Oscobo: موتور جستجویی که ادعا می‌کند به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارد

Oscobo: موتور جستجویی که ادعا می‌کند به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارد

Oscobo یک سِرچ اِنجین بریتانیایی است که توسط اعضای اَسبق شرکت‌های بزرگی همچون یاهو و بلک‌بری تأسیس شده و عمده‌ترین هدفی که دارا است، رسیدگی به خواستهٔ بسیاری از کاربران اینترنتی می‌باشد که چیزی نیست جز جلوگیری از افشای اطلاعات شخصی (حریم خصوصی) ایشان. 

اصلی‌ترین خصیصه‌ای که Oscobo را از سایر موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ، یاهو و … متمایز می‌سازد این است که مدیران این موتور جستجو ادعا می‌کنند که نه تنها از اطلاعات شخصی کاربران استفادهٔ ابزاری نمی‌کنند، بلکه هرگز این اطلاعات را ذخیره هم نمی‌کنند (البته این بدان معنا نیست که این موتور جستجو هرگز تبلیغاتی برای کاربرانش نشان نمی‌دهد بلکه این در حالی است که این تبلیغات فقط هدفمند نیستند.) در واقع، موتور جستجوی اوسکوبو با این شعار پا به عرصهٔ رقابت گذاشته است:

ما نمی‌دانیم شما چه کسی هستید و اصلاً هم علاقه‌ای به این کار نداریم!

سایر موتورهای جستجو از ترفندهایی همچون کوکی، آدرس آی‌پی و … برای رهگیری رفتار آنلاین کاربران استفاده کرده و در این حالی است که بسیاری از مرورگرها امروزه از قابلیتی تحت عنوان Private Mode برخوردارند (در فایرفاکس با فشردن هم‌زمان کلیدهای Ctrl + Shift + P و در گوگل کروم با فشردن هم‌زمان کلیدهای Ctrl + Shift + N این پنجره باز می‌شود) که گفته می‌شود اطلاعات شما از این طریق رهگیری نمی‌شوند اما به گفتهٔ مدیران این موتور جستجو، در بسیاری از موارد قابلیت Private Mode هم نمی‌تواند جلوی موتورهای جستجو را بگیرد!

از جمله موتورهای جستجوی دیگری که حریم کاربران برایش مهم است همچنین می‌توان به DuckDuckGo اشاره کرد که تاکنون توانسته محبوبیت زیادی در میان کاربران که همواره دغدغهٔ حریم خصوصی‌شان را در سر دارند به دست آورد که برای آشنایی بیشتر با این موتور جستجو، می‌توانید به مقالهٔ دلایل استفاده از موتور جستجوی DuckDuckGo مراجعه نمایید.

نیاز به توضیح نیست که موتورهای جستجویی همچون گوگل درآمدهای هنگفتی از فروش دیتای کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی به دست می‌آورند. برای مثال، گوگل همه چیز در مورد شما را می‌داند؛ از سن و جنسیت شما گرفته تا جستجوی‌های شما از چند سال گذشته تا حال حاضر! این داده‌ها اگرچه در ظاهر بدیهی و بی‌ارزش به نظر می‌رسند، اما شرکت‌های بسیاری هستند که برای این داده‌ها سر و دست می‌شکنند و حاضرند هزینهٔ قابل‌توجهی در قبال دریافت آن‌ها به گوگل بپردازند. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon