Ada Lovelace: آشنایی با اولین برنامه‌نویس جهان

Ada Lovelace: آشنایی با اولین برنامه‌نویس جهان

 

Ada Lovelace به عنوان اولین برنامه‌نویس تاریخ و پیشگام در رایانش مدرن و از آن مهم‌تر، اولین برنامه‌نویس زن جهان شناخته می‌شود. وی در تاریخ 10 دسامبر سال 1815 میلادی در بریتانیا به دنیا آمد و در 17 سالگی با Analytical Engine (ماشین تحلیلی) آشنا شد و در سال 1842 با مفهومی که امروزه آن را برنامه‌نویسی کامپیوتری می‌نامیم، درگیر شد.

ابداع اولین الگوریتم جهان
Ada Lovelace یادداشت‌ها و مطالعات پیچیدهٔ Charles Babbage دربارهٔ ماشین تحلیلی را از فرانسه به انگلیسی ترجمه کرد و این مفهوم را تشریح نمود و این در حالی است که نه تنها وی این یادداشت‌ها را ترجمه کرد، بلکه برداشت و ایده‌های مبتکرانهٔ شخصی خود را دربارهٔ انجام محاسبات از طریق ماشین‌ها به آن‌ها افزود که همین یادداشت‌ها امروزه به عنوان اولین الگوریتم دنیا شناخته می‌شوند (نیاز به توضیح نیست که واژهٔ الگوریتم نیز از روی واژهٔ عربی الخوارزمی که برگرفته از نام دانشمند بزرگ ایرانی خوارزمی می‌باشد گرفته شده است.) همچنین وی یک نابغهٔ ریاضی بود و این ویژگی را از مادرش به ارث برده بود به طوری که چارلز ببیج به وی لقب جادوگر اعداد را داده بود.

رویای پرواز بر فراز آسمان 
آدا لاولیس در سن 12 سالگی پرواز پرندگان را مورد بررسی قرار داده بود و توانسته بود موادی را بررسی کند که می‌توانستند به عنوان بال‌های مصنوعی به کار گرفته شوند و در 13 سالگی شروع به نوشتن نتایج تحیقاتش دربارهٔ پرواز کرد و آن را Flyology (پروازشناسی) نامید اما مادرش مانع این کار وی شد چرا که موجب شده بود آدا از خواندن درس‌هایش غفلت کند (البته با توجه به نبوغی که داشت، اگر به تحقیقاتش در این زمینه ادامه می‌داد احتمالاً می‌توانست برادران رایت را پشت سر بگذارد.)

نگاهی به هوش مصنوعی
آدا لاولیس دربارهٔ پتانسیل‌های ماشین‌های تحلیلی اطمینان کامل داشت و همواره تحسین‌شان می‌کرد. حتی سازوکار ماشین‌ها را برای کسانی که هیچ پیش‌زمینه‌ای در ریاضیات نداشتند به نحوی قابل‌فهم تشریح می‌کرد اما در عین حال این ریاضیدان برجسته و حامی ماشین‌های تحلیلی دربارهٔ توانایی ماشین‌ها در آغاز کردن هر چیز نگران بود به طوری که اعتقاد داشت ماشین‌های تحلیلی می‌توانند تجزیه و تحلیل‌ها را دنبال کنند ولی توانایی پیش افتادن از حقایق را ندارند و مسئولیت‌شان صرفاً مشارکت با برنامه‌نویسان در واقعیت بخشیدن به ایده‌ها است. به عبارتی، وی مفهومی به عظمت هوش مصنوعی را پیش‌بینی کرده بود اما احتمال وقوع آن را رد می‌کرد!

ارائهٔ مدل ریاضیاتی برای قمار
آدا لاولیس و دوستانش به دنبال کشف یک مدل ریاضیاتی برای پیروزی در شرط‌بندی‌ها بودند که البته علیرغم همهٔ این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیدند و وی هیچ وقت برنده نشد و همواره مبالغ سنگینی بدهی داشت!

محاسبهٔ اعداد برنولی
آدا لاولیس الگوریتمی نوشته بود که به کمک آن ماشین‌ها می‌توانستند اعداد برنولی را محاسبه کنند که این یک موفقیت بزرگ در زمینهٔ پردازش مقدماتی بود گرچه این برنامه هیچ وقت تست نشد چرا که چارلز ببیج نتوانست سیستم خود (ماشین تحلیلی) را تکمیل کند.

گوش دادن به موسیقی از طریق ماشین
آدا لاولیس نامه‌ای به مادرش نوشت و در آن اظهار داشت که در تلاش برای ایجاد پلی میان ماشین و موسیقی است. او مطمئن بود که ماشین تحلیلی روزی برای ساخت موسیقی استفاده خواهد شد که می‌بینیم امروزه این مهم به واقعیت مبدل گردیده است.

علوم شاعرانه
آدا لاولیس فرزند شاعر معروف انگلیسی، Lord Byron، بود و اساساً توانایی در علوم فلسفی را از پدر و ریاضیات را از مادر به ارث برده بود به طوری که شیوهٔ تفکر خود را «علوم شاعرانه» می‌نامید که از طریق آن مفاهیم ریاضیاتی را با استعاره و تشبیهات برای سایرین تشریح می‌کرد.

مرگ نابهنگام
آدا لاولیس در عنفوان جوانی یعنی زمانی که 36 ساله بود بر اثر سرطان رَحم درگذشت و در کنار پدر مشهورش به خاک سپرده شد.

 

حال که  با آدا لاولایس آشنا شدیم بیاید در مقاله ای دیگر در مورد زندگی شخصی او بخوانیم و اینکه چه  لبه هایی در زندگی او وجود داشت که باعث شد یک دختر با محدودیت هایش توانست اولین برنامه نویس جهان شود و دنیا را متحول کند

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon