Everipedia: رقیبی مبتنی بر بلاکچین برای ویکیپدیا

Everipedia: رقیبی مبتنی بر بلاکچین برای ویکیپدیا

Everipedia دایرة‌المعارفی رایگان و مبتنی بر بلاکچین است که ترکیبی از دو واژهٔ Everything (همه چیز) و Encyclopedia (دایرة‌المعارف) می‌باشد و گفتنی است که دفتر مرکزی آن‌ها در کالیفرنیا است و نام دو کارآفرین ایرانی در میان مؤسسین آن به چشم می‌خورد. جامعهٔ پرجنب و جوش اوریپدیا پذیرای تمام کاربران با هر نوع پیشینه‌ای است و سیاست‌ها و خط‌‌مشی‌های آن‌ها اساساً منطقی بوده و سخت‌گیری‌های افراطی در آن وجود ندارد.

استفاده از فناوری بلاکچین در پیاده‌سازی Everipedia
اوریپدیا (ev-ree-pee-dee-a) یک پلتفرم اصطلاحاً Cross-sourced (جمع‌سپار) بوده و در واقع دایرة‌المعارفی آنلاین می‌باشد که هدف‌اش مدرنیزه کردن، قدرت بخشیدن و غیرمتمرکز کردن اختیارداری یک دایرة‌المعارف آنلاین است که تیم طراحی آن قصد دارد این هدف را با استفادهٔ گسترده‌تر و بیشتر از محتواهای دایرة‌المعارف‌های سنتی مانند ویکی‌پدیا میسر سازد. در ششم دسامبر سال ۲۰۱۷، اوریپدیا اعلام کرد که می‌خواهد کل پروسهٔ ویرایش و ذخیرهٔ صفحات اوریپدیا را به فناوری بلاکچین منتقل کند و شایان ذکر است که در همان روز این کمپانی اعلام کرد که هم‌بنیانگذار ویکی‌پدیا (Larry Sanger) نیز به این تیم ملحق خواهد شد.

درخشش نام دو ایرانی جزو مؤسسین Everipedia
نکتهٔ جالبی که در رابطه با اوریپدیا وجود دارد این است که مؤسسین این وب‌سایت سام کاظمیان، مهبد مقدم، تئودور فورسلیوس و تراویس مور هستند که این وب‌سایت را در سال ۲۰۱۵ بنا نهادند. سام کاظمیان متولد ۱۲ فوریهٔ ۱۹۹۳، یک مهندس نرم‌افزار ایرانی-آمریکایی است که در سال ۲۰۱۴ از دانشگاه کالیفرنیا از رشته‌های علوم اعصاب و فلسفه فارغ‌التحصیل شده‌ است (برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به پادکست سام کاظمیان: مهندس نرم‌افزار و هم‌بنیانگذار Everipedia مراجعه نمایید.) همچنی لازم به ذکر است که مهبد مقدم یک کارآفرین و سرمایه‌گذار ایرانی-آمریکایی است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon