Y Generation: آشنایی با روحیات نسل هزاره

Y Generation: آشنایی با روحیات نسل هزاره

Y Generation که با نام نسل هزاره نیز شناخته می‌شود، به گروهی از افراد گفته می‌شود که پس از نسل X و پیش از نسل Z زاده شده‌اند اما در عین حال بر سر این موضوع که تولد نسل هزاره در چه زمانی آغاز شده و کی به پایان رسیده‌ هیچ اتفاق نظری وجود ندارد به طوری که برخی صاحب‌‌نظران بر این باورند که تاریخ تولد نسل هزاره مابین اواخر دههٔ 1970 یا اوایل دههٔ 1980 آغاز شده و در اوایل دههٔ 2000 هم به پایان رسیده‌ است. برای اینکه بهتر با خصوصیات این نسل آشنا شوید، باید عرض کنیم که نسل هزاره اولین نسلی است که والدین‌شان از آن‌ها کمک می‌گیرند به طوری که مثلاً پدر خانواده در انتظار فرزندش است تا وی برایش یک اپ موبایل نصب کند! در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا با برخی خصوصیات شخصیتی این نسل و تأثیر این خصوصیات در همکاری با ایشان در محیط‌های کاری آشنا شویم اما پیش از هر چیز، نیاز است تا با نام‌گذاری‌های صورت گرفته روی نسل‌های مختلف کمی آشنا شویم تا بهتر بتوانیم تشخیص دهیم که به چه نسلی تعلق داریم.

کودکان نسل انفجار
Baby Boomers (کودکان نسل انفجار) کسانی هستند که در دورهٔ انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم، یعنی در حد فاصل سال‌‌های 1946 و 1964 زاده شده‌‌اند. این نسل زادهٔ دورهٔ رفاه و رونق اقتصادی در جهان است و ریسک‌پذیری، کارآفرینی و همین‌طور خلق کسب‌وکارهای نو (استارتاپ) از ویژگی‌های بارز این نسل است.

از نگاه بیبی بومرها، هر کاری ممکن است زیرا آن‌ها نسلی هستند که در دورهٔ رونق اقتصادی به دنیا آمده‌اند. در واقع، آن‌ها برای تصویرسازی مثبت از خود اهمیت قائل هستند و از جمله افرادی سرشناسی که می‌توان لقب بیبی‌ بومر را به ایشان داد هم می‌شود به استیو جابز، بیل گیتس و دیگر هم‌عصران آن‌ها اشاره کرد.

نسل ایکس
Generation X نسلی است که پس از بیبی بومرها پا به این دنیا گذاشت و زمان تولدشان را می‌توان اواسط دههٔ 1960 تا اوایل 1980 قلمداد کرد که در ایران معادل با دههٔ 50 تا 70 است. کسانی که در این نسل متولد شده‌اند خیلی راحت می‌توانند خود را با تغییرات وفق دهند، تعصبات مذهبی ندارند، خیلی جنسیت برایشان ملاک برتری نیست و می‌شود گفت که به نوعی روشنفکر هستند.

با توجه به اینکه این نسل در زمان پرتلاطمی از دنیا متولد شده، تغییر برای آن‌ها یک مسئلهٔ عادی شده و دائماً در پی تغییر هستند و برای همین مثلاً ممکن است به ندرت 10 سال در یک شرکت باقی بمانند. نسل ایکس ارزش‌هائی دارند که در قیاس با سایر نسل‌های قبل از خود متفاوت است به طوری که مثلاً اکثر آن‌ها باور دارند تنها کسی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند، خودشان هستند.

این نسل معمولاً شخصیت‌های غیررسمی داشته و از طرفی نسلی هستند که به امکانات جدید دسترسی دارند و اطلاعات آن‌ها تنها محدود به شهر یا کشور محل زندگی‌شان نیست بلکه اطلاعات‌شان در سطح جهانی می‌باشد و بزرگ‌ترین ویژگی نسل ایکس توانائی برقراری ارتباط آن‌ها با جامعهٔ اطراف‌شان است و از افراد سرشناس این نسل هم می‌توان به جنیفر لوپز، و ویکتوریا بکهام و غیره اشاره کرد.

نسل هزاره
پیش از این، تا حدود در مورد برخی خصوصیات این نسل صحبت کردیم. Generation Y نسلی است که در عصر فناوری به دنیا آمده و به نوعی می‌توان گفت که فناوری در DNA ایشان رمزنگاری شده است. این نسل ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال باید به #اینترنت وصل باشد و در غیر این صورت گویی چیزی را گم‌ کرده است که از جمله افراد سرشناس این نسل می‌توان به جسیکا آلبا، ریحانا و اَدل اشاره کرد.

نسل نِت
Generation Z که با نام‌های «نسل نِت» و «نسل اینترنت» نیز شناخته می‌شود، نام گروهی از مردم است که از اوایل دههٔ 2000 تاکنون زاده شده‌اند و از نسل قبلی، یعنی نسل هزاره، کاملاً متمایزند. این نسل فرزندان نسل‌های ایکس و وای هستند و بخش اعظم اعضای نسل زِد برای تمام عمر خود از ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال استفاده خواهند کرد.

نسل زد از وقتی که چشم به جهان گشوده‌اند، در اطراف خود به طور گسترده‌ای با فناوری‌های پیشرفته‌ای نظیر اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، مسنجر، سرویس‌های پیام‌کوتاه، ام‌پی‌تری پلیرها، تلفن‌های همراه، یوتیوب و ... مواجه بوده‌اند و به همین دلیل برخی به این نسل لقب شهروندان دیجیتال داده‌اند. به عبارتی، اعتیاد آن‌ها به فضای سایبری به مراتب بیش از نسل هزاره است!

حال که با انواع نسل‌ها آشنا شدیم، در ادامه قصد داریم کمی متمرکز بر نسل هزاره شده و ببینیم که برای کار کردن با این نسل در شرکت یا استارتاپ خود، چه چیزهایی را باید مد نظر قرار دهیم.

چگونه با نسل هزاره تعامل برقرار سازیم؟
نسل هزاره ویژگی‌های مثبت و منفی خاص خود را دارا است. در عین حال که تنبل و بی‌تفاوتند، مترقی هستند و به پیشرفت جامعه نیز اهمیت می‌دهند اما هرچه تعداد آن‌ها بیشتر شود و اکثریت نیروی کار را تشکیل دهند، فهمیدن این مسئله که آن‌ها چه‌طور جامعهٔ ما را شکل می‌دهند، بیش از پیش حائز اهمیت خواهد شد و بهترین راه برای درک کردن‌شان هم این است که از خود آن‌ها بپرسیم چه دغدغه‌هایی دارند.

در سال‌های اخیر، تحقیقاتی برای بررسی طرز تفکر این نسل دربارهٔ نیازهای‌شان در محیط‌های کاری انجام شده و نکتهٔ کلیدی در نتایج به دست آمده از این تحقیقات آن است که برای این نسل تمرکز بر روی اهداف و نیروی انسانی به اندازهٔ پول حائز اهمیت است. این بررسی‌ها بر روی 7800 نفر که بعد از سال 1982 به دنیا آمده بودند و دارای مدرک دانشگاهی و شغل تمام‌وقت بودند انجام شد و جالب است بدانید بیشتر پاسخ‌دهندگان اعلام کرده بودند زمانی که اولین شغل خود را انتخاب می‌کردند، به دنبال شرکت‌هایی بودند که اهدافی فراتر از کسب سود داشته‌ باشند. به علاوه، آن‌ها معتقدند که شرکت‌ها باید زمان کمتری را برای اهداف کوتاه‌مدت صرف کرده و زمان بیشتری را به کمک به ساخت جامعه و تمرکز بر نیروی انسانی اختصاص دهند.

شاید با الهام گرفتن از استیو جابز، مردی که یک شرکت بزرگ فناوری را بنا نهاد بدون اینکه برنامه‌نویس یا دیزاینر باشد، افراد این نسل معمولاً اهمیتی نمی‌دهند که مدیر شرکت‌شان دارای مهارت‌های فنی باشد یا خیر بلکه در عوض آن‌ها به دنبال مدیران و رهبرانی هستند که الهام‌بخش، استراتژیک، باشخصیت و گاهی رؤیاپرداز باشند.

یکی دیگر از نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها نشان داد که زنان اعتماد به نفس کمتری در مقولهٔ پیشرفت و به دست گرفتن مدیریت شرکت‌شان دارند اما در عین حال زنان بیش از مردان اعلام کرده بودند به جای اینکه صرفاً به دنبال سود مالی یا منفعت شخصی باشند، نیازهای کارمندان‌شان را در اولویت‌ قرار خواهند داد و جالب است بدانیم که این تمرکز بر اوضاع کارمندان همان چیزی است که اکثر متولدین نسل هزاره به دنبال آن هستند.

علاوه بر این، تحقیقاتی از این دست مهر تأییدی می‌زد بر اینکه بیشتر افراد نسل هزاره فکر می‌کنند که کارفرمایان از تمامی مهارت‌های ایشان استفاده نمی‌کنند به علاوه اینکه معتقدند تحصیلات بیشتر هرگز مهارت‌هایی را که مدیران به آن‌ها اهمیت می‌دهند را منجر نمی‌گردد که از آن جمله می‌توان به مهارت‌هایی مانند توانایی مدیریت، رهبری و کارآفرینی اشاره کرد.

حال با در نظر گرفتن این موضوع که در ایران نیز این نسل هزاره طیف وسیعی از نیروی کار را تشکیل می‌دهد و نیاز به توضیح هم نیست که اکثر استارتاپ‌ها از دور هم جمع شدن این افراد تشکیل شده‌اند (به عبارتی، کسانی که در بازهٔ 1358 تا 1378 به دنیا آمده‌اند)، به نظر شما ایشان با چه چالش‌هایی در محیط‌های کاری مواجه خواهند شد و بهترین راه مدیریت ایشان چه است نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon