آشنایی با سؤالات دشواری که در مصاحبه‌های شغلی اپل پرسیده می‌شوند

آشنایی با سؤالات دشواری که در مصاحبه‌های شغلی اپل پرسیده می‌شوند

یکی از افتخارات همیشگی کمپانی اپل، نیروی انسانی زُبده و متخصص‌اش است که از کارمندان واحد مهندسی نرم‌افزار گرفته تا نیروهای واحد بازاریابی آن، همه از میان بهترین‌ها گزینش شده‌اند به طوری که می‌توان گفت برترین‌ها همواره به دنبال بهترین‌ها هستند. 

داوطلبان استخدام در چنین کمپانی‌های بزرگی در کنار تمام آمادگی‌های علمی و مهارتی که پیش از ارسال درخواست برای یک شغل باید به دست آورند، نیاز است تا خود را برای مصاحبه‌های استخدامی سختی آماده کنند تا بتوانند به بهترین صورت ممکن صلاحیت خود را برای احراز یک موقعیت شغلی نشان دهند. یکی از راه‌های آمادگی برای مصاحبه‌ها، محک زدن خود با سؤالاتی است که قبلاً از سایر داوطلبان پرسیده شده است که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

از یکی از داوطلبان مهندسی نرم‌افزار خواسته شد تا فرض کند دو تخم‌مرغ دارد و از او خواسته شده تا بلندترین ارتفاعی که می‌تواند تخم‌‌مرغ‌ها را از آنجا پایین بیندازد بدون آنکه بشکنند را تعیین کند.

از یکی از داوطلبان شغل مشاورهٔ از راه دور خواسته شد تا به یک بچهٔ 8 ساله توضیح دهد که یک مودم یا روتر چیست و طرز کار آن چگونه است.

از یکی از داوطلبان مهندسی نرم‌افزار خواسته شد تا در مورد یکی از چالش‌های هیجان‌انگیزی که تاکنون با آن روبه‌رو شده توضیح دهد و بگوید چگونه آن مشکل را حل کرده است.

یکی از کاندیداهای مدیریت عرضهٔ محصول با این چالش روبه‌رو شد که ایده‌ای برای شکستن و پایین آوردن قیمت یک خودکار ارائه دهد.

یکی از سؤالات بدین شکل بود که فرض کنید ۱۰۰ سکهٔ سالم روی میز قرار داشته باشد به این صورت که روی یک طرف هر کدام شیر و طرف دیگر آن‌ها خط است. 10 تا از سکه‌ها روی شیر و در 90 سکهٔ دیگر روی خط بالا است. شما به هیچ نحو نمی‌توانید ببینید، بفهمید یا حس کنید که کدام روی سکه‌ها در سمت بالا قرار دارد. از شما می‌خواهیم سکه‌ها را به دو دسته تقسیم کنید به طوری که تعداد شیرهای دو دسته با هم برابر باشد.

«بهترین دوست شما کیست؟» سؤالی است که از یکی از داوطلبان کار به عنوان متخصص اتاق خانوادهٔ اپل (Apple Family Room) که باید در استفاده از محصولات این شرکت متبحر باشد پرسیده شد.

از یکی از کاندیداهای تصدی مدیریت عرضهٔ محصول سؤال شد که چه تعداد نوزاد در هر روز در دنیا متولد می‌شود.

«چه چیزی شما را به وجد می‌آورد؟» سؤالی است که از یک داوطلب مهندسی نرم‌افزار پرسیده شده است.

برای یکی از داوطلبان کار به عنوان متخصص محصولات اپل این سناریو تشریح شد که شما با یکی از مشتریان عصبانی ارتباط برقرار می‌کنید که برای خدمات پشتیبانی حدود 20 دقیقه منتظر بوده است. این مشتری از شدت عصبانیت این‌طور عنوان می‌کند که می‌خواهد همین حالا محصولات اپل را کنار بگذارد و در عوض سری به فروشگاه مایکروسافت بزند! شما چه‌طور این مسئله را مدیریت خواهید کرد؟

«آیا باهوش هستید؟» سؤالی است که از کاندیدای مهندسی ساخت محصول پرسیده شده است.

«آیا شخصیتی بسیار پرانرژی و مثبت دارید» و «چه چیزی شما را ناراحت می‌کند و مانع ادامهٔ تلاش شما خواهد شد؟» سؤالاتی است که یکی از داوطلبان کار به عنوان متخصص Apple Family Room باید به آن پاسخ می‌گفت.

از یکی از کاندیداهای شغل مهندسی تضمین کیفیت نرم‌افزار خواسته شد تا به این سؤال پاسخ دهد با فرض اینکه سه جعبه داشته باشیم و در یکی از آن‌ها تنها سیب، در یکی فقط پرتقال و در جعبهٔ سوم مخلوطی از سیب و پرتقال وجود داشته باشد. برچسب روی جعبه‌ها اشتباه خورده است به طوری که میوه‌های داخل هیچ‌یک از جعبه‌ها با برچسب‌هایی که روی آن‌ها خورده‌اند مطابقت ندارد. از شما می‌خواهیم یکی از جعبه‌ها را انتخاب کنید و بدون نگاه کردن به داخل آن، یکی از میوه‌ها را بیرون بیاورید. با نگاه کردن به این میوه چه‌طور می‌توانید فوراً محتوای سایر جعبه‌ها را به درستی تشخیص دهید؟

از کاندیدای مهندس ارشد نرم‌افزار پرسیده شد که اگر وی را استخدام کنند، فکر می‌کند برای کار روی چه پروژه‌ای استخدام خواهد شد.

از کاندیدای مشاور از راه دور محصولات اپل پرسیده شد که اگر یکی از مشتریان با شما تماس بگیرد و در مورد کامپیوتر قدیمی خود که حقیقتاً از رده خارج است سؤال بپرسد، واکنش او چه خواهد بود.

از یکی از کاندیداهای پوزیشن شغلی مدیریت مهندسی نرم‌افزار خواسته شد تا دربارهٔ یکی از کارهای ویژه‌ای که در عمر خود انجام داده و شدیداً به آن افتخار می‌کند توضیح دهد.

یکی از داوطلبان شغل مهندسی نرم‌افزار با این پرسش‌ها مواجه شد که «آیا خلاق هستید؟» و «در چه موقعیت‌هایی می‌توانید تفکر خلاقانه داشته باشید؟»

از یکی از داوطلبان مدیریت واحد نرم‌افزار سؤال شد که چه شکست‌هایی در زندگی داشته و چه درس یا درس‌هایی از آن‌ها گرفته‌ است.

از داوطلب مشاورهٔ از راه دور خواسته شد تا در قالب اجرای یک نقش، تنها با صدای خود به مشتری فرضی نشان دهد که چه اندازه مشتاق است تا به او کمک کند.

از یکی از کاندیداهای شغل مهندسی تضمین کیفیت نرم‌افزار سؤال شد که ترجیح می‌دهد اپلیکیشن مورد علاقهٔ خود را چگونه تست کند.

از یک کاندیدای مهندسی مکانیک خواسته شد فرض کند که یک لیوان پر از آب را روی صفحهٔ گردان گرامافون گذاشته‌ و آرام‌آرام شروع به افزایش سرعت آن می‌کند. حال می‌بایست پاسخ می‌داد که آیا لیوان سُر می‌خورد و می‌افتد یا آب درون آن بیرون می‌ریزد؟

از یک کاندیدای مهندسی نرم‌افزار سؤال شد که آیا تا به حال پیش آمده تا با تصمیم مدیر خود مخالفت کند و اگر پاسخ مثبت است، چگونه این مخالفت را عنوان کرده‌ است. همچنین خواسته شد تا مثالی از یک مورد خاص بیاورد و توضیح دهد با چه تدبیری نظر خود را اعلام کرده، نتیجهٔ نهایی بحث چه شد و فکر می‌کند که طرف مقابل اکنون وی را چگونه توصیف می‌کند.

از یک کاندیدای متخصص خرده‌فروشی محصولات اپل خواسته شد تا در مورد یکی از تجربیات شکست خود صحبت کند.

از یک داوطلب برای کار به عنوان متخصص محصولات اپل سؤال شد که وقتی به عنوان یک مشتری برای اولین بار وارد فروشگاهی می‌شود، چه چیزی توجه وی را جلب می‌کند و در اولین ورود خود به فروشگاه چه احساسی نسبت به فضای آن دارد.

یکی دیگر از سؤالات این بوده که چرا نام کمپانی ما از Apple Computers Incorporated (کمپانی رسمی کامپیوترهای اپل) به Apple Inc تغییر یافته است؟

از یک کاندیدای شغل مشاورهٔ از راه دور خواسته شد تا نظر خود را در این مورد بیان کند که آیا رفع مشکلات مشتری مهم‌تر است یا ایجاد یک تجربهٔ کاربری خوب برای وی؟

از یک کاندیدای تصدی شغل تحلیلگر پرسیده شد که اگر یک کیسه داشته باشد که درون آن سکه‌های سالم و ناسالم وجود داشته باشد (سکهٔ سالم سکه‌ای است که اگر آن را پرتاب کنیم احتمال شیر آمدن با احتمال خط آمدن آن برابر باشد) و او یکی از سکه‌ها را بیرون بکشد و سه مرتبه آن را پرتاب کند و نتیجهٔ هر پرتاب به ترتیب شیر، شیر و خط باشد. حال پاسخ می‌داد احتمال اینکه سکهٔ سالم یا ناسالمی را انتخاب کرده چه‌قدر است.

از یک کاندیدای مهندسی نرم‌افزار پرسیده شد که اگر یک اپ از نوع آیتونز داشته باشد که تعداد زیادی از عکس‌های قدیمی را بالا می‌آورد، برای خالی کردن حافظه از تصاویر کهنه که دیگر استفاده نمی‌شوند چه رویکردی را دنبال خواهد کرد.

از یکی از داوطلبان مدیریت پروژه‌های مهندسی سؤال شد که بهترین و بدترین روز برای وی در چهار سال گذشته چه روزهایی بوده است.

در مصاحبه با یکی از داوطلبان پوزیشن شغلی مهندسی نرم‌افزار پرسیده شد که چرا می‌خواهد به تیم مهندسی شرکت اپل ملحق شود و اگر اپل او را استخدام کند چه امتیازی را در محل کار کنونی خود از دست خواهد داد.

از یکی از کاندیداهای شغل مهندسی تضمین کیفیت نرم‌افزار خواسته شد تا توضیح دهد چگونه یک توسِتر را تست می‌کند.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به چند مورد از این پرسش‌ها می‌توانید پاسخ دهید و آیا فکر می‌کنید که بتوانید در مصاحبه‌های اپل موفق شوید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon