چرا لینوس توروالدز فکر می‌کند زبان برنامه‌نویسی ++C به درد نمی‌خورد!

چرا لینوس توروالدز فکر می‌کند زبان برنامه‌نویسی ++C به درد نمی‌خورد!

بد نیست بدانید خالق لینوکس یعنی لینوس توروالدز حامی بزرگی برای زبان C است؛ اما با در نظر گرفتن این نکته که زبان ++C نیز الهام گرفته از زبان C است، او همین احساس را نسبت به فرزند زبان C از خود نشان نداده و این زبان را وحشتناک توصیف می‌کند! 

اگر به خواندن اخبار دربارهٔ خالق لینوکس بپردازید، ممکن است به یک یادداشت قدیمی برسید که بیش از ۱۰ سال قدمت دارد. این یادداشت دقیقاً دربارهٔ همین موضوع است. در این نوشته که مربوط به سپتامبر 2007 است، لینوس زبان ++C را وحشتناک توصیف کرده است در حالی که میزان علاقهٔ او به زبان C بر کسی پوشیده نیست (برای آشنایی بیشتر با تأثیر زبان C در توسعهٔ نرم‌افزار دنیا، به مقالهٔ آیا می‌دانید اگر زبان برنامه‌نویسی C نبود، چه بلایی سر دنیای نرم‌‌افزار می‌آمد! مراجعه نمایید).

وقتی این همه زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدتر معرفی شده‌اند، شاید فکر کنید چرا یک نفر باید چندین خط کد را در C بنویسد، در حالی که یک خط کد در ++C همان کار را می‌کند؟ برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های لینوس توروالدز در مورد زبان ++C، در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

طی 25 سال گذشته، لینوس توروالدز کارهای بزرگی انجام داده و بزرگترین پروژهٔ اپن‌سورس دنیا یعنی کِرنِل لینوکس را توسعه داده است. پس از کِرنِل لینوکس، شاید بتوان لقب دومین پروژهٔ تأثیرگذار وی را به سیستم ورژن کنترل گیت نسبت داد. به نظر می‌رسد لینوس این یادداشت را در پاسخ به تعدادی ایمیل که او را ناراحت یا بهتر بگوییم تحریک کرده بودند نوشته بود. وی این‌طور شروع به سرزنش کرده که:

وقتی برای اولین بار به سورس‌کد ++C گیت نگاه کردم، دو چیز باعث تعجبم شد: اول آنکه کد خالص C در مقابل ++C قرار دارد که نمی‌دانم چرا؟ دوم هم اینکه ++C آشغالی بیش نیست!

وی حرفش را اینجا تمام نکرده و این‌طور ادامه داد که ++C به وسیلهٔ تعداد زیادی برنامه‌نویس غیراستاندارد استفاده می‌شود! در حالی که نوشتن کدهای درهم ریخته و بد به هر زبانی آسان است، لینوس نظرات منفی‌اش در مورد این زبان را این‌گونه ادامه می‌دهد که: 

++C یک زبان وحشتناکه. در حقیقت از این زشت‌تر اینه که بسیاری از برنامه‌نویسای دَرپیت هم از آن استفاده می‌کنن تا اونجا که می‌شه به راحتی آشغال درجه یکی با آن تولید کرد. لُپ کلام اینکه یکی از دلایل اصلی انتخاب C اینه که برنامه‌نویسای ++C خارج از گود نگه داشته شن.

به نظر می‌رسد که لینوس توروالدز به هیچ زبان برنامه‌نویسی دیگری نیاز ندارد چرا که زبان C برای او کافی است. C هم‌اکنون مناسب کار او است و لینوس همچنان به مسخره کردن زبان‌هایی که خودش دوست ندارد ادامه می‌دهد.

جدای از نظرات این فرد تأثیرگذار در جامعهٔ توسعهٔ نرم‌افزار دنیا، واقعیت امر آن است که اگرچه برنامه‌نویسی در سطح سیستم احتمالاً به زبان برنامه‌نویسی C نیاز دارد، اما زبان برنامه‌نویسی ++C گزینهٔ مناسبی برای توسعه اپلیکیشن‌های سطح بالاتر است (برای آشنایی بیشتر با زبان ++C،‌ به مقالهٔ خالق ++C: این زبان را در درجهٔ اول برای خود و همکارانم به‌وجود آوردم! مراجعه نمایید).

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا دیدگاه‌های لینوس توروالدز را دربارهٔ زبان‌های برنامه‌نویسی C و ++C قبول دارید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود در مورد این دو زبان را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon