Bitwarden: ابزاری اپن‌سورس و رایگان برای مدیریت پسورد

Bitwarden: ابزاری اپن‌سورس و رایگان برای مدیریت پسورد

امروزه در فضای سایبری به سرقت رفتن پسورد (رمزعبور) به یک مشکل کاملاً جدی مبدل شده است به طوری که وب‌سایت‌ها و اپلیلیکشن‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، هر روز مورد حمله قرار گرفته و به‌ دنبال این دست حملات، ممکن است یک شکاف امنیتی رخ داده و پسورد شما به سرقت برود. حال اگر از پسوردهای یکسانی برای اَکانت‌های مختلف خود استفاده کنید، هکرها به سادگی قادر خواهند بود تا به آسانی به ایمیل، حساب‌های بانک و دیگر اَکانت‌های مهم شما دسترسی پیدا نمایند (در همین راستا، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ پسورد قوی شما ممکن است ضعیف‌تر از آنچه که فکر می‌کنید باشد! مراجعه نمایید.)

چه‌طور می توان امنیت را در فضای آنلاین تأمین کرد؟
کارشناسان امنیت توصیه می‌کنند که برای حساب‌های آنلاین خود از رمزهای‌عبور مختلف و تصادفی استفاده کنید اما سؤال اینجا است که چه‌طور می‌توان این رمزهای‌عبور متفاوت را که ممکن است تعدادشان هم زیاد باشد، به‌ خاطر سپرد؟

BitWarden ابزاری اپن‌سوس و رایگان است که به سادگی می‌تواند برای رفع مشکلاتی از این دست مورد استفاده قرار گیرد. به عبارتی، بیت‌واردن به شما در تولید و مدیریت رمزهای‌عبور قوی و امن کمک می‌کند که در ادامه با برخی از شاخص‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار آشنا خواهید شد.

همگام‌سازی تمامی دستگاه‌ها
بیت‌واردن با برخورداری از ابزارهای امن به اصطلاح Cloud Syncing (همگام‌سازی اَبری)، این اجازه را به کاربران می‌دهد تا بتوانند از هر دیوایسی مثل لپ‌تاپ، موبایل و یا تبلت به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. در واقع، همهٔ اطلاعات کاربران قبل از ارسال از دستگاه کاربر، به اصطلاح اِنکریپت (رمزگذاری) می‌شوند و این فقط خودِ کاربر است که می‌تواند به اطلاعاتش دسترسی داشته باشد و به همین دلیل حتی اگر تیم بیت‌واردن هم بخواهند، قادر نخواهند بود تا اطلاعات کاربران را مشاهده کنند. در یک کلام، در بیت‌واردن اطلاعات کاربران با الگوریتم‌های قدرت‌مندی مُهروموم می‌شوند.

دسترسی و استفاده از بیت‌واردن
یک نرم‌افزار مدیریت رمزعبور اگر به آسانی در دسترس نباشد، خیلی مفید نخواهد بود. از این‌ روی، بیت‌واردن راه‌های مختلفی را برای دسترسی به نرم‌افزار خود در اختیار کاربران قرار می‌دهد که اولین قدم برای شروع استفاده از بیت‌واردن، ایجاد یک حساب کاربری است. پس از آن، کاربر می‌تواند به بخش به‌ اصطلاح صندوق امانات خود دسترسی داشته باشد.

برای استفاده از بیت‌واردن در سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس می‌توان از اپلیکیشن دسکتاپ مخصوص هر سیستم‌عامل استفاده کرد. بیت‌واردن تقریباً برای همه مرورگرها افزونهٔ مخصوصی ارائه کرده است که کاربران برای اینکه وب‌گردی امن‌تری داشته باشند می‌توانند افزونهٔ مربوط به مرورگر خود را نصب کرده و از آن استفاده کنند. برای استفاده از بیت‌واردن در موبایل و تبلت نیز کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌ بیت‌واردن را از گوگل‌پلی و اَپ‌استور دانلود و استفاده کنند (حتی زمانی‌ که کاربر به هیچ کدام از دستگاه‌های شخصی خودش دسترسی ندارد و از کامپیوتر شخصی دیگران استفاده می‌کند نیز می‌تواند از طریق وب و بدون نیاز به هیچ‌ اپلیکیشن و یا افزونه‌ای، به صندوق امانات بیت‌واردن خود دسترسی داشته باشد.)

اپن‌سورس و رایگان
تیم بیت‌واردن معتقد است یکی از ویژگی‌های خیلی مهم بیت‌واردن، اپن‌سورس بودن آن است به طوری که شفافیت سورس‌کد برای نرم‌افزارهایی مثل بیت‌واردن کاملاً ضروری است. از همین روی، BitWarden نرم‌افزاری کاملاً اپن‌سورس (قابل مشاهده و بررسی بودن کدهای نرم‌افزار توسط همه افراد) بوده و سورس‌کد بیت‌واردن بر روی گیت‌هاب قرار دارد و همهٔ افراد می‌توانند آن‌ را بازبینی، اصلاح و در توسعه آن مشارکت کنند.

در پایان لازم به ذکر است که ویژگی‌های اصلی بیت‌واردن که در زیر به آن‌ها اشاره شده است، به صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند:

- دسترسی و نصب همهٔ اپلیکیشن‌های بیت‌واردن
- همگام‌سازی بدون محدودیت همه دستگاه‌های کاربران
- ذخیره‌سازی نامحدود آیتم‌ها در صندوق امانات کاربر
- اضافه کردن آیتم برای لاگین‌ها، یادداشت‌های محرمانه و کارت‌های بانکی 
- احراز هویت دومرحله‌ای
- تولیدکننده رمزهای‌عبور امن و قوی به‌ صورت تصادفی
- سفارشی کردن سرور شخصی برای استفاده از قابلیت‌های بیت‌واردن (البته اگر مایل به انجام این کار هستید.)

همچنین از جملهٔ دیگر ابزارهای مدیریت پسورد می‌توان به LastPass ،KeePass و 1Password اشاره کرد که برای آشنایی بیشتر با این ابزارها، می‌توانید به مقالهٔ چگونه برای مقابله با هکرها، پسوردی امن انتخاب کنیم؟ نیز مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon