Stack Overflow: وقت آن رسیده تا افراد حرفه‌ای حوزهٔ تکنولوژی درست رفتار کنند!

Stack Overflow: وقت آن رسیده تا افراد حرفه‌ای حوزهٔ تکنولوژی درست رفتار کنند!

وقتی دولوپرها با یک مشکل برنامه‌نویسی آزاردهنده روبه‌رو می‌شوند، به سراغ سایت Stack Overflow می‌روند؛ جایی که اگر خوش‌شانس باشند، راه‌حل را در یکی از موضوعات پرسش و پاسخ‌های سایت پیدا خواهند کرد. در عین حال با اینکه استک اورفلو در پیش‌برد دانش برنامه‌نویسی عالی عمل کرده‌ است، اما طبق گفته‌های مدیران آن، ظاهراً فرهنگ آن نیاز به یکسری تغییرات دارد.

در یکی از خبرهایی که در 26 آوریل ۲۰۱۸ منتشر شد، Jay Hanlon، معاون اجرایی بخش فرهنگ و تجربهٔ کاربری این سایت اعلام کرد دو مشکل اساسی وجود دارد:

خیلی از افراد به خصوص کدنویسان تازه‌کار، زنان، کاربرانی با رنگ پوست‌های متفاوت و بقیهٔ افراد در گروه‌های اقلیت، استک اورفلو رو محیطی خشن یا جایی که فقط برای نابغه‌هاست تلقی می‌کنن. کارکنان ما و جامعه برای مدت طولانی این دغدغه رو داشتن اما ما در سال‌های اخیر تلاش کردیم تا به طور عمومی دربارهٔ این موضوع صحبت کنیم یا به اندازهٔ کافی بر اون تأکید کنیم. به علاوه اینکه نتیجه بیش از قصد و نیت و اهمیت داره. 
ما موفق به ارائهٔ ابزاری مناسب به کاربران دائمی سایت نشدیم تا با استفاده از اون محتوای سایت رو مرور کنن و خیلی راحت اون چیزی رو که دنبالش هستن پیدا کنن. ما به درستی مشخص نکردیم که استک اورفلو سایتی مخصوص «برنامه‌نویسای خُبره» هست یا برای هر کسی که کدنویسی می‌کنه.

هنگامی که سازندگان Stack Overflow این سایت را راه‌اندازی کردند، تصمیمات مشخصی دربارهٔ فرهنگ آن اتخاذ کردند. برای مثال، آن‌ها کاربران را از گفتن کلماتی همچون «لطفا» و یا «متشکرم» منع کردند چون اعتقاد دارند این اصطلاحات به نوعی پارازیت هستند که باعث گم شدن مطالب مفید می‌شوند و با اینکه کاربران را تشویق کردند که به اشتباهات موجود در کد دیگران یا راه‌حل‌های آن‌ها اشاره کنند، اما راهنمایی نکردند که کاربران چگونه این کار را با حفظ احترام انجام دهند!

راه‌کار استک اورفلو برای رفع این معضل چیست؟
گام‌های بعدی استک اورفلو تا حدودی نامشخص است. شاید با اصطلاحاً User Research (کاربر پژوهی) و یا کارهایی مثل به‌روزرسانی نحوهٔ مشارکت در سایت شرایط بهبود یابد و یا مدیران انجمن‌های مختلف احتمالاً ترغیب شوند تا نظرات آزاردهنده را با سخت‌گیری بیشتری هدف قرار دهند؛ اما همهٔ این‌ها مستلزم صرف زمان و فرهنگ‌سازی است.

نتیجهٔ این اقدامات هرچه که باشد، استک اورفلو بدون شک منبعی ارزشمند برای دولوپرها و سایر افراد حرفه‌ای فعال در حوزهٔ تکنولوژی باقی خواهد ماند اما در عین حال اوضاع فعلی این سایت معضلی را برای افراد حرفه‌ای حوزهٔ تکنولوژی رقم زده (به خصوص افرادی که به تازگی به صنعت ملحق شده‌اند) و آن هم چیزی نیست جز هجوم گاه و بی‌گاه کامنت‌های انتقادی تند و کنایه‌آمیز در پاسخ به سؤالات کاملاً فنی!

نیاز به توضیح نیست که هیچ زیانی در مهربان بودن نیست و مهربان بودن می‌تواند به شما در ساخت ارتباطات‌تان و حتی شروع رابطهٔ دوستی کمک کند!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon