معرفی یکسری IDE اپن‌سورس جهت کار با زبان SQL

معرفی یکسری IDE اپن‌سورس جهت کار با زبان SQL

در این پست به معرفی پنج IDE اپن‌سورس برای کار با زبان SQL خواهیم پرداخت که عبارتند از Squirrel ،HeidiSQL ،DBeaver ،Tora و OmniDB.

Squirrel
Squirrel یک ابزار مدیریت دیتابیس رایگان و اپن‌سورس است که تحت مجوز LGPL منتشر شده‌ و با اکثر دیتابیس‌های معروف مانند SAPDB ،SQL Server ،Ingres ،Informix ،DB2 ،Oracle و Sybase سازگار است. در این ابزار، با استفاده از درایور Java DataBase Connectivity یا به اختصار JDBC قادر خواهید بود تا دیتابیس‌ها تحت پوشش را بررسی نموده،‌ داده‌های موجود در جداول را ببینید و دستورات SQL بنویسید.

این ابزار از قابلیت تکمیل خودکار دستورات و تطبیق کدها با سینتکس استاندارد SQL نیز برخوردار است. از آنجا که این اپلیکیشن دسکتاپ به زبان جاوا نوشته شده است، با داشتن JVM می‌توان آن را بر روی هر پلتفرم دلخواهی اجرا نمود.

HeidiSQL
HeidiSQL یک ابزار مدیریت رایگان و اپن‌سورس است که دیتابیس‌های MySQL ،MariaDB ،SQL Server و PostgreSQL را ساپورت می‌کند. این ابزار از پرفورمنس خوبی برخوردار است و از همین روی، در پروژه‌هایی با جداول بسیار بزرگ و گسترده می‌تواند مفید واقع شود. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب HeidiSQL این است که وقتی یک کوئری SQL می‌نویسید، ستون‌های انتخاب‌شدهٔ‌ جدول به همراه کلیدواژه‌ها و فانکشن‌های SQL به‌ علاوهٔ کامندهای مد نظر دولوپر در یک پنجرهٔ‌ مجزا نمایش داده می‌شوند.

هنگامی که مشغول کار بر روی هر دو دیتابیس به اصطلاح Live و Development هستید، برخورداری از امکان جابه‌جا نمودن بلوک‌های بزرگ داده می‌تواند بسیار مهم باشد که HeidiSQL از عهدهٔ چنین کاری به سادگی برخواهد آمد (لازم به ذکر است که HeidiSQL فقط در پلتفرم ویندوز قابلیت اجرا دارد. با این حال، با استفاده از نرم‌افزار Wine می‌توان آن را بر روی سیستم‌عامل گنو/لینوکس نیز اجرا نمود.)

DBeaver
DBeaver یک کلاینت SQL و یک ابزار مدیریت دیتابیس رایگان است که تحت لایسنس آپاچی به صورت اپن‌سورس منتشر شده است. Dbeaver برای دیتابیس‌های به اصطلاح Relational (رابطه‌ای) از درایور JDBC و برای سایر دیتابیس‌های NoSQL از درایورهای اختصاصی استفاده می‌کند.

به طور کلی، Dbeaver بر پایهٔ Eclipse طراحی شده است؛ از این رو، اگر به کار با Eclipse عادت دارید، در استفاده از این ابزار بسیار راحت خواهید بود. به طور مثال، این ابزار در ابتدا درایورهای مورد نیاز را نصب نمی‌کند ولی حین کار و در صورت لزوم، آن‌ها را دریافت خواهد کرد که از این جهت بسیار شبیه نرم‌افزار Eclipse است (از آنجا که این ابزار با زبان جاوا نوشته شده است، از نظر پلتفرم اجرا محدودیتی ندارد و می‌توان آن را بر روی ویندوز، مک و لینوکس مورد استفاده قرار داد.)

Tora
Tora یک ابزار مدیریت دیتابیس است که به صورت رایگان و اپن‌سورس تحت مجوز GPL در دسترس است که به زبان سی‌پلاس‌پلاس نوشته شده و بر روی پلتفرم‌های مختلف قابل‌اجرا است. این ابزار از دیتابیس اوراکل پشتیبانی می‌کند و از یک دیباگر PL/SQL نیز برخوردار است (علاوه بر اوراکل، سایر دیتابیس‌ها از جمله MySQL و PostgreSQL نیز با استفاده از ODBC ساپورت می‌شوند.)

OmniDB
OmniDB با موارد قبل کمی فرق دارد! این ابزار به زبان #پایتون نوشته شده و به همراه آن یک مرورگر و وب‌سرور لوکال نیز نصب می‌شود. همچنین OmniDB از دیتابیس‌های Oracle ،MySQL ،MariaDB و PostgreSQL پشتیبانی می‌کند.

آیا تجربهٔ کار با نرم‌افزارهای اپن‌سورس فوق را داشته‌اید؟ اگر این‌گونه است، به نظر شما کدام‌یک نسبت به سایرین از نقاط قوت بیشتری برخوردار است؟ همچنین، به غیر از موارد فوق چه IDE دیگری می‌شناسید که برای کار با زبان SQL مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon