سورس‌کد اپن‌سورس نسخهٔ ۱ از نرم‌افزار Photoshop سال 1990

سورس‌کد اپن‌سورس نسخهٔ ۱ از نرم‌افزار Photoshop سال 1990

هنگامی که برادران Knoll طراحی و نوشتن یک برنامه‌‌ٔ ویرایش تصویر را در اواخر دههٔ ۱۹۸۰ آغاز کردند، حتی تصورش را هم نمی‌کردند که با این کار، واژه‌ٔ جدیدی (فتوشاپ) را به واژگان کاربردی صنایع طراحی، مُد، بسته‌بندی و حتی سینما اضافه خواهند کرد!

از Display تا Photoshop
Thomas Knoll در سال ۱۹۸۷ هنگامی که در دانشگاه میشیگان دانشجوی دکتری بینایی کامپیوتری (Computer Vision) بود، برنامه‌ای را برای ویرایش دیجیتال تصاویر نوشت. برادرش، John Knoll، که در آن زمان در شرکت جلوه‌های بصری Light & Magic مشغول به کار بود، دریافته بود که این برنامه می‌تواند در ویرایش تصاویر مفید واقع شود؛ اما این نرم‌افزار یک محصول تجاری نبود به طوری که این دو برادر آن را برای اهداف شخصی خود نوشته بودند.

این برنامه که Display نام داشت، به تدریج گسترده‌تر و تخصصی‌تر شد و سرانجام در تابستان سال ۱۹۸۸ برادران نول به این نتیجه رسیدند که می‌توان آن را به عنوان یک محصول تجاری معتبر به بازار عرضه نمود؛ از این رو، نام آن را به Photoshop تغییر داده و جستجو برای یافتن شرکتی جهت توزیع آن را آغاز کردند که در نهایت توانستند از طریق یک شرکت تولید اِسکنر به نام Barneyscan XP، حدود ۲۰۰ کپی از این نرم‌افزار را به فروش برسانند.

موفقیت فوق‌العادهٔ فتوشاپ هنگامی رقم خورد که شرکت Adobe، به توصیهٔ‌ Russell Brown (مدیر هنری خود)، تصمیم گرفت تا برای توزیع نسخه‌ٔ پیشرفته‌تری از این نرم‌افزار، سرمایه‌گذاری کند؛ این تصمیم در آوریل سال ۱۹۸۹ نهایی شد و فروش نسخهٔ 1.0 نرم‌افزار فتوشاپ در اوایل سال۱۹۹۰ توسط ادوبی آغاز شد.

نسخهٔ ۱.۰ نرم‌افزار فتوشاپ اساساً به زبان پاسکال و برای سیستم‌عامل مکینتاش اپل نوشته شده‌ بود (البته در مواردی که راندمان اجرای کدها اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد، از زبان ماشین برای ریزپردازندهٔ Motorola 68000 استفاده شده‌ بود.) به گفتهٔ توماس نول:

این سورس‌کد حاصل تلاش یک تیم بزرگ نبود! و من تنها مهندس اولین نسخهٔ این نرم‌افزار بودم و برای نسخهٔ دوم فتوشاپ، دو مهندس بودیم که کار را انجام می‌دادیم. 

در‌ واقع، هم‌زمان که توماس بر روی برنامهٔ اصلی کار می‌کرد، برادرش (جان) درگیر نوشتن پلاگین‌های متعدد پردازش تصویر برای این برنامه بود تا اینکه فتوشاپ به مرور زمان به چیزی تبدیل شد که امروزه در صنعت نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، بی‌رقیب است.

انتشار سورس‌کد فتوشاپ نسخهٔ ۱ به صورت اپن‌سورس
Computer History Museum (موزهٔ‌ تاریخ کامپیوتر) با کسب مجوز از کمپانی Adobe Systems، سورس‌کد نسخهٔ‌ 1.0.1 نرم‌افزار فتوشاپ (که در سال ۱۹۹۰ تولید شد) را برای اهداف غیرتجاری منتشر نموده است. سورس‌کد منتشر شده، همهٔ کدهای این نسخه از این نرم‌افزار به جز لایبرری اپلیکیشن‌های MacApp -که تحت مجوز اپل است- را در بر می‌گیرد. این سورس‌کد شامل ۱۷۹ فایل است که در یک فولدر زیپ قرار دارند و این ۱۷۹ فایل حاوی حدود ۱۲۸۰۰۰ خط کد هستند که عمدتاً کامنت‌نویسی در مورد آن‌ها صورت نگرفته اما از ساختار خوبی برخوردارند! بر مبنای تعداد خطوط، حدود ۷۵٪ از این کدها به زبان پاسکال، حدود ۱۵٪ به زبان اسِمبلی نوشته شده و بقیهٔ آن را انواع مختلفی از داده‌های مرتبط تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است که برای دانلود سورس‌کد اپن‌سورس فتوشاپ نسخهٔ ۱، باید موارد ذکر شده در مجوز همچون ممنوعیت استفادهٔ تجاری از آن و همچنین ممنوعیت انتشار آن در وب و یا اعطای مجوز به شخص ثالث را بپذیرید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon