معرفی برخی از مطرح‌ترین کمپانی‌های فعال در حوزۀ CDN

معرفی برخی از مطرح‌ترین کمپانی‌های فعال در حوزۀ CDN

برخی از بزرگ‌ترین کمپانی‌هایی که در حوزهٔ شبکه‌های توزیع محتوا کار می‌کنند عبارتند از Akamai ،AWS Cloudfront ،Cloudinary ،Incapsula ،MaxCDN و Fastly که در این پست به معرفی برخی از آن‌ها و همچنین برشمردن تخصص اصلی‌شان خواهیم پرداخت اما اگر در مورد ماهیت CDN اطلاعات زیادی ندارید، ابتدا توصیه می‌کنیم به مقالهٔ CDN (شبکه‌ٔ توزیع محتوا) چیست و چگونه کار می‌کند؟ مراجعه نمایید.

Incapsula
این سرویس در زمینهٔ Scraping و همچنین مقابله با حملات DDoS از بنچمارک‌های خوبی در مقایسه با دیگر رقبایش برخوردار است. تکنولوژی ارائه‌شده توسط این شرکت مجهز به دیتابیس بسیار دقیقی است که حاوی آدرس‌های آی‌پی مربوط به پروکسی‌های مشکوک می‌باشد و همچنین قابلیت ذخیره‌سازی الگوهای بسیار خوبی از حرکات ماوس، بررسی رفتار کاربران و ربات‌ها و همچنین شناسایی به اصطلاح Scraper را در وب‌سایت دارا است. بنابراین اگر یک فروشگاه آنلاین دارید و نمی‌خواهید نقد و بررسی محصولاتتان توسط رقبا به اصطلاح Scrap شوند، می‌توانید استفاده از این سرویس را مد نظر داشته باشید.

Akamai
این سرویس میزان دسترس‌پذیری بالایی را دارا می‌باشد و لازم به ذکر است که این شرکت برای سرورهای CDN خود توپولوژی Scattered را در نظر گرفته و دسترس‌پذیری آن‌ به گونه‌ای است که حتی در مناطقی از جهان که سرعت اتصال به اینترنت پایین می‌باشد، از طریق سرورهای CDN خود سرعت خوبی را به منظور لود وب‌سایت فراهم می‌کند.

AWS Cloudfront
این سرویس شبکهٔ توزیع محتوا متعلق به کمپانی آمازون است که یکی از ارزان‌ترین سرویس‌های CDN است که از نظر در دسترس‌ بودن، نسبت به دیگر رقبا از شرایط مطلوبی برخوردار است (چنانچه در انتخاب سرویس بودجه مالی برای شما مهم است، سرویس ارزان‌قیمت این کمپانی انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.)

MaxCDN
Hotlinking زمانی رخ می‌دهد که فردی در یکی از تصاویر آپلودشده بر روی یک وب‌سایت و با کلیک روی گزینه Copy Image Address آن را در داخل وب‌سایت خود و با لینک وب‌سایت اصلی قرار می‌دهد که اگر فردی موفق به انجام چنین کاری شود، وب‌سایت مذکور ریکوئست مورد نیاز برای لود تصویر را به سرور وب‌سایت اصلی ارسال می‌کند و همچنین برای لود تصویر نیز از پهنای باند سرور اصلی استفاده خواهد کرد که در چنین شرایطی سرور اصلی فشار زیادی را متحمل خواهد شد. در همین راستا، کمپانی‌ MaxCDN سرویس خوبی برای مقابله با Hotlinking در اختیار وب‌مسترها قرار می‌دهد (اگر وب‌سایتی از گالری تصاویر یا یک وبلاگ سفرنامه دارید و یا هر نوع وب‌سایتی که حجم زیادی از تصاویر را دارا است، بهتر است از این سرویس‌ها برای محافظت از سرور خود استفاده کنید.)

Cloudflare
این کمپانی هم جزو ارائه‌دهندگان مطرح سرویس CDN است به طوری که هم پلن رایگان دارا است و هم اینکه برخی فیچرهای پیشرفته‌تر را در پلن‌های غیررایگان خود گنجانده است.

علاوه بر سرویس‌های سی‌دی‌ان فوق‌الذکر، برخی سرویس‌ها هستند که برای میزبانی پروژه‌‌های اپن‌سورس مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای آشنایی بیشتر با آن‌ها، می‌توانید به مقالهٔ چهار CDN برای میزبانی پروژه‌های اپن‌سورس مراجعه نمایید.

سخن پایانی
لازم به ذکر است که پیش از تهیۀ سرویس CDN، خدمات کمپانی‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و به خاطر داشته باشید که هیچ سرویسی نمی‌تواند همهٔ ویژگی‌های مد نظر شما را در خود داشته باشد. به عبارتی، هر یک از کمپانی‌های ارائه‌دهندهٔ شبکهٔ توزیع محتوا ممکن است یکسری نقاط ضعف و قوت داشته باشند و از همین روی هر کدام از کمپانی‌های فوق‌الذکر در یکسری ویژگی‌های خاص سرآمد هستند؛ اما در نهایت انتخاب سرویس مناسب به نیازهای وب اپلیکیشن شما بستگی دارد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon