زبان C طبق شاخص TIOBE زبان برگزیدهٔ سال ۲۰۱۷ شد

زبان C طبق شاخص TIOBE زبان برگزیدهٔ سال ۲۰۱۷ شد

به‌ نظر می‌رسد که زبان قدیمی C، سریع‌ترین رشد را در شاخص TIOBE در سال ۲۰۱۷ داشته و بنابراین می‌توان آن را زبان برنامه‌نویسی سال ۲۰۱۷ نامید! در واقع، زبان C در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۱.۶۹ درصدی مواجه بوده‌ است. هرچند که این میزان معمولاً برای زبان سال شدن کافی نیست، اما به دلیل اینکه جایگزین دیگری وجود نداشت، C به چنین جایگاهی دست یافت (پس از C، زبان Python در رتبهٔ دوم با ۱.۲۱٪ و Erlang با ۰.۹۸٪ در رتبهٔ سوم قرار گرفتند).

علیرغم تمام این‌ها، دیدن محبوب‌تر شدن زبان C پس از روند صعودی‌ای که از اواخر سال ۲۰۱۵ در پیش گرفته بود، بسیار شایان توجه است (برای آشنایی با نحوهٔ نامگذاری این زبان، به مقالهٔ آیا می‌دانستید وجه تسمیهٔ زبان برنامه‌نویسی C چیست؟ مراجعه نمایید).

C در آن زمان رشدی بالاتر از ۱۷٪ داشت و پس از آن طی ۱۸ ماه، ۱۰٪ آن را از دست داد. دلیلی احتمالی احیای زبان سی پس از این مدت، می‌تواند محبوبیت آن در صنعت ساخت ماشین‌آلات و همچنین بازار خودرو باشد که همه هم روندی رو به رشد را در پیش گرفته‌اند.

از جالب‌ترین زبان‌هایی که در این شاخص جهش داشته‌اند، می‌توان R با پرش از رتبهٔ ۱۶ به ۱۸، Erlang با پرش از ۴۴ به ۲۳ و Kotlin با پرش از ۸۹ به ۳۹ را نام‌برد. هرچند که در ماه آخر سال ۲۰۱۷ زبان‌های نویددهنده‌ای همچون Julia ،Hack ،Rust و Kotlin نه تنها نتوانستند به لیست ۲۰ زبان برتر برسند، بلکه در لیست ۳۰ زبان برتر هم جایی نداشتند!

TIOBE، شاخصی برای نشان دادن محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی است. این شاخص هر ماه یک بار به‌روز‌رسانی شده و رتبه‌بندی‌ها بر اساس تعداد مهندسین ماهر آن زبان در سراسر جهان، دوره‌های آموزشی، پرسش و پاسخ‌ها و ... می‌باشند. در این میان از سرویس‌های معروفی همچون Google ،Bing ،Yahoo ،Wikipedia ،Amazon ،Youtube و Baidu برای محاسبهٔ رتبه‌بندی‌ها استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که شاخص TIOBE راجع به رتبه‌بندی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی یا زبانی که بیشترین تعداد خط کد به آن نوشته شده‌ است نیست، بلکه این شاخص محبوبیت زبان را بر اساس مواردی که گفته شد می‌سنجد.

 در پایان هم برای آشنایی با لطفی که Dennis Ritchie با ابداع زبان سی به دنیا کرد، می‌توانید به مقالهٔ آیا می‌دانید اگر زبان برنامه‌نویسی C نبود، چه بلایی سر دنیای نرم‌‌افزار می‌آمد! مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon