ماجرای مارک زاکربرگ و دوستش که تنها در چند روز برنامه‌نویسی یاد گرفت و سهامدار فیسبوک شد

ماجرای مارک زاکربرگ و دوستش که تنها در چند روز برنامه‌نویسی یاد گرفت و سهامدار فیسبوک شد

تصور کنید که فقط چند روز را صرف یاد گرفتن یک زبان برنامه‌نویسی جدید کنید و پس از آن به یک میلیاردر تبدیل شوید! این رؤیا به قدری باورنکردنی و دور از ذهن است که تقریباً هر دولوپری آن را بی‌درنگ غیرممکن می‌پندارد اما این ماجرا برای یکی از دوستان بنیان‌گذار فیسبوک، مارک زاکربرگ، اتفاق افتاده است. 

درآمدی بر پیشینهٔ فیسبوک
در سال 2005 فیسبوک اصلاً در مرکز توجه‌ها نبود و در حقیقت در آن سال‌ها فیسبوک فقط یک استارتاپ کوچک با 50 کارمند بود که چندان هم جدی گرفته نمی‌شد. در همان سال، دانشگاه هاروارد از مارک زاکربرگ خواست تا یک سخنرانی برای دانشجویان ترتیب دهد و جالب است بدانید وی به قدری در آن زمان ناشناس بود که سالن کنفرانس او تقریباً خالی از حضار بود! 

به مرور زمان،‌ این شبکهٔ اجتماعی موفق شد در بین دانشجویان 2000 دانشگاه مختلف محبوبیت کسب کند و به گفتهٔ مارک زاکربرگ، فیسبوک در آن زمان به طور روزانه 400 میلیون بازدید داشت که طبق ادعای وی، از تعداد بازدیدهای گوگل بیشتر بود (البته باید به خاطر داشته باشیم که در سال 2005 کمپانی یاهو همچنان یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کمپانی‌ها برای جستجوی اینترنتی محسوب می‌شد.) اما در این کنفرانس بهترین داستانی که بنیان‌گذار فیسبوک بیان کرد، ماجرای هم‌اتاقی و هم‌کلاسی خود، Dustin Moskovitz، بود که چگونه به جمع کارمندان فیسبوک پیوست. به گفتهٔ مارک زاکربرگ:

من شروع به کدنویسی این سایت با زبان PHP کردم و در فوریه 2004 سایت رو در هاروارد راه‌اندازی کردم و در عرض چند هفته چند هزار نفر ثبت‌نام کردن و ایمیل‌های متعددی از دانشگاه‌های مختلف برای ما ارسال شد که از ما می‌خواستن این سایت رو در دانشگاه‌های اون‌ها هم راه‌ بندازیم.

در آن زمان مارک زاکربرگ در حال گذراندن یکی از درس‌های سخت و زمان‌بر در دانشگاهش بود و او زمان کافی برای توسعهٔ فیسبوک نداشت و به همین دلیل هم‌اتاقی‌اش به وی پیشنهاد کمک داد و او هم در جواب دوستش گفت که «این خیلی خوبه، اما تو که اصلاً پی‌اچ‌پی بلد نیستی!» و با توجه به اینکه یادگیری زبان پی‌اچ‌پی آسان است، مخصوصاً اگر از قبل با زبان برنامه‌نویسی پایه‌ای مثل سی آشنایی داشته باشید، هم‌اتاقی‌اش پروسهٔ یادگیری را شروع کرد. مارک زاکربرگ در ادامهٔ داستان گفت:

آخر همان هفته، داستین کتاب «PERL for Dummies» رو خرید و گفت که خیلی خُب بیا شروع کنیم. من هم به او گفتم که سایت با PHP نوشته شده نَه PERL. با وجود این، او اصول PHP رو یاد گرفت و در طی چند روز توانست به سر کار بیاید و به من در حل مشکلات فنی سایت و توسعهٔ فیسبوک به دیگر دانشگاه‌ها کمک کنه. 

در ادامه، این دو از دانشگاه هاروارد انصراف دادند و به کالیفرنیا نقل مکان کردند تا به طور تمام وقت بر روی فیسبوک کار کنند و سه سال پس از این صحبت‌ها و در سال ۲۰۰۸، داستین ماسکوویتز از فیسبوک جدا شد و این در حالی است که سهام او در فیسبوک بعدها او را به یکی از میلیاردرهای جوان تبدیل کرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon