کمپانی IBM فناوری هوش‌مصنوعی Watson خود را به فضا پرتاب می‌کند

کمپانی IBM فناوری هوش‌مصنوعی Watson خود را به فضا پرتاب می‌کند

IBM در بیانیه‌ای اعلام کرد که در صدد است تا فناوری هوش مصنوعی خود (Watson) را در اختیار رباتی قرار دهد که توسط کمپانی Airbus طراحی شده تا در کنار فضانوردان در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) حضور داشته باشد. 

این ربات که CIMON نام دارد و مخفف واژگان Crew Interactive Mobile Companion است، شبیه به یک توپ والیبال است و صفحه نمایشی کم‌رزولوشن روی صورت آن قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این ربات توسط فضانوردی آلمانی به نام Alexander Gerst در ماه ژوئن ۲۰۱۸ و برای یک مأموریت شش‌ ماهه توسعه یافته است.

این ربات برای انجام آزمایش‌های علمی، مطالعۀ بلورها و همچنین برای استفاده در بازی مکعب‌های Rubix به کار گرفته خواهد شد. علاوه بر این ویژگی‌ها، این ربات مانند ربات Wilson (که آن‌ هم شبیه یک توپ والیبال دارای صورت بود که تام هنکس در فیلم Castaway داشت) می‌تواند مانند یک دوست برای فضانوردان باشد! IBM با انتشار پستی در وبلاگ خود اعلام کرد که:

صدا و چهرهٔ دیجیتالی CIMON و استفاده از هوش مصنوعی در این ربات، او را به یک همکار برای فضانوردان تبدیل کرده است. فضانوردان چک‌لیستی از پیش تعیین‌ شده از آزمایش‌هایی دارند که با همکاری این ربات، کار ایشان در انجام این آزمایش‌ها تسهیل می‌شود و به خوبی خواهند توانست به تعامل با یکدیگر بپردازند.

جالب است که یک ربات پنج کیلوگرمی می‌تواند پرواز ‌کند، عکس بگیرد، مشاوره دهد و در کارهایی که فضانوردان دارند، در کنار آن‌ها باشد! کارهایی که فضانوردان در فضا انجام می‌دهند می‌تواند شامل ده‌ها یا صدها مرحلهٔ مختلف باشد و این در حالی است که آن‌ها همیشه امکان دسترسی به کتاب‌ یا کامپیوتر جهت راهنمایی گرفتن را ندارند. از این‌ رو، پلتفرم پردازش صدای واتسون، این ربات را به یک دستیار تمام‌عیار برای محققانی تبدیل کرده است که نیاز به یک نیروی کمکی مفید دارند.

همچنین این سیستم را می‌توان بر طبق معیارهای IBM، تحت عنوان یک سیستم هشداردهنده نیز توسعه داد؛ و نیاز به توضیح نیست که هیچ سفینهٔ فضایی‌ای کامل نیست مگر با برخورداری از یک کامپیوتر هوش مصنوعی که در زمان فاجعه «هشدار» دهد!

به نظر می‌رسد که ربات واتسون کمپانی IBM که تحت عنوان «بزرگ‌ترین سفیر هوش مصنوعی» نام‌گذاری شده است، بتواند به خوبی به نسل بعدی فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی تبدیل گردد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon