معرفی ابزارهایی برای اجرای برنامه‌های ویندوزی روی لینوکس

معرفی ابزارهایی برای اجرای برنامه‌های ویندوزی روی لینوکس

چند سال پیش کاربران خیلی از لینوکس استفاده نمی‌کردند چرا که نمی‌توانستند با استفاده از آن، برنامه‌های مورد علاقهٔ ویندوزی‌شان را اجرا کنند. در حال حاضر که از یک سو کامیونیتی #اپن‌سورس خیلی پیشرفت کرده و از سوی دیگر بسیاری از کاربران عادت به استفاده از ابزارهای ویندوزی مانند کلاینت‌های ایمیل، برنامه‌های آفیس و مدیاپلیرها پیدا کرده‌اند، همین مسئله مهاجرت به سمت سیستم‌عامل رایگان گنو/لینوکس را با مشکل مواجه کرده است! برای پر کردن این خلاء، یکسری ابزارهای کاربردی برای اجرای برنامه‌های ویندوی روی لینوکس به بازار عرضه شده‌اند که در ادامه با ۴ مورد از معروف‌ترین آنها آشنا خواهید شد.

WINE
WINE مخفف واژگان Wine Is Not An Emulator است. این اپلیکیشن کاربردی امکان سازگاری برنامه‌های ویندوزی با #لینوکس فراهم می‌آورد که در نتیجه امکان نصب، اجرا و پیکربندی بسیاری از برنامه‌های محبوب ویندوز را برای شما فراهم می‌کند. با اجرای کامند زیر، می‌توانید WINE را بر روی توزیع‌های Mint ،Debian و Ubuntu نصب کنید:

$ sudo apt-get install wine

Winetricks
با اینکه WINE یک ابزار عالی است، اما گاهی‌اوقات تلاش‌تان در جهت نصب یک برنامه با استفاده از آن با مشکل مواجه می‌شود؛ لذا باید به دنبال راه‌کارهای جایگزینی باشید. Winetricks یک ابزاری گرافیکی عالی برای شما است تا بتوانید به کمک آن برنامه‌های ویندوزی را نصب و اجرا کنید. برای نصب این ابزار روی اوبونتو، کامند زیر را در ترمینال وارد نمایید:

$ sudo apt-get install winetricks

Play On Linux
بهترین ابزار برای اجرای برنامه‌های ویندوزی بر روی لینوکس همین Play On Linux است. مانند Winetricks، این نرم‌افزار هم یک رابط گرافیکی برای WINE فراهم می‌آورد اما Play On Linux یک گام فراتر رفته و به شما حق انتخاب ورژنی از WINE که می‌خواهید از آن استفاده کنید را می‌دهد. برای نصب این ابزار روی اوبونتو داریم:

$ sudo apt-get install playonlinux

Crossover
Crossover تنها آیتم این لیست است که رایگان نیست! شما می‌توانید آن را از وب‌سایت Codeweavers دانلود کرده و سپس بر روی توزیع‌های Debian ،Ubuntu ،Mint ،Fedora و RedHat نصب کنید.

به غیر از ابزارهای فوق، چه ابزار دیگری را می‌شناسید که برای علاقمندان به نصب/اجرای اپلیکیشن‌های ویندوزی روی گنو/لینوکس می‌توانند مفید واقع شوند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon