معرفی تعدادی توزیع‌ لینوکسی مناسب کودکان

معرفی تعدادی توزیع‌ لینوکسی مناسب کودکان

در این پست قصد داریم تعدادی توزیع لینوکسی که مناسب کودکان و کاربران جوان‌تر هستند را معرفی کنیم (این سیستم‌عامل‌ها به همراه تعداد زیادی برنامه‌های اپن‌سورس عرضه‌ شده‌اند که می‌توانند از ابتدا محیط یادگیری آزادی برای کودکان فراهم کنند.)

Sugar On A Stick 
این توزیع بر پایهٔ پلتفرم Sugar طراحی شده که برندهٔ جوایز متعددی است و همان‌طور که از نامش پیدا است، Sugar On A Stick برای گنجاندن در یک فلش طراحی شده و هر کسی روی هر کامپیوتری می‌تواند آن را اجرا کند. این سیستم‌عامل مستقیماً از یواس‌بی بوت می‌شود و روی اکثر کامپیوترهای x-86 کار می‌کند و از ابتدا به عنوان یک محیط آموزشی بچه‌ها ساخته شده است. 

به گفتهٔ Sugar Labs دربارهٔ این توزیع لینوکسی، رابط کاربری شوگر که از فضای روزمرهٔ دسکتاپ فاصله گرفته است، اولین قدم جدی در ایجاد رابط کاربری مبتنی بر شناخت اجتماعی است. نوآموزان باید به طور صحیح درگیر اکتشاف و همکاری شوند و این سیستم‌عامل می‌تواند ایشان را در این زمینه یاری رساند.

Edubuntu
این توزیع یا بهتر بگوییم «اوبونتوی نسخهٔ آموزشی» توسط کمپانی کانونیکال در همکاری با متخصصان و معلمان توسعه یافته است. این سیستم‌عامل تمرکزش روی گروه‌های سنی نوجوان و بالاتر است و برتری این سیستم‌عامل آزاد دسترسی به مجموعه نرم‌افزارها یا ریپازیتوری‌های Ubuntu Software است.

در مقایسه با سیستم‌عامل‌های دیگر این لیست، یادگیری Edubuntu از بقیه سخت‌تر است. این سیستم‌عامل در بسیاری از مدارس سراسر دنیا استفاده شده و آموزش داده می‌شود چرا که طراحی شده است تا کار معلمان را در ساختن یک آزمایشگاه کامپیوتری کامل آسان سازد.

Ubermix 
این توزیع استفادهٔ وسیعی در مدارس پیدا کرده است و تعداد زیادی اپلیکیشن آموزشی دارد که مباحثی مثل طراحی، کدزنی، کار با اینترنت، ویرایش چندرسانه‌ای و چیزهای دیگر را پوشش می‌دهد. هدف از طراحی آن، ترکیب قدرت نرم‌افزارهای آزاد با محیط اپن‌سورسی لینوکس است تا قدرت لازم را به کودکان و معلم‌ها بدهد. از طریق یک یواس‌بی می‌توان Ubermix را ظرف چند دقیقه نصب کرد که این ویژگی باعث می‌شود Ubermix به توزیع مناسبی برای کودکان تبدیل شود.

در پایان هم چنانچه علاقمند به شروع یادگیری کار با گنو/لینوکس هستید، با مراجعه به دورهٔ آموزش لینوکس در سکان آکادمی می‌توانید به صورت رایگان نحوهٔ کار با این سیستم‌عامل را فرا بگیرید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon