معرفی جایگزین‌هایی اپن‌سورس برای نرم‌افزار AutoCAD

معرفی جایگزین‌هایی اپن‌سورس برای نرم‌افزار AutoCAD

این‌ موضوع که یک نرم‌افزار برای کاربر خاصی مناسب هست یا خیر، مستقیماً به نیازهای آن کاربر بستگی دارد. شاید بسیاری از نرم‌افزارهای اپن‌سورس نتوانند در همهٔ جنبه‌ها جای نرم‌افزارهای تخصصی و در عین حال پولی را پُر کنند اما در اکثر مواقع قادر هستند نیازهای اصلی و اولیهٔ‌ کاربران هدف را پاسخگو باشند که در همین راستا در ادامه قصد داریم تا سه نرم‌افزار اپن‌سورس جایگزین AutoCAD را معرفی نماییم.

BRL-CAD
این نرم‌افزار یکی از ابزارهای CAD است که با پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس سازگاری دارد که تاریخچه‌اش به ۳۸ سال پیش یعنی به سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد. لازم به ذکر است که این نرم‌افزار از همان ابتدا اپن‌سورس نبود و ۲۵ سال طول کشید تا به صورت اپن‌سورس منتشر شود!

در حال حاضر، BRL-CAD به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای اپن‌سورس شناخته می‌شود که هنوز هم فعال است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار در ابتدا در مرکز تحقیقات ارتش توسط Mike Muuss توسعه پیدا کرد و ارتش آمریکا چندین دهه به منظور طراحی سلاح‌های جنگی و سیستم‌های دفاعی از آن بهره می‌برد اما بیشترین کاربردش در طراحی‌های روزمره، علمی و همچنین در طراحی‌ خدمات مرتبط با صنایع بهداشتی است.

FreeCAD
این نرم‌افزار نیز یک برنامهٔ CAD اپن‌سورس است که برای طراحی اشیاء در هر اندازه و سایزی مورد استفاده قرار می‌گیرد مضاف بر اینکه از FreeCAD می‌توان به منظور انجام پروژه‌های معماری نیز بهره برد. قسمت عمده‌ای از این نرم‌افزار به زبان ++C نوشته شده و اگر به زبان Python هم مسلط باشید قادر خواهید بود تا با استفاده از کنسول اختصاصی پایتون این نرم‌افزار، به توسعه‌اش پرداخته و بخشی از کارهای مورد نظر خود در این نرم‌فزار را به صورت خودکار در آورید.

FreeCAD قادر به دریافت و خروجی دادن اشیاء سه‌بُعدی در اغلب فرمت‌های رایج بوده و ساختار ماژولار آن امکان توسعهٔ قابلیت‌های اولیه به وسیلهٔ پلاگین‌های مختلف را فراهم می‌آورد. این نرم‌افزار با در اختیار گذاشتن گزینه‌های متعدد در رابط کاربری خود، می‌تواند اصطلاحاً از یک Sketcher تا Renderer و حتی در شبیه‌سازی ربات‌ها کاربرد داشته باشد. سورس‌کد FreeCAD هم‌اکنون تحت مجوز LGPL در دسترس قرار گرفته و در گیت‌هاب توجه برخی دولوپرها را به خود جلب نموده است.

LibreCAD
یکی دیگر از برنامه‌های اپن‌سورس CAD تحت عنوان LibreCAD در اختیار علاقمدان قرار گرفته است که به گونه‌ای طراحی شده تا در ویندوز، مک و لینوکس عملکرد یکسانی داشته باشد (لازم به ذکر است که رابط کاربری این نرم‌افزار برای کاربران نرم‌افزار AutoCAD بسیار آشنا خواهد بود.) این نرم‌افزار به صورت پیش‌فرض برای ورود و ذخیرهٔ داده‌ها از فرمت DXF اتوکد استفاده می‌کند اما امکان استفاده از سایر فرمت‌ها نیز در این نرم‌افزار وجود دارد. LibreCAD دوبُعدی است و از همین روی بیشتر برای مدل‌سازی دوبُعدی پلان و سطوح کاربرد دارد که تحت مجوز GPL منتشر شده و سورس‌کد کامل آن در گیت‌هاب در دسترسی است.

علاوه بر این سه مورد، نرم‌افزارهای اپن‌سورس دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند جایگزین AutoCAD شوند که از آن جمله می‌توان به OpenSCAD ،QCAD ،SolveSpace و OpenJSCAD اشاره نمود.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon