Atlas: سولوشنی تحت کلود از MongoDB برای مدیریت دیتابیس

Atlas: سولوشنی تحت کلود از MongoDB برای مدیریت دیتابیس

Atlas سرویسی تحت کلود است که توسط MongoDB عرضه شده تا پروسهٔ مدیریت دیتابیس برای اپلیکیشن‌های مختلف با حداقل چالش‌های فنی مواجه گردد. در واقع، Atlas از یک UI ساده و API جامع برخوردار است که این امکان را به دولوپرها می‌دهد تا به جای صرف زمان برای کانفیگ دیتابیس، به توسعهٔ اپلیکیشن خود بپردازند.

آشنایی با قابلیت‌های شاخص MongoDB Atlas
لازم به ذکر است که این دیتابیس با سرویس‌هایی همچون AWS ،Azure و Google Cloud Platform به خوبی سازگار است. از جمله فیچرهای بارز این دیتابیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قابلیت آسان جابه‌جایی یک دیتابیس بین سرویس‌های کلود مختلف
- قابلیت‌ مانیتور کردن کوئری‌های ارسال شده به سمت دیتابیس
- قابلیت ادغام با پلتفرم‌های تحلیلی هوش تجاری مبتنی بر SQL
- دسترسی به بکاپ در صورت حذف سهوی دیتای خاصی
- داشبوردی به منظور نمایش منابع استفاده شده توسط دیتابیس
- ابزاری به منظور ارائهٔ پیشنهاد در جهت بهبود پرفورمنس دیتابیس

یکی از قابلیت‌های شاخص MongoDB Atlas این است که بسته به نیاز اپلیکیشن ما، قابل‌ارتقاء است به طوری که خیلی ساده و صرفاً با چند کلیک، قادر خواهید بود تا میزان سی‌پی‌یو، رَم و ظرفیت دیتابیس خود را افزایش یا کاهش دهید.

همچنین اگر کاربران اپلیکیشن شما در اقصی نقاط جهان باشند، به سادگی قادر خواهید بود تا دیتابیس خود را از یک سرور، به چندین سرور مختلف و پخش‌شده در سراسر جهان تغییر دهید تا زمان به اصطلاح Read & Write برای کاربران نواحی مختلف به حداقل برسد.

یکی از مسائل در نظر گرفته شده در توسعهٔ Atlas مقوله مهم امنیت است. در حقیقت، با توجه به اینکه دیتابیس‌ها در Virtual Private Clouds یا به اختصار VPC دیپلوی می‌شوند، کاملاً ایزوله هستند و همین مسئله امنیت دیتابیس اپلیکیشن شما را دوچندان می‌سازد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon