Linus Torvalds: بیست و پنج سال بعدی زندگیم را به جنگ با مایکروسافت خواهم گذراند!

Linus Torvalds: بیست و پنج سال بعدی زندگیم را به جنگ با مایکروسافت خواهم گذراند!

وقتی بحث سیستم‌عامل‌های سرور، موبایل و اَبَرکامپیوترها به میان می‌آید، نمی‌توان حرفی از پیشتازی تمام و کمال لینوکس و دیگر تکنولوژی‌های اپن‌سورس به زبان نیاورد اما این در حالی است که در بخش سیستم‌های دسکتاپ، ویندوز همچنان به پیشتازی خود ادامه می‌دهد. خالق لینوکس -Linus Torvalds- هم این واقعیت را به خوبی می داند چرا که در مصاحبه‌ای اعلام کرده که باید سخت کار کنند تا لینوکس به قدرتی بزرگ‌تر در بخش دسکتاپ تبدیل شود. 

بدون شک، سلطهٔ سیستم‌عامل اپن‌سورس گنو/لینوکس در وب و میلیون‌ها دیوایس در سراسر دنیا همچنان ادامه خواهد داشت چرا که این سیستم‌عامل در دیوایس‌های مختلفی همچون تلفن‌های همراه، سرورها، ربات‌ها، اَبَرکامپیوترها، سیستم‌های اتوماسیون و غیره به زندگی خود ادامه می‌دهد.

اما وقتی بحث دسکتاپ یا همان کامپیوترهای رومیزی به میان می‌آید، ویندوز خودنمایی می‌کند. هنگامی که مایکروسافت خطایی استراتژیک به نام طراحی ویندوز ویستا را مرتکب شد، بهترین فرصت برای جامعهٔ اپن‌سورس و لینوکس پیش آمد تا شانس خود را امتحان کنند؛ اما ظاهراً نتوانستند آن‌طور که باید و شاید از این فرصت طلایی نهایت بهره را ببرند! 

لینوس تروالدز (خالق کِرنِل لینوکس) هم این حقیقت را به خوبی می‌داند چرا که در مصاحبه‌ای اعلام کرده که لینوکس آن‌طور که در بسیاری از حوزه‌ها از ویندوز پیشی گرفته، در زمینهٔ سیستم‌های دسکتاپ موفق نبوده است. در همین راستا، لینوس تروالدز آماده است برای شکست دادن ویندوز در این زمینه، 25 سال دیگر هم بر روی لینوکس کار کند. به گفتهٔ وی:

من معروفم به اینکه گاهی‌اوقات در برخورد با افرادی که روی رابط گرافیکی دسکتاپ کار می‌کنند مؤدب نیستم. گرچه دوست دارم که کار به درستی انجام بشه، اما آراسته بودن اولویت اولم نیست. در رابطه با لینوکس دسکتاپ هم بسیار خوشحالم؛ من این پروژه رو برای رفع نیاز خودم شروع کردم و در حال حاضر نیازهای من به طور کامل تأمین شدن و به همین خاطر، به نظرم لینوکس دسکتاپ شکست نخورده. 
قاعدتاً تمایل دارم که لینوکس در بخش دسکتاپ هم به برتری برسه ولی می‌دونم که این کار سخته. هم‌اکنون نیز بر روی این قضیه کار می‌کنم. 25 سال از زمان شروع کار گذشته است، می‌توانم 25 سال دیگر هم به این کار ادامه دهم. من آنها رو شکست خواهم داد.

در یک کلام، در طی چندین سال لینوکس خود را در زمینهٔ سرور و تلفن‌های همراه (سیستم‌عامل اندروید) ثابت کرده است و کسی چه می‌داند در 10 سال آینده چه اتفاقی در بخش دسکتاپ رقم خواهد خورد؟

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا این ادعای خالق لینوکس -یعنی شکست ویندوز در عرصهٔ سیستم‌های دسکتاپ- عملی خواهد شد؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید. همچنین اگر علاقمند به شروع یادگیری لینوکس هستید، می‌توانید به دورهٔ رایگان آموزش لینوکس در سکان آکادمی مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon