داستان شکل‌گیری فیسبوک از زبان مارک زاکربرگ

داستان شکل‌گیری فیسبوک از زبان مارک زاکربرگ

Mark Zuckerberg برای دریافت جایزهٔ Axel Springer Award به برلین رفته بود و در آنجا مصاحبه‌ای انجام داد و در آن تأکید کرد که داستان واقعی تأسیس فیسبوک با آن چیزی که در فیلم The Social Network برگرفته از کتاب The Accidental Billionaire به تصویر کشیده شده است، بسیار فرق دارد!

داستان از اینجا شروع می‌شود که مارک زاکربرگ در هاروارد تحصیل می‌کرد و او هیچ‌وقت سر کلاس تاریخ هنر به حرف‌هایی که استادش می‌زد گوش نمی‌داد و همیشه سرگرم کدنویسی بود. به همین دلیل موقعی که زمان امتحان فاینال رسید، دست به کاری زد که می‌شود گفت اولین قدم به سمت تأسیس فیسبوک بوده است. در واقع، امتحان درس تاریخ هنر به روش خاصی برگزار می‌شد و در جلسهٔ آخر، که به Rome of Augustus معروف بود، همهٔ آثار هنری که تا به آن روز درس داده شده بود در کلاس قرار می‌گرفت و دانشجویان باید در مورد اهمیت تاریخی هر یک از آن آثار هنری متنی را می‌نوشتند.

از آنجا که مارک زاکربرگ هیچ اطلاعاتی در مورد کارهای هنری نداشت، برنامه‌ای نوشت که نظرات دیگر دانشجویان در مورد تصاویر آثار هنری که متعلق به کلاس تاریخ هنر بود را جمع‌آوری کند تا بتواند برای پاس کردن درس تاریخ هنر از آن‌ها استفاده کند که نامش Coursematch بود که به دانشجویان این امکان را می‌داد تا برای کلاس‌ها ثبت‌نام کنند و به وسیلهٔ آن مطالعهٔ گروهی کنند.

مارک زاکربرگ از این برنامه استفاده کرد و به بهانهٔ مطالعهٔ گروهی، عکس‌های آثار هنری مربوط به کلاس تاریخ هنر را به صورت رَندوم برای سایر دانشجویان فرستاد و از آن‌ها خواست که بگویند چه چیز مهمی در پیشینهٔ تاریخی هر یک از آن آثار هنری بوده است که با استفاده از این روش توانست تمام بی‌دقتی‌هایش سر کلاس تاریخ هنر را جبران کرده و از پیشینهٔ تاریخی هر یک از آن آثار هنری باخبر شد (مدتی بعد از آن جریان هم او برنامهٔ معروف مقایسهٔ عکس FaceMash را نوشت و به یک باره معروف شد.)

هر یک از این برنامه‌ها او را قدم به قدم به سوی تأسیس فیسبوک هدایت کردند و جالب است بدانید که فقط دو هفته طول کشید که مارک زاکربرگ نسخهٔ ابتدایی فیسبوک را توسعه دهد به طوری که در ابتدا فیسبوک فقط صفحهٔ وب ساده‌ای بود که اصلاً ظاهر گرافیکی زیبایی نداشت اما کم‌کم و با گذشت زمان مارک زاکربرگ آن را توسعه داد و نواقص‌اش را برطرف کرد (لازم به ذکر است که نسخهٔ اولیه شبکهٔ اجتماعی فیسبوک با زبان PHP نوشته شد اما در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از این پلتفرم با زبان Hack توسعه داده شده است.) در همین راستا، مارک زاکربرگ در جایی گفته است:

من با این هدف فیسبوک رو تأسیس کردم که به وسیلهٔ اون شکاف بین زندگی‌های مردم رو پُر کنم. در اون زمان پلتفرمی نبود که باهاش بشه با زندگی سایر مردم آشنا شد و من نمی‌دونستم که چه‌طور می‌شه چنین برنامه‌ای رو ساخت به همین دلیل با ساخت برنامه‌های کوچک شروع کردم.

وی اسم برنامه‌ای که نوشته بود را Facebook گذاشت و در ابتدای کار فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند با کمک چند نفر از دوستان دانشگاهی خود یک پروژهٔ ساده را به یک غول فناوری با سرمایهٔ میلیارد دلاری تبدیل کند. مارک زاکربرگ در مصاحبه‌اش بیان کرد که آن زمان اصلاً فکرش را هم نمی‌کرد که قادر باشند فیسبوک را به همچنین شبکهٔ بزرگی تبدیل کنند و همیشه فکر می‌کرد که فرد دیگری این کار را انجام خواهد داد!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon