Quayside: ساخت شهری هوشمند در دل تورنتو به دست گوگل

Quayside: ساخت شهری هوشمند در دل تورنتو به دست گوگل

Toronto بزرگ‌ترین شهر کانادا از نظر جمعیت است و آب‌وهوای آن به دلیل نسیم‌های خنک و مرطوبی که از سمت دریاچۀ Ontario می‌وزند، خنک بوده و نیمهٔ غربی و ساحلی آن نیز آب‌وهوای معتدلی دارا است اما در عین حال قسمت شرقی این شهر تفاوت فاحشی با دیگر مناطق آن دارد چرا که بزرگراه Gardiner مرکز شهر تورنتو را به دو بخش مجزا تقسیم کرده و به واسطۀ آن نیز چشم‌انداز شهر به مکانی با هوای آلوده همراه با پارکینگ‌ها، بزرگراه‌ها و ساختمان‌های بزرگ تغییر کرده است! جالب است بدانید که این قسمت از شهر تورنتو به حدی غم‌انگیز است که در سال 1962، فیلم The Shape of Water، که نیاز به چنین فضایی داشت، در آنجا فیلم‌برداری شد.

Adam Vaughan روزنامه‌نگار سابق و نماینده این منطقه در مجلس کانادا دربارۀ تورنتو می‌گوید: 

تورنتو یک سرزمین صنعتی عجیب‌وغریبه که هکتار‌ها از اون بدون استفاده باقی مونده و هیچ‌کس واقعاً نمی‌دونه که با این زمین‌ها چه‌کار باید کرد!

آنچه گفته شد، شرحی از شهر تورنتو پیش از مطرح شدن قرارداد کمپانی گوگل برای ساخت شهر هوشمند با کشور کانادا بود. در اکتبر سال 2017، کمپانی Sidewalk Labs که یکی از زیرشاخه‌های شرکت گوگل است، قراردادی برای یک طرح 50 میلیون دلاری را با مسئولین تورنتو، اُنتاریو و کانادا بست مبنی بر اینکه چند هکتار از زمین‌های بدون استفادهٔ شهر تورنتو را به عنوان نخستین منطقۀ مبتنی بر اینترنت در جهان طراحی و پیاده‌سازی کند.

درآمد بر فعالیت‌های Sidewalk Labs 
Sidewalk Labs شرکتی است که می‌کوشد تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید با چالش‌ شهر‌های بزرگ مقابله ‌کند و کیفیت زندگی در این شهر‌ها را بهبود ببخشد. برخی از اهداف این شرکت عبارت‌اند از:

- ایجاد جامعه‌ای که کیفیت زندگی را برای افراد، ساکنان، کارکنان و حتی توریست‌ها بهبود ببخشد.
- ایجاد محلی برای افراد، شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و سازمان‌های محلی به منظور پیشبرد سولوشن‌های مناسب برای چالش‌‌های پیش روی شهر‌ها از قبیل انرژی مصرفی، هزینۀ مسکن و حمل‌ونقل.

آشنایی با شهر هوشمند Quayside
Quayside نامی است که برای این شهر هوشمند انتخاب شده و اساساً هدف از اجرای این طرح، ایجاد شهری هوشمند بود، شهری با سنسور‌های فعال و سیم‌کشی‌های منظم که خود توانایی ادارۀ امور را دارا باشد. لازم به ذکر است که انتخاب شهر تورنتو توسط شرکت گوگل، توجه مسئولین و مقامات این شهر را به خود جلب کرد به طوری که در اولین روزهای اجرای پروژه، مردم بسیار کنجکاو شده بودند که گوگل، یک شرکت فعال در حوزهٔ فناوری، چه چیزی در مورد ایجاد یک شهر برای زندگی مردم می‌داند؟ نیاز به توضیح نیست که از مدت‌ها پیش، فعالان #سیلیکون‌ ولی با وارد کردن فناوری‌های مختلف به زندگی روزمرهٔ آدم‌ها، به فکر تبدیل جهان به جای بهتری برای زندگی هستند (به عنوان مثال، یکی از بنیان‌گذاران PayPal جنبشی موسوم به Seasteading راه‌اندازی کرد که هدف آن ساخت خانه‌هایی در دریاها و خارج از محدودۀ قانونی کشورها بود!)

مفهوم شهر هوشمند و تلاش برای ساخت چنین شهری سال‌ها است که مطرح شده اما در عمل، عمدتاً چنین شهری شکل و شمایل شهرهایی همچون نیویورک یا بوستون را به خود می‌گرفت با این تفاوت که صرفاً از یکسری سنسورهای برای کارهای مختلف مثل روشن/خاموش کردن چراغ‌ها برخوردار بود یا ساکنین آن‌ از اپلیکیشن‌هایی برای شناسایی چاله‌ها و دست‌اندازهای خیابان‌ها استفاده می‌کردند!

یک شهر هوشمند به معنای واقعی کلمه، جایی است که جریان اطلاعات در آن موجب بهینه‌سازی دائمی خدمات و سرویس‌ها در سطح شهر می‌شود و تمام سنسور‌ها و دیوایس‌ها از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط بوده و از فناوری‌هایی مانند خودرو‌های به اصطلاح Self-Driving نیز در آن استفاده شده است (جهت آشنایی بیشتر با این نوع خودروها توصیه می‌کنیم به مقالۀ درآمدی بر فرآیند یادگیریِ رانندگی در خودروهای Self-Driving مراجعه کنید.) ایده‌ای که Sidewalk Labs از شهر هوشمند واقع در تورنتو ارائه کرده است، عبارت است از شهری با:

- سیستم دفع زبالۀ هوشمند که در آن زباله‌های قابل‌بازیافت جدا شده و هر خانوار متناسب با نرخ زبالۀ قابل‌بازیافت خود، برق دریافت می‌کند. 
- شهری که سنسور‌های متعدد آن توانایی پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای بد، مانند طوفان یا برف شدید، را دارا هستند و صورت لزوم، سیستم ذوب یخ پیاده‌روها را فعال می‌کنند. 
- شهری که دارای اپلیکیشن‌هایی است که شهروندان را از برنامه‌های تفریحی منطقه مطلع می‌سازد.
- همسایه‌ها بر اساس سروصدایی که از مهمانی‌ها به گوش می‌رسد، به خانهٔ مجاور خود امتیاز می‌دهند. 
- شهری که سیگنال‌های ترافیکی آن به صورت خودکار با یکدیگر کالیبره شده و از حوادث رانندگی یا شلوغی بیش از حد خیابان‌ها در ساعاتی مشخص جلوگیری می‌کند و دیتای بازخوردی نیز به سیستم کنترل ترافیک شهر باز ‌می‌گردد چرا که این سیستم با استفاده از الگوریتم‌های پیچیدهٔ #یادگیری ماشینی، دائماً در حال یادگیری بوده و رفتار خود را در بازه‌های ماهانه و سالانه بهینه می‌کند.

همچنین شرکت Sidewalk وعده داده است که تمام فرآیندها، عملیات و دیتای به دست آمده در این شهر، قابل‌سنجش هستند. Simone Brody، مدیر اجرایی بلومبرگ، در این رابطه گفته است:

مردم تورنتو با شنیدن خبر سرمایه‌گذاری گوگل در این طرح بسیار ذوق کردن و از تَه دل با این ایده موافقن.

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که ساخت این شهر از بسیاری جهات، یک آزمایش بزرگ محسوب می‌شود که از آن طریق مسئولین دیگر کشورهای جهان می‌بینند که یک شهر در آینده چگونه به نظر خواهید رسید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon