10 نشانهٔ استفادهٔ نادرست از شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار خود

10 نشانهٔ استفادهٔ نادرست از شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار خود

از آنجایی که افراد مختلف در مشاغل گوناگون انتظارات متفاوتی از کار خود دارند، وجود تفاوت میان شبکه‌های اجتماعی کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد و هر فرد یا سازمان به دنبال شبکه‌ای می‌گردد که هرچه بیشتر در جهت اهداف شغلش طراحی شده باشد. هر یک از این 10 مورد که در ادامه معرفی خواهیم کرد، می‌تواند علامتی باشد که نشان می‌دهد شما سیاست نادرستی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنید.

صفحهٔ خود را به طور منظم به‌روزرسانی نمی‌کنید
اگر صفحهٔ کسب‌وکار خود که در یکی از شبکه‌های اجتماعی ساخته‌اید را به حال خود رها کنید و آن را به طور منظم آپدیت نکنید، خطای بزرگی مرتکب شده‌اید. افرادی که در شبکه‌های اجتماعی شما را فالو می‌کنند همواره در پی اطلاعات جدید هستند که اگر این اطلاعات را به طور منظم در اختیارشان قرار ندهید، آن‌ها نیز فکر دنبال کردن شما را از سر خود بیرون خواهند کرد!

به فالوورهای شما اضافه نمی‌شود 
شاید در نگاه اول داشتن کسانی که کارهای شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند خیلی هم مهم به نظر نرسد اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر به تعداد هواداران (فالوورهای) شما اضافه نمی‌شود بهتر است استراتژی‌های خود را مورد بررسی مجدد قرار دهید. سعی کنید راه‌کارهایی جدید اتخاد کرده که بتوانند تعداد بیشتری از افراد را به سمت صفحهٔ شما هدایت کنند.

اهمیتی به نظرات دیگران نمی‌دهید
شاید کلیشه‌ای به نظر برسد، ولی شبکه‌های اجتماعی جایی برای گپ و گفتگو هستند. اگر فقط در حال انتشار اطلاعات هستید و نظرات خود را به صورت یک‌طرفه در صفحهٔ خود به اشتراک می‌گذارید، بدانید که از منافع داشتن روابط دوطرفه با بازدیدکنندگان خود بی‌بهره هستید.

از صفحهٔ اجتماعی خود برای تبلیغات استفاده می‌کنید
تحت هیچ شرایطی از صفحهٔ خود برای تبلیغات استفاده نکنید! اگر به جای سرگرم کردن و اطلاع‌رسانی به مخاطبین خود، آن‌ها را با تبلیغات خسته‌کننده اذیت کنید، بدون شک آن‌ها شما را از لیست صفحات مورد علاقهٔ خود حذف خواهند کرد (البته همواره استثناء‌هایی هم وجود دارد؛ به طور مثال، اگر تبلیغی که با خصوصیات دموگرافیک مخاطبین شما هم‌خوانی داشته باشد را منتشر کنید، حتی ممکن است که فالوورهای شما از این اقدام تبلیغاتی خوشحال هم شوند).

پست‌های یکسانی را بر روی شبکه‌های اجتماعی مختلفی منتشر می‌کنید
مطالبی که بر روی هر یک از شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند باید با هم متفاوت باشند. آنچه برای قرار دادن روی توییتر مناسب به نظر می‌رسد، ممکن است برای اینستاگرام جالب نباشد. دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل‌پلاس، پینترست و یا هر شبکهٔ اجتماعی دیگری نیز مطالب خاص خود را می‌طلبد. اگر مطالب یکسانی را روی همه آن‌ها به اشتراک می‌گذارید، مطمئناً نخواهید توانست همهٔ هواداران خود را راضی نگاه دارید.

رهنمون‌های اجتماعی برند خود را مشخص نکرده‌اید
یکی از مسائلی که در برندسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، داشتن خط‌مشی مشخص برای کنترل ایماژ ذهنی افراد مختلف از کسب‌وکارتان است و شبکه‌های اجتماعی نیز از این قانون مستثنی نیستند. برندهای خوبی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند برای آنکه بتوانند هرچه موفق‌تر ظاهر شوند، باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند:
- چه کسی مسئول به‌روزرسانی صفحهٔ شما در شبکه‌های اجتماعی است.
- هرچند وقت یک بار باید صفحه به‌روزرسانی شود.
- چه مطالبی برای به اشتراک‌گذاری مناسب هستند.
- از چه عکس‌هایی استفاده شود و ...

هر مطلبی که به دستتان می‌رسد منتشر می‌کنید
برای زمان افراد ارزش قائل باشید. به عبارت دیگر، همیشه خود را جای مخاطبین گذاشته و ببینید که اگر شرکتی دیگر چنین پستی که مد نظر شما است را منتشر می‌کرد، چه حسی به شما دست می‌داد؛ آیا به خود می‌گفتید که آن شرکت مد نظر به شعور شما بی‌احترامی کرده است؟ آیا می‌گفتید که زمان شما ارزشش بیش از خواندن چنین مطالبی بود؟ و یا سؤالات دیگری از این دست. لذا در چنین شرایطی، حتماً در قبال پست‌هایی که می‌خواهید روی صفحهٔ خود قرار دهید، تجدید نظر کنید.

نظرات منفی را پاک می‌کنید و یا به آن‌ها بی‌اعتنا هستید
شرکت یا استارتاپ شما هر قدر هم که موفق باشد، همواره کسانی هستند که نظر مثبتی در مورد شما ندارند. بهترین راه برای روبه‌رو شدن با نظرات مخالف، یک تشکر صمیمانه همراه با عذرخواهی و توضیح قانع‌کننده‌ای برای مشکل بوجود آمده است. به جای نادیده گرفتن انتقاد، سعی کنید کوتاهی خود را به هر روش ممکن جبران کنید و به مخاطب خود این اطمینان را بدهید که این اشتباه هرگز تکرار نخواهد شد.

به سؤالات مخاطبین خود در اسرع وقت پاسخ نمی‌دهید
زمانی که مخاطبین شما سؤالی را مطرح می‌کنند، انتظار دارند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنند. یک تحقیق انجام شده در حوزهٔ عادات اجتماعی حاکی از آن است که درصد قابل‌توجهی از کسانی که نیاز به پشتیبانی دارند و به وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند، انتظار دارند که در کمتر از 30 دقیقه جواب بگیرند! داستان زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بیش از ۲۰٪ از این افراد اصلاً به اینکه چه زمانی از شبانه‌روز سؤال خود را مطرح کرده‌اند حتی فکر هم نمی‌کنند و تحت هر شرایطی پاسخ سریع می‌خواهند!

نتیجه‌ای از داشتن یک صفحهٔ اجتماعی حاصل نکرده‌اید
در پایان لازم است به این نکته توجه داشته باشید که با وجود اهمیت گفتگو در شبکه‌های اجتماعی، شما می‌بایست نتیجهٔ ملموسی از داشتن یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی بگیرید و این تنها زمانی امکان‌پذیر است که بیش از آنچه سرمایه‌گذاری نمایید، برداشت کنید. به طور مثال، از جمله نتایجی که یک صفحهٔ شبکهٔ اجتماعی موفق می‌تواند در بر داشته باشد، می‌توان به جذب مخاطب بیشتر به سایت خود، افزایش فروش محصول یا خدمات از طریق شبکه‌های اجتماعی و ... اشاره کرد. فارغ از اینکه انتظار چه نتیجه‌ای دارید، راه‌کارهایی وجود دارند که در فهمیدن اینکه آیا نتیجهٔ دلخواه به دست آمده است یا نه، شما را یاری می‌کنند.

کلام آخر
متأسفانه در ایران شبکه‌های اجتماعی هم همچون سایر فناوری‌های به‌روز دنیا، قبل از فرهنگ‌سازی فراگیر شده‌اند. خیلی از صاحبین کسب‌وکارها حتی بدون آگاهی از فلسفهٔ ایجاد شبکه‌های اجتماعی برای بیزینس‌های مختلف، صرفاً به این دلیل که اکثر رقبای ایشان در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند، اقدام به ایجاد صفحه‌ای در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند غافل از اینکه عدم حضور در شبکه‌های اجتماعی، به مراتب بهتر از حضور غیرحرفه‌ای در این این فضاها است!

لزوم اطلاع‌رسانی در زمینهٔ نحوهٔ استفادهٔ صحیح از شبکه‌های اجتماعی، آشنایی با انواع شبکه‌های اجتماعی و موارد استفادهٔ آن‌ها، بایدها و نبایدها در گذاشتن پست در شبکه‌های اجتماعی و ... بر هیچ کس پوشیده نیست و امید است روزی برسد که بتوانیم به شکلی صحیح از این شبکه‌های مفید استفاده کنیم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon