چگونه ایدهٔ یک اپ موبایل را از بالقوه به بالفعل درآوریم؟

چگونه ایدهٔ یک اپ موبایل را از بالقوه به بالفعل درآوریم؟

در این پست به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان ایدهٔ طراحی یک اپلیکیشن موبایل را از حالت بالقوه به بالفعل در‌آورده و آن را به بازار عرضه کرد به طوری که با اقبال خوبی مواجه گردد. در این پروسه، اگر نگوییم مهم‌ترین، به طور قطع می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مد نظر قرار داده شود پاسخگویی به نیازهای کاربران است که بررسی‌مان را هم با همین مقوله شروع خواهیم کرد.

ببینید چه نیاز/نیازهایی از کاربران را می‌توانید رفع کنید
با ارزیابی‌های مختلف و تحقیقات میدانی می‌توان فهمید که آیا برای یک ایدهٔ خاص تقاضا وجود دارد یا خیر. برای مثال، می‌توان ایدهٔ خود را در گوگل جستجو کرده و نتایج را بررسی کرد و یا با دوستان و آشنایان مطرح نموده و بازخوردهای آن‌ها را مد نظر قرار داد. به عبارتی، اگر با اپلیکیشن خود نتوانید یکی از نیازهای کلیدی کاربران را مرتفع سازید، مسلماً دلیلی وجود نخواهد داشت که ایشان اپ شما را روی گوشی خود نصب کنند و همین مسئله می‌تواند پاشنهٔ آشیل کسب‌وکار شما گردد.

در صدد رفع مشکلات برآیید
اگر فکری در سر دارید که واقعاً ایدهٔ خوبی است، این تضمین را به شما می‌دهیم که حداقل چندین گام از رقبای خود جلوتر هستید. کارآفرینان موفق مشکلاتی را حل کرده‌اند که حتی تصورش هم برای افراد عادی مشکل است و وقتی به اطراف‌مان نگاه می‌کنیم، با کمی تأمل متوجه می‌شویم تمام ابداعاتی که تاکنون به دست بشر صورت گرفته‌اند در جهت حل مشکلات روزمرهٔ انسان‌ها بوده‌اند. به طور مثال، مشکل نقل مکان با پیداش ماشین حل شد و یا فراتر از آن، هواپیما جهت جابه‌جا کردن ما به مکان‌های دوردست ساخته شد. از همین روی، قدری به کمبودهای‌ زندگی روزمره فکر کنید و لیستی از راه‌کارهایی تهیه کنید که انجام آن‌ها برای اکثر افراد جامعه سخت و زمان‌بَر است و آن‌ها از انجام آن‌ها طفره می‌روند.

نقشهٔ راه را با جزئیات بکشید
در این مرحله باید جزئیات کارتان را مکتوب کنید. وقتی ایدهٔ خود را روی کاغذ می‌آورید، سعی کنید همه‌چیز را تمام و کمال بنویسید چرا که این کار به طراح و توسعه‌دهنده کمک می‌کند تا بتوانند دید روشنی نسبت به آنچه در ذهن شما است داشته باشند.

بخش‌های غیر ضروری را حذف کنید
وقتی تمام جزئیات را نوشتید، بار دیگر به نقشهٔ راه خود نگاه کنید و سعی کنید بخش‌هایی که بود و نبودشان تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند را حذف کنید و اجرای آن‌ها را به نسخه‌های تکمیلی اپلیکیشن خود موکول کنید. این کار هم هزینه طراحی را کمتر می‌کند و هم باعث می‌شود سریع‌تر اپ را روانهٔ‌ بازار کنید.

روی رابط کاربری و تجربهٔ‌ کاربری وسواس به خرج دهید
بعضی از صاحبان ایده معتقدند که طراحی چندان هم مهم نیست و فقط به فکر چگونگی عملکرد اپلیکیشن هستند که این رویکرد اشتباه است. نه تنها یک اپلیکیشن، بلکه حتی یک کارت ویزیت هم با حس مخاطب سروکار دارد و از همین روی توصیه می‌کنیم به هیچ وجه کاربرپسند بودن اپلیکیشن و ایجاد یک تجربهٔ کاربری خوب را نادیده نگیرید.

به دنبال یک دولوپر مناسب باشید
به دنبال توسعه‌دهنده یا یک شرکت توسعهٔ نرم‌افزار معتبر باشید که به طور حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهد. برای شروع، حتماً سری به وب‌سایت آن‌ها زده و کارهای قبلی‌شان را ببینید. اگر اپلیکیشن‌های دیگری که طراحی کرده‌اند مورد پسند شما واقع شد، می‌توانید شروع به بررسی بیشتر آن‌ها کنید.

از کاربران فیدبک بگیرید
زمانی که اپلیکیشن شما وارد بازار شد، کاربران نظرات خود را در مورد آن ابراز می‌کنند و عقاید آن‌ها می‌تواند در هرچه بهتر کردن اپلیکیشن به شما کمک کند. به سادگی از کنار فیدبک‌های کاربران رد نشوید چرا که در نهایت این کاربران هستند که باید اپ را مورد استفاده قرار دهند و از همین روی پیاده‌سازی نقطه‌ نظراتی که منجر به بهبود اپ می‌شوند، الزامی است.

اپلیکیشن خود را به‌روز نگاه دارید
نسخهٔ اولیهٔ اپلیکیشن با حداقل فیچرها به بازار عرضه شده است و اکنون زمان اضافه کردن قسمت‌هایی است که در نقشهٔ راه کنار گذاشته شده بودند تا اپلیکیشن ما هرچه سریع‌تر روانهٔ بازار شود. از طریق نظرات کاربران و تحلیل‌های به دست آمده، می‌توانید متوجه نظرات کاربران در خصوص بخش‌های مختلف اپلیکیشن بشوید و به مرور فیچرهای بیشتری به آن اضافه کنید.

چنانچه بخشی از اپ به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران را سردرگم می‌کند، در رفع آن هرگز تعلل نکنید چرا که تجربه نشان داده است وقتی کاربری یک اپلیکیشن را از روی گوشی یا تبلت خود حذف کند، احتمال اینکه مجدد اقدام به نصب آن نماید خیلی پایین خواهد بود.

مراحل فوق‌الذکر به منزلهٔ راهبردهایی هستند که می‌توانند در بهبود پروسهٔ تولید یک اپلیکیشن مؤثر باشند. هنگام شروع باید یک موضوع را برای خود حل کرده باشید و آن هم اینکه ساختن یک اپلیکیشن آسان‌ترین بخش کار است و این جذب کردن و مهم‌تر از آن نگاه داشتن کاربران است که می‌تواند چالش بزرگی برای شما محسوب گردد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon