار خوب مبدل شوید.

اختصاص یک اتاق جداگانه به عنوان محل کار
روی میز غذاخوری و یا روی کاناپه به هیچ‌وجه جای مناسبی برای کار کردن نیست! حتماً یک اتاق اختصاصی به عنوان محل کار خود در نظر بگیرید و همان‌طور که صبح از همسر و یا سایر افراد خانوادهٔ خود خداحافظی می‌کردید و از درب منزل خارج می‌شدید، از این پس هم باید به اطلاع افراد خانواده برسانید که شما می‌خواهید مشغول به کار شوید سپس به اتاق کار خود رفته و درب اتاق را ببندید و مشغول به کار شوید.

خطوط قرمز را کاملاً مشخص کنید
داشتن یک اتاق کار تنها 50٪ قضیه است و علاوه بر داشتن یک محل کار جداگانه، شما نیاز به یکسری قوانین هم دارید که بر اساس آن قوانین مشخص شود که چه افرادی، در چه زمانی و برای چه کاری می‌توانند وارد محل کار شما شوند. از پدر و مادر عزیز، خواهر و برادر دوست‌داشتنی، همسر دلبند و بچه‌های بانمک گرفته تا حتی حیوانات خانگی، هیچ‌ کس و هیچ چیزی نمی‌تواند به سادگی وارد محل کار شود چرا که هر کدام از آن‌ها به نوبهٔ خود موجب حواس‌پرتی شما خواهند شد (البته فراموش نکنیم که گذاشتن یکسری قوانین سخت‌گیرانه با بی‌احترامی به اعضای خانواده کاملاً متفاوت است). علاوه بر این، تحت هیچ عنوان رادیو، تلویزیون و سایر چیزهایی که موجب حواس‌پرتی شما می‌شوند را در اتاق کار خود قرار ندهید.

زمان کاری خود را مشخص کنید
تعیین زمان کاری از جمله کارهایی است که کمک زیادی به نظم کسانی می‌کند که تمایل دارند در خانه کار کنند. در زمان کاری شما، فرض کنیم از ساعت 9 صبح تا 17 بعدازظهر، سایر افراد خانواده باید مزاحم شما نشوند مگر آنکه یک شرایط اورژانسی پیش آید. علاوه بر زمان کاری، اگر بتوان پوشش خاصی هم برای زمان‌هایی در نظر بگیریم که وارد اتاق کار خود می‌شویم، می‌توان این انتظار را داشت که کار ما از نظم به مراتب بیشتری نسبت به زمان‌هایی که با لباس راحتی کار می‌کنیم برخوردار خواهد بود.

ارتباطات خود را مدیریت کنید
اگرچه کار کردن از راه دور مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به عدم نیاز به رفت و آمد روزانه به محل کار اشاره کرد، اما این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که کار کردن در منزل می‌تواند منجر به از بین رفتن ارتباطات بین فردی شما با سایر همکاران، شرکا و ... گردد. لذا نیاز است تا یک چارچوب برای در ارتباط بودن با افرادی که به نوعی با کار شما مرتبط هستند تعریف کرده و بر اساس آن عمل کنیم.

عملکرد خود را ارزیابی کنید
پس از چندی که مشغول به کار در منزل شدید، باید عملکرد خود را مورد ارزیابی دقیق قرار داده تا متوجه شوید کار کردن شما در خانه دارای چه نقاط ضعفی است. ممکن است شما جزو آن دسته از افرادی باشید که قادر به برقراری تعادل مابین زندگی شخصی و زندگی کاری خود نیستند که اگر جزو این دسته از افراد باشید، اصلاً جای نگرانی نیست زیرا فقط کافی است تا مجدد به محل کار اصلی خود بازگردید!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon