Modelica: زبانی شیئ‌گرا برای مدل‌سازی سیستم‌های پیچیده

Modelica: زبانی شیئ‌گرا برای مدل‌سازی سیستم‌های پیچیده

Modelica یک سازمان غیرانتفاعی با اعضایی از کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و آسیا است که کارشناسان این انجمن از سال 1996 در تلاش برای توسعهٔ زبانی استاندارد با همین نام به‌ عنوان یک زبان برنامه‌نویسی تخصصی برای مدل‌سازی، شبیه‌سازی و برنامه‌نویسی سیستم‌های فنی و توسعۀ یک لایبرری اپن‌سورس استاندارد برای آن هستند.

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، Modelica یک زبان برنامه‌نویسی شیئ‌گرا (OOP) و همچنین زبانی مبتنی بر معادلۀ (یا به اصطلاح Equation-based) است که برای مدل‌سازی انواع سیستم‌های فیزیکی پیچیده مانند سیستم‌های مکانیکی، الکترونیکی، هیدرولیکی، حرارتی، کنترل‌کننده، برقی یا برخی کامپوننت‌های زیرشاخۀ مبتنی بر فرآیند به کار می‌رود.

کاربردهای زبان Modelica
لایبرری اپن‌سورس استاندارد Modelica شامل حدود 1600 کامپوننت مُدل و 1350 فانکشن (تابع) در حوزه‌های مختلف است. همچنین در صنعت نیز به طور فزاینده‌ای از زبان برنامه‌نویسی Modelica برای توسعهٔ مبتنی بر مدل استفاده می‌شود. برای مثال، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی مانند Audi ،BMW ،Daimler ،Ford ،Toyota و VW از این زبان برای طراحی مؤثر وسایل نقلیۀ خود و یا بهبود سیستم‌های تهویهٔ مطبوع آن‌ها استفاده می‌کنند همچنین طراحان نیروگاه‌های برق مانند کمپانی‌های بزرگ ABB ،EDF ،Siemens و بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز از این زبان برای مُدل‌سازی استفاده می‌کنند. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon