برترین ویژگی های اوبونتو 16.04: مهیج ترین توزیع اوبونتو

برترین ویژگی های اوبونتو 16.04: مهیج ترین توزیع اوبونتو

شرکت کانونیکال، اوبونتو 16.04 LTS معروف به Xenial Xerus (موش خرمای مهمان نواز!) را در تاریخ 21 اپریل -2 اردیبهشت- منتشر خواهد کرد. این نسخه بر پایه لینوکس 4.4 LTS و مملو از ویژگی های جدیدی خواهد بود. با سکان آکادمی همراه باشید تا با بهترین ویژگی های این نسخه، قبل از بروزرسانی آشنا شوید.

در 21 اکتبر 2015 شرکت کانونیکال اعلام کرد که نام این نسخه Xenial Xerus خواهد بود. نسخه های LTS بیشتر بیانگر پایداری هستند تا معرفی ویژگی های جدید (اصطلاح LTS مخفف واژگان Long Term Support به معنی «پشتیبانی بلند مدت» است.) اما این قضیه با توجه به ویژگی های جدید و متنوع توزیع 16.04 در حال تغییر است. همچنین سوای پکیج کرنل های اخیر لینوکس، این نسخه از اوبونتو بروزرسانی های زیادی را دریافت خواهد کرد. از این که این توزیع بر پایه لینوکس 4.4 LTS است، میتوان نتیجه گرفت که 5 سال آینده را از پشتیبانی کامل برخوردار خواهد بود. همچنین اولین توزیع LTS است که با سرویس منیجر پیش فرض سیستمی عرضه خواهد شد.

بهترین ویژگی های اوبونتو 16.04: 
ابتدا با بزرگترین ویژگی این نسخه شروع می کنیم؛ قرار است Xenial Xerus خواسته ی بسیاری از کاربران را برآورده سازد. کانونیکال قابلیت جستجوی آنلاین Unity 7 -معروف به Ubuntu Spyware- را رها کرده است. یعنی این قابلیت به طور پیش فرض غیر فعال است (این مورد از مدت ها پیش خواسته ی بسیاری از کاربران بود.)

این توزیع با آخرین نسخه از نرم افزارهای مختلف از جمله LibreOffice 5.1 ، Mozilla Firefox 45 ، Mozilla Thunderbird 45 با GTK3 integration همراه خواهد بود (ناگفته نماند افزودن ویژگی GTk3 integration از زمان Firefox 42 بارها به تعویق افتاده بود!)

یکی از جالب ترین ویژگی های این توزیع می تواند امکان چرخاندن اینترفیس Unity و انتقال لانچر Unity به پایین صفحه باشد (همانند سیستم عامل ویندوز.)

تیم کانونیکال همچنین در صدد است تا Ubuntu Software Center را از طریق یک بروزرسانی برای آن به GNOME Software تغییر دهد.

یکی دیگر از ویژگی های جالب این توزیع را می توان آوردن پکیج های Snappy به Ubuntu ی عادی بوسیله ی Unity 7 نام برد.

در اوبونتو 16.04، پایتون به نسخه سری 3.5 ارتقا یافته است. اگر شما برنامه هایی در پایتون نسخه 2 دارید، نسخه قدیمی تر همچنان در دسترس خواهد بود، اگرچه به شما توصیه می شود کدهایتان را به پایتون 3 پورت کنید. همچنین Golang 1.6  و GCC6 آخرین نسخه از پکیج های مربوط به خود خواهند بود.

همچنین شاهد نسخه جدید QML-based USB Startup Creator خواهیم بود. (این برنامه برای نوشتن فایل های ISO بر روی USB استفاده می شود.)

همچنین تیم کانونیکال بر روی ویژگی به نام click lock کار می کند. با فعال کردن این ویژگی، می توانید بر روی یک آیتم کلیک کنید و بدون نیاز به پایین نگه داشتن کلید، آن را به مکانی دیگر جابه جا کنید.

اگرچه این توزیع بدون نرم افزار رایت دیسک Brasero و نرم افزار پیام رسانی Empathy در دسترس قرار خواهد گرفت، ناگفته نماند نسخه جدید نرم افزار متن باز پردازش ابری OpenStack Mitaka همراه با ویژگی ها و دستورات جدید در دسترس خواهد بود.

Xenial Xerus قصد دارد پشتیبانی کامل از Mir server display را برای به کارگیری از آخرین خصوصیات Vulkan 1.0 در بر بگیرد (Mir server display به جای X window server  قرار خواهد گرفت. رابط برنامه نویسی Vulkan دارای سربار کم، مناسب پردازش گرافیک سه بعدی و چند سکویی است.)

انتظار می رود که این توزیع در 21 آوریل در دو نسخه عرضه شود؛ یکی همراه با X server و Unity 7 و دیگری با Mir و Unity 8.

همچنین یکی از بزرگترین ویژگی های این توزیع می تواند یکپارچگی Unity Launcher  با Nautilus file manager باشد. بدین معنی که آیکون هر ابزار فقط در پنجره مربوطه مدیریت خواهد شد. کاربران اوبونتو از این پس قادر خواهند بود از طریق Dash اقدام به فعال سازی Session کنند و اعمالی مثل Log out ،Reboot ، Suspend و Shut Down را انجام دهند.

تغییر جالب دیگر در لیست تغییرات و ویژگی های این توزیع، تنظیمات جدیدی به نام Menus Visibility در پنل Appearance است. دو گزینه در دسترس است: همیشه نمایش داده شود و هنگام هاور موس نمایش داده شود.

ویژگی بزرگ دیگر، می تواند گزینه ی بروزرسانی firmware  مستقیما از طریق سیستم عامل باشد.

این توزیع پشتیبانی AMD Catalyst  اختصاصی را برای گرافیک های AMD که به درایور fglrx هم شناخته می شود را در بر نمی گیرد. در عوض، کانونیکال توصیه می کند که کاربران اوبونتو به AMDGU متن باز و جایگزین های Radeon مهاجرت کنند. بنابراین اگر قصد دارید این توزیع را تهیه کنید -و گرافیک تان هم AMD است- ابتدا باید یک Live CD از آن را بر روی سیستم تان اجرا کنید و تست کنید که آیا کارت گرافیک AMD تان ساپورت می شود یا خیر.

در نظر بگیرید که برخی از این ویژگی ها در فاز توسعه قرار دارند و ممکن است در لیست نهایی از توزیع اوبونتو 16.04 وجود نداشته باشند. نظر شما چیست؟ آیا این نسخه می تواند بیش از پیش نظر مساعده کاربران سیستم عامل گنو/لینوکس توزیع اوبونتو را برآورده سازد؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon