کامپیوتر ها آن قدر که ما انسان ها تصور می کنیم هم باهوش نیستند!

کامپیوتر ها آن قدر که ما انسان ها تصور می کنیم هم باهوش نیستند!

John Giannandrea مدیر بخش Artificial Intelligence یا هوش مصنوعی و Machine Learning یا یادگیری ماشینی شرکت گوگل در مصاحبه ای اعلام کرده است: کامپیوتر ها به شکل قابل ملاحظه ای کند ذهن هستند. ماشین ها در حقیقت ضریب هوشی در حد یک بچه ی چهار ساله دارند و این بدان معنا است که هوش مصنوعی، آن قدر هوشمند نیست که بتواند از انسان ها پیش بیافتد. برای آگاهی با جزئیات نظرات وی، با سکان آکادمی همراه باشید.

این جنگ لفظی، بسیاری از ما را سر در گم می کند. از طرفی نوابغی مانند استیون هاوکینگ و الون موسک، نگران آینده ی هوش مصنوعی و غلبه ی آن بر زندگی بشری هستند، و از طرف دیگر لینوس توروالدز -خالق سیستم عامل لینوکس- و John Giannandrea مدیر بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی گوگل، کامپیوتر ها را کم هوش می پندارند. جان در کنفرانسی در دفتر مرکزی گوگل در منطقه ی Mountain View اعلام کرد:

من فکر می کنم، کامپیوترها چندان هوشمند نیستند. ضریب هوشی آنها با یک بچه ی چهار ساله برابری می کند. در واقع کامپیوتر ها ضریب هوشی ای برابر خواهر یا برادر کوچک تر شما دارند اما با این حال هنوز هم به عنوان وکلا، پزشکان و معماران در آینده ی جامعه ی ما معرفی می شوند!

شرکت گوگل سهم بزرگی در بخش یادگیری ماشینی دارد. برخی از فناوری های این شرکت مانند  Self-driving Cars یا ماشین های خودگردان -که جان در اجرای آن نقش مهمی داشته- و تکنولوژی تشخیص تصاویر، به طور نامحسوسی هوش مصنوعی را وارد زندگی روزمره ی ما کرده اند. آقای Giannandrea مدت ها است که بر روی هوشمند سازی ماشین ها کار می کند. از زمانی که یک دستیار دیجتال شخصی با عنوان General Magic ساخت تا زمانی که در تاسیس استارتاپی با عنوان TellMe مشارکت کرد.

امروزه نه تنها غول های فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و آی بی ام درباره ی ماشین ها خیال پردازی می کنند، بلکه استارتاپ ها نیز بر روی یادگیری ماشینی و پیشرفت هایی در این زمینه، تمرکز کرده اند. متخصصان معتقد هستند زمانی که صحبت از ذهن بشری و کارکرد آن در میان باشد، ماشین ها توانایی رقابت با آن را نخواهند داشت چرا که ذهن انسان برتر از هر ابررایانه ای است. مانعی که بر سر راه هوشمند سازی ماشین ها وجود دارد، فقدان درک و فهم است. نظر شما درباره ی آینده ی هوش مصنوعی چیست؟ آیا توانایی مقابله با دانش و نبوغ بشری را دارد؟ نظرات خود را با کاربران سکان آکادمی در میان بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon