آشنایی با فناوری‌های بلاکچین مبتنی بر جاوااسکریپت

آشنایی با فناوری‌های بلاکچین مبتنی بر جاوااسکریپت

کریپتوکارنسی‌ها شدیداً وابسته به توابع رمزنگاری هستند که در گذشته به زبان‌های مختلفی نوشته ‌شده‌اند. به طور مثال، در هستهٔ بیتکوین و همچنین بسیاری از مشتقات آن از هیچ کد جاوااسکریپتی استفاده‌ نشده است، کدهای استفاده‌شده در اتریوم عمدتاً گو است اما در عین حال #جاوااسکریپت به آرامی در انواع و اقسام کریپتوکارنسی‌ها به کار گرفته می‌شود.

یک گفتهٔ معروف در صنعت توسعه نرم‌افزار وجود دارد تحت عنوان Atwood’s Law که می‌گوید:

هر برنامه‌ای که بتواند در جاوااسکریپت نوشته شود، نهایتاً با جاوااسکریپت نوشته خواهد شد.

Jeff Atwood که یکی از هم‌بنیان‌گذار استک اورفلو است این دیدگاه را در سال 2007 اعلام کرد و تا امروز نیز صحت آن به اثبات رسیده است. Node.js یا همان محیط اجرای جاوااسکریپت در سمت سرور که در سال 2009 عرضه شد، از آن زمان تاکنون هواداران خاص خود را پیدا کرده است (برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم جاوااسکریپتی، به مقالهٔ Node.js چیست؟ مراجعه نمایید.)

در همین راستا، در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین کریپتوکارنسی‌های جاوااسکریپتی که به دنیا عرضه شده‌اند را معرفی کنیم که برخی از شاخص‌ترین آن‌ها عبارتند از:

Lisk
عرضهٔ این کریپتوکارنسی‌ به سال 2016 برمی‌گردد و اولین ارز دیجیتالی مبتنی بر جاوااسکریپت است و جالب است بدانید که در زمان خود جزو ۲۰ ارز برتر مارکت بود. Lisk پروژه‌ای بلندپروازانه است که امکان اجرای برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین را برای دولوپرهای جاوااسکریپت راحت‌تر ساخته است.

دولوپرهای Lisk جاوااسکریپت را انتخاب کردند زیرا احساس کردند که فناوری بلاکچین با سرعت قابل‌قبولی به پیش نمی‌رفت و از سوی دیگر با ساختن یک فناوری بلاکچینی روی زبان جاوااسکریپت، آن‌ها امکان دسترسی به تعداد بسیار زیادی از دولوپرهای جاوااسکریپت را داشتند (بنا بر آمار منتشرشده توسط گیت‌هاب، زبان جاوااسکریپت با فاصلهٔ‌ معناداری پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی در دنیا است.)

Ark
یکی دیگر از کریپتوکارنسی‌هایی که با استفاده از جاوااسکریپت پیاده‌سازی شده است Ark نام دارد و هدف از ایجاد آن ساخت پُل‌های هوشمند بین بلاکچین‌های موجود است. با اتصال بلاکچین‌های موجود به یکدیگر، در نهایت Ark زبان جاوااسکریپت‌ را در مرکز مجموعه‌ای از بلاکچین‌ها قرار خواهد داد.

Nimiq
ایده‌ٔ کریپتوکارنسی مبتنی بر جاوااسکریپت در Nimiq یک گام فراتر رفته و این فناوری‌ را قابل‌استفاده در مرورگرها کرده است. هنگامی‌ که به وب‌سایت در حال اجرای روی Nimiq وصل می‌شوید، در واقع به‌ طور مستقیم و با استفاده از Websocket و WebRTC به شبکهٔ Nimiq متصل می‌شوید و این در حالی است که می‌توانید Nimiq را در مرورگر خود شخصی‌سازی کنید. در واقع، سازوکار Nimiq به این صورت است که کاربران امکان ارسال و دریافت مستقیم از وب‌سایت و بدون استفاده از یک سرویس‌گیرنده میانجی یا نصب پلاگین‌های واسطه را داشته باشند.

کیف پول‌های جاوااسکریپتی
بسیاری از رمزگذاری‌های قدیمی‌تر از QT به‌ عنوان پلتفرم کیف پول خود استفاده می‌کنند اما در عین حال امروزه می‌بینیم که برخی از کریپتوکارنسی‌ها پلتفرم خود را به Electron تغییر داده‌اند. الکترون بر پایهٔ زبان‌های اچ‌تی‌ام‌ال، سی‌اس‌اس و جاوااسکریپت است و به همین دلیل قادر به ایجاد کیف‌های مدرن‌تر می‌باشد و به‌ راحتی می‌توان برنامه‌های توسعه‌یافته با این پلتفرم را روی ویندوز، مک و یا لینوکس کامپایل کرد (برای آشنایی بیشتر با الکترون می‌توانید به مقالهٔ Electron: پلتفرمی جهت توسعهٔ نرم‌افزار دسکتاپ برای ویندوز، لینوکس و مکینتاش مراجعه نمایید.)

پکیج‌های جاوااسکریپت موجود برای فناوری بلاکچین
کریپتوکارنسی‌های قدیمی‌تر همواره این امکان را برای دولوپرها فراهم ساخته‌اند تا با زبان جاوااسکریپت بتوانند با کِرنِل بلاکچین خود ارتباط برقرار سازند. جالب است بدانید که صدها پکیج مربوط به بیتکوین و اتریوم در NPM وجود دارد و اکثر این پکیج‌ها از طریق JSON-RPC با دیگر سیستم‌ها ارتباط برقرار می‌سازند (منظور از این اصطلاح پروسه‌ای است که از جیسون به عنوان فرمت تغییر دیتا استفاده می‌شود.)

نتیجه‌گیری
با توجه به اینکه بعید به نظر می‌رسد که کریپتوکارنسی‌های جدید به نوعی از زبان جاوااسکریپت استفاده نکنند، حال این سؤال پیش می‌آید که آیا جاوااسکریپت جایگاه بهتری در دنیای کریپتوکارنسی‌ها به دست خواهد آورد؟ به نظر می‌رسد که اگر دولوپرهای ارزهای دیجیتالی به‌ عنوان زبان اولیه از آن استفاده نکنند، حداقل به‌ عنوان یک اَکسس پوینت یا کیف پول (Wallet) از آن استفاده خواهند کرد و همان‌طور که تجربه نشان داده است، هنگامی‌ که دولوپرهای جاوااسکریپت درگیر کاری شوند، مثل ویروس آن را توسعه می‌دهند!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon