آشنایی با دیدگاه لینوس توروالدز در مورد توزیع‌های دبیان و اوبونتو

آشنایی با دیدگاه لینوس توروالدز در مورد توزیع‌های دبیان و اوبونتو

در بسیاری از مصاحبه‌ها، خالق لینوکس -یعنی Linus Torvalds- به وضوح اعلام کرده که توزیع فدورا را روی سیستم‌هایش ترجیح می‌دهد، اما چرا وی به توزیع‌های محبوب لینوکسی همچون دبیان یا اوبونتو علاقه‌ای ندارد؟ این مسئله ریشه در تجربهٔ بَد او در نصب این‌گونه توزیع‌ها در گذشته دارد که برای آشنایی بیشتر با نظرات لینوس توروالدز در این رابطه، توصیه می‌کنیم که در ادامهٔ‌ این مقاله با سکان آکادمی همراه باشید.

از سه دهه پیش، لینوس توروالدز به طور خستگی‌ناپذیر روی کِرنِل لینوکس کار کرده تا آن را کارآمدتر و کاربرپسندتر کند. این هستهٔ ابداعی او حالا در دسترس دوستداران اپن‌سورس قرار دارد به این صورت که توزیع‌های متنوع لینوکسی به طیف وسیعی از کاربران خدمت‌رسانی می‌کنند.

لینوکس و نرم‌افزارهای اپن‌سورسی مبتنی بر ایدهٔ آزادی انتخاب هستند و این ایده به عنوان نیروی محرک آن‌ها عمل می‌کند. کِرنِل لینوکس در مرکز سیستم‌عامل‌های اپن‌سورس قرار دارد که اندروید را هم شامل می‌شود. اما، خالق لینوکس خودش از چه سیستم‌عاملی استفاده می کند؟ 

لینوس استفاده از فدورا را روی همهٔ دیوایس‌هایش ترجیح می‌دهد. به هر حال، شاید دوست داشته باشید نظرش دربارهٔ محبوب‌ترین سیستم‌عامل اپن‌سورس دنیا یعنی اوبونتو و توزیع کاربرپسند دبیان را بدانید که در ادامه به تفکیک، به بررسی موضوعی این دو توزیع از دید لینوس خواهیم پرداخت.

نظر لینوس توروالدز دربارهٔ دبیان 
جالب است که لینوس نصب دبیان را سخت توصیف می‌کند. این قضیه طی یک مصاحبه در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد و او چند سال بعد هم همان نظر را داشت:

متأسفم، شاید بخواهید گوش‌هاتون رو بگیرید، ولی من توزیعی می‌خوام که نصبش آسون باشه تا بتونم در زندگی روزمره ازش استفاده کنم.

لینوس دبیان را یک حرکت بیهوده می‌خواند چرا که هدف یک توزیع این است که کارها را راحت کند و نصبش آسان باشد نه اینکه به پیچیدگی کارهای کاربر بیافزاید!

نظر لینوس توروالدز دربارهٔ اوبونتو 
در مصاحبه‌ای دیگر، لینوس دربارهٔ توزیع اوبونتو صحبت کرد. در حالی که او دبیان را خیلی فنی می‌خواند، از شرکت توسعه‌دهندهٔ اوبونتو به خاطر آشنا کردن کاربرانی که از پلتفرم‌های ویندوز یا مکینتاش می‌آیند با لینوکس، قدردانی کرد. اما با اظهار نظر زیر، وی همچنان فدورا را به اوبونتو ترجیح می‌دهد:

من طی این سال‌ها چند بار با اوبونتو کار کردم، بیشتر به خاطر اینکه اوبونتو کار خوبی انجام داد که دبیان رو قابل ‌استفاده کرد.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. اگر شما از علاقمندان به گنو/لینوکس هستید، برای استفادهٔ روزانه خود کدام توزیع را ترجیح می‌دهید و چرا؟ و اگر هم به سایر پلتفرم‌ها همچون ویندوز و مک علاقمند هستید، می‌توانید نظرات خود را پیرامون عدم تمایل خود به مهاجرت به لینوکس با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon