Blaster: گیمی که ایلون ماسک در 12 سالگی طراحی کرد!

Blaster: گیمی که ایلون ماسک در 12 سالگی طراحی کرد!

شاید در مورد اولین بازی کامپیوتری جهان به نام DONKEY.BAS که توسط بیل گیتس در سال 1985 طراحی شد، چیزهایی شنیده باشید (برای آشنایی بیشتر با این گیم، به مقالهٔ بیدار ماندن بیل گیتس تا ۴ صبح برای نوشتن یک گیم به اسم DONKEY.BAS مراجعه نمایید). ایلون ماسک که به دلیل راه‌اندازی شرکت‌های مطرحی همچون اسپیس‌ایکس، تسلا و غیره نامش بر سر زبان‌ها افتاده است، اولین بازی کامپیوتری‌اش را در سن 12 سالگی که در آن زمان در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد، کدنویسی نمود. 

ایلون ماسک 12 ساله در واقع در آن زمان نه به فکر ساخت ماشین‌های الکتریکی بود و نه قصد داشت انسان‌ها را به مریخ بفرستد؛ اما شاید جالب باشد بدانید که شما در این بازی در فضا هستید و کنترل یک فضاپیما را در اختیار دارید! این موضوع می‌تواند نشان دهد که جرقۀ اصلی تمام ایده‌های کنونی #ایلون ماسک در زمان کودکی‌اش اتفاق افتاده و او حتی در سنین کم هم به فضا علاقه‌مند بوده است.

اما این بازی که نامش Blaster بود، هیچ‌گاه به صورت رسمی به بازار راه نیافت و در سال 2015 تنها یک اسکرین‌شات از آن در کتابی به‌ نام Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for Fantastic Future (ایلون ماسک: تسلا، اسپیس‌ایکس و جستجو برای آینده‌ای شگرف) توسط Ashlee Vace منتشر شد.

حال Tomas Lloret، مهندس سابق گوگل که در حال حاضر در اسپیس‌ایکس کار می‌کند، جان تازه‌ای به این بازی بخشیده است. در سال 1984، او با استفاده از سورس‌کد آرکید گیم در مجلهٔ PC and Office Technology، توانست کاری کند تا نسخهٔ HTML5 این بازی در همۀ مرورگر‌ها قابل‌اجرا باشد (لازم به ذکر است که این مجله در آن زمان مبلغ 500 دلار برای انتشار سورس‌کد این بازی به ایلون ماسک  پرداخت کرده بود).

گیم‌پلی بازی Blaster بسیار ساده است و شاید شباهت زیادی با بازی‌های آرکید دیگر داشته باشد؛ بدین صورت که با داشتن 5 فضاپیما، باید با تیراندازی دشمن را نابود کنید البته در مقابل دشمن هم به سمت شما لیزر پرتاب می‌کند.

شاید بازی Blaster به گرد بازی‌های معروف آرکید دیگر نرسد، اما در زمانی که کامپیوتر‌ها هنوز به تکامل نرسیده بودند، طراحی این بازی برای یک پسر 12 ساله کار آسانی نبوده است. یادگیری مهارت‌های لازم برنامه‌نویسی برای توسعهٔ این بازی معمولاً 6 ماه به طول می‌انجامد، اما او توانست تنها طی 5 روز این مهارت‌ها را فرا بگیرد و این بازی را طراحی کند (خود ایلون ماسک از این بازی به عنوان «یک بازی خیلی معمولی ولی بهتر از Flappy Bird» یاد می‌کند).

اگر به اندازهٔ کافی هیجان‌زده و کنجکاو شده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم به لینک صفحۀ بازی Blaster مراجعه کنید و از این بازی مینیمال و نوستالژیک لذت ببرید. بعد از آن، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات به ما بگویید که فکر می‌کنید جوهرۀ نبوغ بزرگانی مانند ایلون ماسک یا بیل گیتس در کودکی انگاشته شده یا در بزرگسالی؟

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon