Crayon: یک زبان برنامه‌نویسی کراس‌پلتفرم و اپن‌سورس جهت توسعهٔ گیم

Crayon: یک زبان برنامه‌نویسی کراس‌پلتفرم و اپن‌سورس جهت توسعهٔ گیم

Crayon (مداد رنگی)، یک زبان برنامه‌نویسی است! این زبان طوری طراحی شده که با استفاده از مفاهیم سادۀ جدیدترین زبان‌های برنامه‌نویسی، منحنی کم‌شیب یادگیری را برای دولوپرهای علاقمند به توسعهٔ بازی به ارمغان بیاورد که برای افراد مبتدی، گزینه‌ای ایده‌آل است. مجموعۀ فعلی از لایبرری‌های موجود، بیشتر از بازی‌های دوبُعدی (2D) پشتیبانی می‌کند، اما این محدودیت به‌ خاطر مشکلات ذاتی این زبان نیست، بلکه تمرکز فعلی روی این بخش صورت گرفته‌ است.

اگر بخواهیم بررسی فنی بیشتری انجام دهیم، Crayon یک زبان رایگان، اپن‌سورس، داینامیک و پویا است که تحت لیسانس MIT قرار دارد که به صورت اصطلاحاً Curly Brace طراحی شده است (منظور از این اصطلاح این است که در سینتکس این زبان از علائم { } استفاده شده است). به عبارت دیگر:
- مانند زبان‌های C++/Java است به غیر از اینکه حالت داینامیک و پویا دارد.
- مانند زبان Python می‌بود، البته به شرطی که پایتون هم دارای علائم { } می‌بود.
- شبیه JavaScript است البته با سختی و ارورهای کمتر.

برنامه‌های نوشته شده با Crayon می‌توانند توسط ماشین مجازی Crayon VM‌ اجرا شوند و این در حالی است که این VM‌ را می‌توان بین چندین سیستم‌عامل‌ مختلف جابه‌جا کرد. چنین عملی، این اجازه را به دولوپرها می‌دهد تا آن را به عنوان یک برنامۀ مستقل در انواع سیستم‌عامل (مانند ویندوز، لینوکس، مک و ...) اجرا کنند، بدون اینکه نگران نصب وابستگی‌ها و یا چگونگی اجرای آن‌ها باشند.

آشنایی با سینتکس Crayon
زبان و سینتکس این برنامه برای هر کسی که با زبان‌هایی که دارای علائم { } هستند کار کرده باشد، بسیار آشنا است. سینتکس این زبان -همچون پایتون- بسیار شبیه به زبان انگلیسی است:

function main() {
    // Show a friendly greeting...
    print("Hello, World!");
  
    // Demo a loop...
    print("Let's count to 10...");
    for (i = 1; i <= 10; i++) {
        print(i + " Mississippi");
    }

    // Say bye
    print("Good-bye!");
}

برای آموزش و یادگیری بهتر می‌توانید به مستندات زبان برنامه‌نویسی Crayon مراجعه نمایید.