نامه ای از بیل گیتس که استیو جابز به هنگام مرگ در کنار خود نگاه داشته بود!

نامه ای از بیل گیتس که استیو جابز به هنگام مرگ در کنار خود نگاه داشته بود!

شاید تاکنون داستان های زیادی از اختلاف نظرهای دو اسطوره ی دنیای فناوری -بیل گیتس و استیو جابز- شنیده باشید اما جدای از روحیه ی رقابت طلبی شدید، بحث و جدل های زبانی، تولید محصول برتر، به دست گرفتن بازار و ...، شاید دیگر توان دیدن ابعاد دیگر زندگی و باور رابطه دوستانه میان بیل گتیس و استیو جابز کمی دشوار به نظر برسد. در حقیقت این دو مغز متفکر صنعت تکنولوژی دنیا با یکدیگر روابط دوستانه زیادی داشتند و در زمان های مختلف این مسئله را نیز ثابت کرده اند. چیزی که بیشتر مردم از بیل گیتس و استیو جابز به یاد دارند، رقابت شدید و سرسختانه میانه آن دو است. ولی این به معنی دشمنی این دو با یکدیگر نیست بلکه روحیه ستیزه طلبی را می توان بخشی از طبیعت رقابت برای تولید محصول و بازاریابی دانست و کاملاً غیر قابل اجتناب است. آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، رابطه ی دوستانه ی این دو چهره در قالب نامه یی از طرف بیل گیتس به رقیبش است به طوری که مرحوم جابز، این نامه را در بستر بیماری در کنارش تا آخرین لحظات زندگی نگاه داشت. 

شاید در ابتدا تصور کنید که بیل گیتس و استیو جابز دقیقاً در مقابل هم قرار داشته اند به طوری که یکی از آن ها تمام زندگی خود را با و تنگ دستی طی کرد و زندگی سختی را پشت سر گذاشت، نفر دیگر زندگی پر رفاهی را تجربه کرده که زندگی او را از همان ابتدای کار با خلاقیت و راه و روش های بازاریابی آشنا کرده، روندی که محصول آن ایجاد انقلابی در تکنولوژی بوده است.

ولی زمانی که بحث از بشر دوستی و کمک های خیر خواهانه و در کل جوانب انسانی می شود، تمام این ها به کنار می رود. کافی است در مورد مبلغی که بیل گیتس صرف امور بشر دوستانه است تحقیق کنید. او نه تنها در طی این سال ها خود یکی از بزرگ ترین خیرین روی کره زمین بوده است، بلکه همچنین افراد دیگر را نیز به انجام این کار تشویق کرده و نقش مثبتی در گسترش این تفکر ایفا کرده است.

او تا کنون به بیش از ۷۰ ثروتمند آمریکایی که تفکری مشابه او دارند پیشنهاد کرده که قسمت عظیمی از ثروت خود را رها کرده و آن را برای رفاه و پیشرفت دیگر مردم جهان به کار گیرند. در واقع بیل گیتس از آن ها خواسته تا در پروژه های بشر دوستانه او سرمایه گذاری مشترک داشته باشند. بیل گیتس برای کارهای بشر دوستانه خود همیشه حساب و کتاب دقیق داشته و دارد و از همان ابتدا همیشه رسیدن سرمایه به حد مورد نظر برای انجام امور مورد نظرش را بررسی می کرد.

ولی از آن جایی که خود برای حضور فیزیکی و بررسی ها وقت نمی گذاشت، شخص دیگری را به عنوان جایگزین برای خود انتخاب کرده است. این فرد جایگزین در گذشته کسی نبود جز استیو جابز! این دقیقاً همان چیزی است که ثابت می کند روابطی دوستانه و متفاوت میان بیل گیتس و استیو جابز وجود داشته است.

پس از مرگ استیو جابز در اکتبر سال ۲۰۱۱ بر اثر سرطان، تمام دنیا با مقالات، کتاب ها و اسناد و مدارک مختلف در مورد حقایق کمتر شنیده شده و زوایای پنهان استیو جابز پر شد، چرا که همگی به شدت مشتاق بودند شخصیت واقعی مردی که پشت این موفقیت عظیم قرار داشته است را بشناسند. پس از آن در سال ۲۰۱۲ بیل گیتس در نهایت زبان گشود و برخی وقایع و رویدادهایی که در روابط دوستانه آن ها اتفاق افتاده بود را بیان کرد. او در مورد استیو جابز این گونه گفته است:

استیو واقعاً نابغه بود. او در همان زمینه ای که من در آن فعال بودم، بسیار تأثیر گذار ظاهر شده بود. زمانی که نمونه های اولیه ی مکینتاش روانه ی بازار شدند، تعداد افرادی که در مایکروسافت روی مکینتاش کار می کردند به مراتب بیش از مهندسین اپل بود! کامپیوتر های شخصی که من بر روی آن ها کار کرده بودم نسبت به اپل سهم بسیار گسترده تری از بازار را به خود اختصاص داده بودند تا آن که در طی ۵ یا ۶ سال پایانی عمر استیو جابز که وی کار های زیادی بر روی نسخه های مختلف Mac و iPhone و iPad انجام داد و پیشرفت چشم گیری پیدا کرد. این دستاوردی بزرگ برای جابز بود و ما واقعاً از کار یکدیگر لذت می بردیم.

زمانی که استیو جابز و بیل گیتس در رقابت بسیار شدید با یکدیگر قرار داشتن، استیو جابز همیشه از بیل گیتس تعریف و تمجید می کرد؛ البته گاهی کم حرف بودن بیل گیتس -که جزئی از رفتار و طبیعت او محسوب می شد- چنین القا می کرد که او نسبت به حرف های جابز نگاهی برتری جویانه دارد.

البته همه چیز در سال ۲۰۰۷ و زمانی که بیل گیتس مایکروسافت را ترک کرد و بنیاد بیل و ملیندا گیتس (Bill And Melinda Gates Foundation) را تأسیس کرد، تغییر یافت. از آن به بعد تا پیش از مرگ استیو جابز، بیل گیتس روابطی بسیار دوستانه با جابز داشت و آن دو زمان زیادی را با یکدیگر سپری می کردند و به گفته گیتس، هیچ حقیقتی میان آن دو پنهان نمانده بود.

او گفت که استیو جابز زندگی اش را به تحقق رویاهای او اختصاص داد. بیل گیتس هم البته همان شور و اشتیاق را داشت هر چند که بعدتر متوجه شد می تواند رؤیاهای خود را با کمک های بشر دوستانه محقق کند.

کاپیتالیسم انقلابی بزرگ بر پا کرد و استیو جابز یکی از نمونه های بارز آن است. کاری که او انجام می داد فوق العاده بود. زمانی که استیو جابز فوت کرد، بیل گیتس تماسی از سوی همسر جابز دریافت کرد. او به استیو گفت: "این بیوگرافی (آخرین کتابی که در مورد جابز چاپ شده بود) هیچ تصویری از احترام متقابلی که شما برای هم قائل می شدید به تصویر نکشیده است!" همسر جابز همچنین به بیل گیتس گفت که استیو جابز نامه ی او را بسیار ارزشمند می دانست و آن را همیشه در کنار تخت اش تا آخرین لحظات عمرش نگاه داشته بود.

حال نوبت به دیدگاه های شما است. به نظر شما کدامیک از این دو اسطوره نقش مهم تری در دنیای فناوری ایفا کرده اند و چرا؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon