نسخه ی ۳ زبان برنامه نویسی سوئیفت با یکسری ویژگی های جدید

نسخه ی ۳ زبان برنامه نویسی سوئیفت با یکسری ویژگی های جدید

سوئیفت، زبان برنامه نویسی جدید اپل برای پلتفرم های iOS و macOS، از بدو پیدایش تاکنون تغییراتی اساسی را تجربه کرده است. در اواخر سال ۲۰۱۵ بود که اپل این زبان برنامه نویسی را به یک زبان برنامه نویسی اپن سورس تبدیل کرد. در ماه مارس، با عرضه ی نسخه جدید ۲.۲، بسیاری از تغییرات مد نظر توسعه دهندگانی به غیر از توسعه دهندگان اکوسیستم اپل در ساختار زبان سوئیفت پیاده سازی شدند. هم اکنون نیز شایعاتی مبنی بر حمایت گوگل از سوئیفت برای توسعه اندروید به گوش می رسد. با عرضه ی نسخه ی ۳ این زبان، شاهد یکسری تغییرات اساسی در ساختار این زبان خواهیم بود که در این مقاله قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. با سکان آکادمی همراه باشید.

تعدادی از تغییرات شکل گرفته در نسخه ی ۳ زبان برنامه نویسی سوئیفت، ناسازگاری سورس کد نسخه ی ۲ با نسخه ۳ زبان سوئیفت می شوند که برای برنامه نویسان، از اهمیت بسیار زیادی برخورداند. طبق پروفایل اپل در گیت هاب، دیگر تغییرات نسخه جدید شامل ABI باثبات (برای تضمین پیشرفت سطح سازگاری فایل های باینری)، راهنمای طراحی API و قابلیت انتقال به پلتفرم های دیگر می باشد.

با استفاده از سوئیفت ۳، تیم توسعه دهنده ی اپل از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار خواهد شد که به گفته آن ها مشکل عدم سازگاری برخی فایل های باینری را حل می کند. در حال حاضر، اگر تغییراتی در لایبرری هایی به وجود آید که سوئیفت بر پایه ی آن ها استوار است، اپلیکیشن دوباره باید کامپایل شود. اگرچه افزایش میزان انعطاف پذیری سوئیفت منجربه به زمان اجرای بیشتری برای اپلیکیشن های نوشته شده با این زبان می شود، اما در نسخه ی ۳ زبان برنامه نویسی سوئیفت، با اضافه نمودن یک پراپرتی یا اورراید کردن یکی از متدهای قرار گرفته داخل کلاسی خاص، نیاز به کامپایل مجدد کلاس های فرزند کلاس والد نخواهد بود.

به طور کلی می توان گفت که در سوئیفت ۳ تلاش شده روند رو به رشد این زبان طی ۲ سال گذشته متمرکز تر و اصلاح گردد که برای این منظور، برخی از لایبرری ها و ای پی آی های این زبان بایستی تغییر کنند. به هر حال، برای دیدن دیگر ویژگی های احتمالی مانند سازگاری در تمامی سطوح سورس کد، سازگاری با زبان سی پلاس پلاس، کانکارنسی و دیگر قابلیت های جدید، باید منتظر نسخه های بعدی این زبان بود.

اپل قصد دارد که سوئیفت ۳ را پاییز سال جاری به بازار عرضه کند ولی تاریخ دقیق عرضه ی این نسخه را مشخص نکرده است. اگر برای پلتفرم های iOS یا macOS کدنویسی می کنید و کماکان برای توسعه ی اپلیکیشن به آبجکتیو سی (Objective-C) متکی هستید، شاید الان فرصتی خوبی برای شما باشد تا آشنایی با سوئیفت را آغاز کنید چرا که این زبان به سرعت در حال رشد و کسب محبوبیت در سراسر جهان است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon