۵ دلیلی که شما را مجاب می‌کند Python انتخاب اول شما باید باشد

۵ دلیلی که شما را مجاب می‌کند Python انتخاب اول شما باید باشد

با اینکه زبان برنامه‌نویسی پایتون در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی عمر چندانی ندارد، اما به خوبی توانسته جای خود را در میان دولوپرها باز کند و پله‌های ترقی را نیز یکی پس از دیگری بپیماید. در حال حاضر، در سال 2023 ، بر اساس شاخص TIOBE پایتون به پله‌‌ی اولین زبان برنامه نویسی محبوب از دید توسعه‌دهندگان رسیده است که این نشان از افزایش محبوبیت این زبان در میان فعالان حوزهٔ توسعهٔ نرم‌افزار دارد.

در این پست بدون در نظر گرفتن اینکه شما برنامه‌نویس ماهری هستید یا تازه برنامه‌نویسی را برای ادامه‌ٔ راه انتخاب کرده‌اید، ۵ دلیل برای یادگیری زبان پایتون به شما ارائه خواهیم کرد که عبارتند از:

۱- به سادگی می‌توان پایتون را فرا گرفت

کدها و دستورات پایتون بسیار نزدیک به زبان انگلیسی است که به راحتی می‌شود آن را خواند و درک کرد (به طور مثال، خوشبختانه نیازی به سمی‌کالن یا ; در آخر دستورات نیست). راهنمای نگارش کد PEP8 از سال ۲۰۰۱ قواعدی را برای خوانایی هرچه بیشتر پایتون در نظر گرفته است و نمونه‌ سورسی‌کدی که در ادامه می‌بینید، بر اساس این راهنما نوشته شده است:

Good
 
if foo == 'blah':
 
do_something()
 
do_one()
 
do_two()
 
do_three()
 
Bad:
 
if foo == 'blah': do_something()
 
do_one(); do_two(); do_three()

۲- پایتون بر روی تمام پلتفرم‌ها اجرا می‌شود

این قابلیت در مورد سایر زبان‌های محبوب نظیر PHP ،Java و ++C هم صدق می‌کند اما می‌توان پایتون را بر روی دیوایس‌های کوچک نظیر Raspberry-Pi و یا حتی کوچک‌تر از آن یعنی Micro:Bit نیز اجرا کرد که چنین قابلیتی به منزلهٔ یکی دیگر از برگ برنده‌های زبان برنامه‌نویسی Python است.

۳- پایتون از نوع زبان‌های GPL است

زبان‌های GPL (در مقابل DPL) به آن دسته از زبان‌های برنامه‌نویسی گفته‌ می‌شود که می‌توان در مقیاس عظیمی از حوزه‌های کامپیوتری از آنها در جهت نوشتن برنامه‌های کاربردی استفاده کرد و تمرکز آنها بر یک حوزه‌ٔ خاص مانند پزشکی، تجاری و ... قرار ندارد. احتمالاً کمتر برنامه‌نویسی را می‌توان یافت که از پایتون برای نوشتن سیستم‌عامل و یا بازی‌های فوق حرفه‌ای استفاده کند اما مسلماً پایتون زبان انعطاف‌پذیری است و قابلیت ساخت هر چیزی -از نرم‌افزار‌های دسکتاپ گرفته تا اپلیکیشن‌های وب و فریم‌ورک‌های متعدد- را دارا است.

حتی در سال‌های اخیر، پایتون قدرت خود را با ارائه پکیج SciPy در حوزه‌ٔ علوم ریاضیات و محاسبات عددی نیز به نمایش گذاشته است. اگر فکر می‌کنید این دلایل کافی نیستند، باید گفت که پایتون همچنین دارای ابزار‌های قدرتمند در حوزه‌ی GUI (رابط گرافیکی کاربری) مانند wxPython است که گوی سبقت را از لایبرری مشهور GUI زبان ++C یعنی wxWidgets ربوده است.

پایتون از دو ورژن ۲ و ۳ سرچشمه گرفته است که آخرین نسخهٔ ورژن قدیمی این زبان ۲.۷.۱۲ است. اگر شما قصد یادگیری پایتون را دارید، مسلماً ورژن ۳ این زبان انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود (همچنین اگر به لایبرری خاصی نیاز پیدا کردید، حتماً لیست پکیج‌های پایتون را بررسی کنید). در حال حاضر، حدود ۶۷ هزار پکیج در این مجموعه لیست شده‌اند که برخی از آنها فقط با ورژن ۲ سازگار هستند.

۴- اگرچه پایتون یک زبان تفسیری است اما سرعت اجرای آن شگفت‌انگیز است

زبان‌های به اصطلاح Interpreted به صورت خط به خط اجرا شده و اصطلاحاً کامپایل نمی‌شوند (نیازی به تبدیل به زبان ماشین ندارند) در حالی که زبان‌های به اصطلاح Compiled باید ابتدا به زبان ماشین -یا همان صفر و یک- تبدیل شده و نیازمند یک کامپایلر برای اجرای دستورات دودویی هستند. تصوری که بین برنامه‌نویسان وجود دارد این است که زبان‌های مفسّری از سرعت اجرای کمتری نسبت به زبان‌های کامپایلری برخوردارند.

اگرچه چنین دیدگاهی را تاحدودی درست می‌توان تلقی نمود اما این در حالی است که در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی این ضعف را برای زبان‌های مفسّری از بین برده است. اگر این دلیل هم باز برای شما کافی نیست، می‌توان به پروژه‌ای با نام PyPy اشاره کرد که با هدف ارتقا‌ی سرعت پایتون انجام شده است. این نسخه از پایتون می‌تواند به عنوان جایگزینی برای نسخه‌های ۲ و ۳ در نظر گرفته شود و به صورت قابل ملاحظه‌ای از مفسّر پیش‌فرض پایتون یعنی CPython که به زبان C نوشته ‌شده است، سریع‌تر خواهد بود.

۵- پایتون به صورت مداوم در حال پیشرفت است

اگرچه پایتون هنوز جوان است و زبان کاملی نیست،‌ اما به سرعت در حال رشد است و در هر نسخهٔ جدید ویژگی‌های منحصر به فردی همچون عملگرها‌ی قدرتمندی برای ضرب ماتریس‌ها، دستورات پردازش ورودی و خروجی هم‌زمان و غیرهم‌زمان، توابع جستجوی سریع و بسیاری ویژگی دیگر افزوده می‌شود.

حال اگر مجاب شده‌اید که یادگیری زبانی که شرکت‌های بزرگی همچون گوگل از آن استفاده می‌کنند را فرا گیرید، خبر خوب این است که منابع آموزشی بسیاری در اختیار شما قرار دارد که یکی از معتبرترین آنها، سایت رسمی پایتون است که البته به زبان انگلیسی است (همچنین می‌توانید به صورت رایگان از دوره متنی آموزش پایتون یا دوره ویدیویی آموزش مقدماتی پایتون در سکان آکادمی نیز استفاده نمایید). 

آیا شما هم با دلایل بالا برای شروع یادگیری پایتون موافقید؟ علاوه بر دلایل فوق، به نظر شما چه دلایل دیگری برای یادگیری پایتون می‌تواند وجود داشته باشد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon