Subgraph OS: سیستم‌عامل رایگان، امن و اپن‌سورس لینوکسی برای کاربران مبتدی

Subgraph OS: سیستم‌عامل رایگان، امن و اپن‌سورس لینوکسی برای کاربران مبتدی

Subgraph OS یک سیستم عامل امن، رایگان و اپن‌سورس لینوکسی است که برای کاربران تازه‌کاری که نگران مسائل امنیتی هستند طراحی شده است. این توزیع گنو/لینوکس که تمرکز اصلی آن بر مسائل امنیتی است، ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی دارا است که از آن جمله می‌توان به TOR، رمزنگاری Full Disk و استفاده از سرویس پست الکترونیک OpenPGP اشاره کرد.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش سرویس‌های پیام‌رسان و پست الکترونیکی هستیم که امکان برقراری ارتباطی امن‌تر را برای کاربران فراهم می‌کنند. همچنین برای ناشناس ماندن در اینترنت می‌توانیم از ابزارهایی مثل The Onion Router یا به اختصار TOR و سرویس‌های VPN استفاده کنیم. اما برای امنیت کل سیستم چه تدبیری بیندیشیم؟

برای پاسخ به این پرسش، یک شرکت کانادایی به نام Subgraph توزیعی از لینوکس با عنوان Subgraph OS را به بازار عرضه کرده است که هدف از انتشارش مقاومت در برابر حملات سایبری در سیستم‌هایی است که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، این سیستم‌عامل رایگان و اپن‌سورس برای کاهش ریسک دخالت و نظارت در سیستم‌هایی که کاربران مختلف استفاده می‌کنند، طراحی شده است.

این سیستم‌عامل که تمرکز آن بر مسائل امنیتی است، سیستم‌ها را در برابر حملات سایبری مقاوم‌تر می‌کند به طوری که تأکید این سیستم‌عامل بر اصالت و بی‌نقصی پکیج‌های نرم‌افزارهای قابل‌نصب است. علاوه بر امنیت کِرنِل، سیستم‌عامل Subgraph OS از امکان رمزنگاری Full Disk نیز بهره می‌برد و از طریق جداسازی اِکسپلویت‌ها، امنیت کاربر را ارتقاء می‌دهد. با استفاده از سرویس ایمیل این سیستم‌عامل که با OpenPGP ادغام شده، کاربران امکان دسترسی به پیام‌های رمزنگاری‌شده را خواهند داشت و نیاز به توضیح نیست که تمامی این قابلیت‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که استفاده از آن برای کاربران ساده باشد. در نتیجه، نیازی به اجرای فرمان‌ها در پنجرهٔ ترمینال نیست (با استفاده از نرم‌افزار TOR هم کلیهٔ ارتباطات کاربر به طور ناشناس ایجاد می‌شوند که از این طریق موقعیت‌یابی برای هکرها سخت می‌شود.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon