10 چیز جالب در مورد جام جهانی برزیل

10 چیز جالب در مورد جام جهانی برزیل

جام جهانی فوتبال 2014 در برزیل در حال انجام است ولی آیا می دانستید این اولین بار نیست که برزیل میزبان این بازی ها است؟ این در واقع بار دوم آن ها است – بار اول در سال 1950 بود که برزیل مغلوب تیم اروگوئه شد – اما نکته جالب توجه این است که این بار هزینه برگزاری این مسابقات چندین برابر قبل شده و در عین حال چالش های بیشتری هم با خود به همراه داشته است. اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که اخبار جام جهانی را دنبال می کنید، به طور حتم در جریان اعتراضات برزیلی ها نسبت به هزینه گزاف صرف شده جهت آماده سازی مقدمات این جام قرار گرفته اید. با این حال، مسائلی هم هست که از تیررس شما دوره مانده و هنوز متوجه آن ها نشده اید که از آن جمله می توان به ده مورد زیر اشاره کرد:

یک: اولین جام جهانی با تکنولوژی خط گل 
آیا گل فرانک لمپارد که مورد قبول داوران قرار نگرفت را به یاد دارید؟ این جریان جزو افتضاحات جام جهانی قبلی به حساب می آید اما با تکنولوژی "خط گل"، داوران می توانند با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مطمئن شوند که آیا توپ به طور یقین از خط دروازه عبور کرده است یا خیر. در این جام، 14 دوربین فوق پیشرفته در هفت حالت مختلف در هر یک از دروازه ها کار گذاشته شده که می توانند توسط ساعتی که به مچ داور بسته شده او را از این که توپ از خط دروازه عبور کرده است یا نه مطلع سازند. اگر نسبت به این تکنولوژی دچار تردید هستید، باید بدانید که هیچ جای نگرانی نیست چرا که در جام فدراسیون های سال 2013 نیز این فناوری امتحان خود را پس داده و مورد تایید فیفا قرار گرفته است.

دو: روبات ها برای ایجاد امنیت به خدمت گرفته شده اند 
به دلیل وجود تظاهرات گسترده و بالا رفتن آمار جرم و جنایت در برزیل، دولت این کشور از هیچ گونه تلاشی برای تامین امنیت این مسابقات فروگزار نکرده است. علاوه بر 15000 پلیس و 20000 نیروی امنیتی، کشور برزیل این 12 استادیوم را مجهز به روبات هایی به نام packBots کرده است. دولت برزیل تعداد 30 عدد از این روبات ها را به قیمت 7.2 میلیون دلار از شرکت iRobot خریداری کرده است. این روبات ها قابلیت تشخیص اجسام مشکوک را دارند و هر یک از آن ها مجهز به GPS، ویدیو، ردیاب حرارتی، جهت یاب الکتریکی و سیستم تشخیص می باشند. علاوه بر این، روبات ها در مقابل سقوط از ارتفاع 2 متری روی سطح سیمانی مقاوم هستند و قابلیت چرخش 360 درجه نیز دارند و به سادگی می توان هر یک از آن ها را داخل یک کوله پشتی جای داد.

سه: پلیس Darth Vader
وقتی سیستم امنیتی مجهزتر می شود، پلیس هم می بایست به گونه ای تغییر چهره پیدا کند. نیروهای پلیسی که این 12 استادیوم را تحت کنترل دارند به ماسکی مجهز شده اند که شبیه به ماسک Darth Vader در فیلم "جنگ ستارگان" است. این پوشش توسط پلیس ضد شورش مورد استفاده قرار می گیرد تا اگر در استادیوم اغتشاش ایجاد شد، آن ها بتوانند از این ماسک ها بهره مند شوند. نیازی نیست که با دیدن این ماسک وحشت زده شوید، هدف از استفاده از این ماسک ها محافظت در برابر گازهای محیطی و دمای هوای بالا است. همچنین یک آمپلی فایر در آن تعبیه شده است که صدای پلیس را به بیرون پخش می کند و اثر روانی بالایی روی سایر افراد خواهد داشت.

چهار: اولین ضربه به توپ توسط یک نوجوان معلول 
در گذشته اولین ضربه به توپ توسط یک فرد مشهور زده می شد و این جام شروع می شد. اولین ضربه ی این جام را نوجوانی که از قسمت کمر فلج است و به وسیله یک روبات قادر به راه رفتن می باشد می زند. این روبات که توسط یک دانشمند مغز و اعصاب معروف از فلز سبک ساخته شده است که با نیروی هیدرولیک کار می کند. کسی که از این شبه استخوان بندی استفاده می کند یک دست لباس مخصوص به تن می کند و کلاهی به سر می گذارد که توسط الکترودهای تعبیه شده در آن سیگنال هایی به مغز می فرستد و فرد با آن لباس قادر به راه رفتن می شود. به طور حتم در آینده این روبات ها جایگزین ویلچرها خواهند بود.

پنج: استادیوم هایی که قرار است باشند و نیستند 
نکته اضطراب آور این جام این است که هنوز تعدادی از این 12 استادیوم کاملاً آماده استفاده نیستند. جالب تر این که یکی از 3 استادیومی که هنوز در حال تعمیر و تست بوده است همان استادیومی می باشد که قرار بود میزبان اولین بازی این دوره باشد. یکی از این 12 استادیوم که جزو اولین استادیوم هایی بود که آماده شد، مجهز به سقفی با انرژی خورشیدی است. این استادیوم 62000 صندلی دارد و 6 بازی را شاهد خواهد بود. علاوه بر این استادیوم، 2 استادیوم دیگر هم از سیستم خورشیدی بهره مند شده اند.

شش: فوتبالیست های ایرانی در توییتر
بر کسی پوشیده نیست که شبکه اجتماعی توییتر در ایران فیلتر است. مدافع ایرانی – حسین مهینی – با کمک یک روزنامه نگار خانم به نام "نگار مرتضوی" اولین فوتبالیست ایرانی در توییتر شد. مهینی پیش از این هم در توییتر صفحه داشت اما فعالیت او چندان چشم گیر نبود اما با نزدیک شدن جام جهانی، او از "سردار آزمون" و "محمد خلعتبری" نیز دعوت کرد تا به توییتر بپیوندند.

هفت: تاکنون فقط 8 کشور این جام را بالای سر برده اند 
با این که جام جهانی از سال 1930 تاکنون 19 بار در کشورهای مختلف برگزار شده است، اما این جام تنها در دست 8 کشور دست به دست شده است. این کشورها عبارتند از برزیل، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، انگلستان، آرژانتین، فرانسه و اروگوئه و سایر کشورهای شرکت کننده از لمس کردن این جام محروم مانده اند. از میان این هشت کشور، برزیل و ایتالیا به ترتیب با 5 و 4 بار پیروزی رکورد دار هستند و پس از این دو کشور، آلمان با 3 بار پیروزی در جایگاه سوم قرار دارد. آرژانتین و اروگوئه هر یک 2 بار جام را از آن خود کرده اند و فرانسه، انگلستان و اسپانیا هم هر یک فقط یک بار این شانس را تجربه کرده اند.

هشت: ژاپن Pikachu را انتخاب می کند!
جام جهانی زمان خوبی برای استفاده از نمادهای بامزه به منظور نشان دادن این رویداد است. ژاپنی ها تصمیم گرفته اند که با همکاری شرکت های آدیداس و Pokemon از یک شخصیت کارتونی به اسم Pikachu به عنوان نمادی برای تیم خود استفاده کنند. علاوه بر این، آن ها از تمام شخصیت های فوتبالی Pokemon برای نشان دادن افراد تیم فوتبال خود در این جام بهره مند شده اند.

نه: نوشیدن آبجو آزاد است یا خیر!
فیفا نوشیدن آبجو در مسابقات ورزشی جام جهانی را بلامانع می داند و شرکت Budweiser به عنوان اسپانسر رسمی فیفا در بیرون استادیوم میان تماشاچیان آبجو پخش می کند. از طرفی این کار خلاف قانون کشور برزیل می باشد و در حال حاضر فیفا و دولت این کشور بر سر این موضوع اخلاف نظر دارند. این کشور از سال 2003 به دلیل خشونت های ناشی از مصرف نوشیدنی های الکلی، مصرف الکل را در مسابقات ورزشی ممنون کرده بود ولی برای برگزاری این جام به اجبار مدتی اجرای این قانون را متوقف خواهد کرد و به میل فیفا رفتار خواهد کرد.

ده: گران ترین تیم ها 
از آن جا که برنده این مسابقه صاحب 567 میلیون دلار پول خواهد شد، بی تردید به گران ترین تیم جهان تبدیل خواهد شد همان طور که اسپانیا (برنده جام قبلی) هم اکنون گران ترین تیم دنیا و حاضر در این مسابقات است. با استناد به این مقاله، 3 نفر از بازیکنان اسپانیا با نام های اینیستا، فابرگاس و باسکتس به ترتیب 75.39، 67.99 و 61.42 میلیون دلار قیمت دارند. تیم این کشور با احتساب قیمت سایر بازیکنان، ارزشی معادل با 1029.37 میلیون دلار دارد. آلمان پس از اسپانیا با مبلغ 844.43 میلیون، در جایگاه دوم و پس از آن ها برزیل با ارزش 640.81 میلیون دلار مقام سوم را به خود اختصاص داده است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon