Prisma: واسط اپن‌سورس و بلادرنگ GraphQL API برای دیتابیس‌ها

Prisma: واسط اپن‌سورس و بلادرنگ GraphQL API برای دیتابیس‌ها

Prisma یک پروکسی است که دیتابیس را به یک GraphQL API تبدیل می‌کند و دولوپرها می‌توانند از این API به‌ عنوان ابزاری برای کار با سرور GraphQL خود استفاده نمایند یا به‌ صورت مستقیم از رابط کاربری اپلیکیشن خود به آن وصل شوند.

آشنایی با نحوهٔ کارکرد Prisma
Prisma یک جزء مستقل است که به‌ عنوان فرانت‌اندی برای پایگاه‌داده‌های SQL به‌ کار برده می‌شود و منجر به ایجاد یک GraphQL API می‌گردد. برای ایجاد GraphQL API با Prisma ابتدا باید مدل داده را با GraphQL SDL تعریف کرد و از Prisma CLI نیز می‌توان برای اعمال تغییرات لازم در آن استفاده کرد. سپس بر اساس مدل داده‌ای که ایجاد شده است، Prisma یک GraphQL API تولید خواهد کرد که آماده برای استفاده می‌باشد و در نهایت GraphQL سرور ساخته‌ شده است. از جمله مزایای کار با Prisma می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازگار با ابزارهای موجود: GraphQL یک اکوسیستم وسیع از ابزارها و لایبرری‌های دارا است که Prisma می‌تواند با همهٔ آن‌ها کار کند.

GraphQL API قدرتمند: شامل فیلترها، کوئری‌های پیشرفته و پاسخ به سؤالات به‌ صورت بلادرنگ (Real-time) می‌باشد.

قابلیت اجرا در همه‌جا را دارد: Prisma به‌ عنوان یک برنامه‌ٔ Cloud Native می‌تواند همچون زیرساختی برای اپلیکیشن‌های مختلف به کار گرفته شود. همچنین دولوپرها با استفاده از آن می‌توانند زمان مورد نیاز برای توسعهٔ بخش فرانت‌اند یا بک‌اند را کاهش دهند.

ساخت سرورهای GraphQL با Prisma: گرف‌کیوال یک استاندارد برای فِچ کردن داده‌ها است؛ همچنین یک اکوسیستم وسیع شامل ابزارها و لایبرری‌هایی برای توسعه‌ٔ سرور در سمت کلاینت دارد (با Prisma می‌توان از مزایای این اکوسیستم در کدنویسی سمت سرور نیز استفاده کرد).

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon