آشنایی با پلتفرم‌های اپن‌سورس توسعه‌ٔ گیم

آشنایی با پلتفرم‌های اپن‌سورس توسعه‌ٔ گیم

پیشرفت سریع تکنولوژی‌های اپن‌سورس به همراه نوآوری‌های مختلفی که دائماً عرضه می‌شوند، شرایطی ایجاد کرده که هم به نفع دولوپرهای گیم و هم به نفع گیمرها است. اپن‌سورس بودن باعث همکاری بیشتری در زمینهٔ توسعهٔ بازی شده و هم‌اکنون پلتفرم‌های اپن‌سورس در یک تعداد بازی پیچیده به طور بسیار موفقی در حال استفاده هستند.

به طور کلی، پلتفرم‌های اپن‌سورس برای گیمینگ مزایای بسیاری را شامل می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نرم‌افزاری باکیفیت‌تر و با قابلیت شخصی‌سازی بیشتر: وقتی سورس‌کد پلتفرم‌های گیمینگ اپن‌سورس در دسترس باشد، دولوپرهای حرفه‌ای می‌توانند قابلیت‌های نرم‌افزار را کاستومایز کرده و بر اساس نیاز خود پلاگین‌های مختلفی را اضافه کنند که این هم به نوبه‌ٔ خود به سود کمپانی‌های توسعه‌دهندهٔ بازی است.

- عدم نیاز به لایسنس: وقتی پلتفرم‌ها کاملاً اپن‌سورس باشند، دیگر به هیچ‌گونه لایسنسی نیاز نخواهند بود و از همین روی جدای از حذف شدن هزینه‌های لایسنس، مسائل دیگری مانند نظارت هم از بین خواهند رفت.

- بهای پایین‌تر سخت‌افزار: پلتفرم‌های گیمینگ اپن‌سورس در لینوکس نسبت به ویندوز بهای سخت‌افزاری کمتری را در بردارند. همچنین با داشتن مزایایی مثل دیپلوی آسان‌تر، لینوکس به پیکربندی سخت‌افزاری خیلی سنگینی احتیاج ندارد و از همین روی هم هزینه‌های توسعهٔ گیم پایین‌تر بوده و حتی می‌توان از سیستم‌های سخت‌افزاری قدیمی نیز برای توسعهٔ گیم استفاده کرد.

حال در ادامه نگاهی به پلتفرم‌های اپن‌سورس توسعهٔ گیم می‌اندازیم که در میان دولوپرها از شهرت خوبی برخوردارند:

GDevelop
پروژه‌ای کراس‌پلتفرم و اپن‌سورس برای ساخت بازی‌های دوبُعدی و سه‌بُعدی است که دولوپرهای مبتدی را هدف قرار داده چرا که بدون نیاز به دانش کدنویسی، می‌توان با استفاده از آن به توسعهٔ گیم پرداخت. GDevelop از چندین و چند ادیتور مختلف تشکیل شده که به دولوپر امکان ساخت و طراحی بازی مورد نظرش را می‌دهند.

Godot Engine
این موتور توسعهٔ بازی کراس‌پلتفرم توسعهٔ بازی دوبُعدی و سه‌بُعدی از طریق یک رابط کاربری یکپارچه را ساپورت می‌کند. این پلتفرم همچنین از گنو/لینوکس، ویندوز و مک پشتیبانی کرده و طیف گسترده‌ای از ابزارها و امکانات را برای دولوپرها فراهم آورده به طوری که هیچ‌گونه وابستگی دیگری نیاز ندارد.

بازی‌هایی که توسط Godot نوشته می‌شوند یا به زبان ++C هستند یا به زبان برنامه‌نویسی کاستومایز شدهٔ GDSCript، که یک زبان سطح بالای دینامیک با شباهت‌های بسیار به Python می‌باشد و باید گفت که GDSCript به خوبی برای این موتور بازی‌سازی کاستومایز و بهینه‌سازی شده‌ است (Godot از موتور گرافیکی OpenGL ES2.0 بهره می‌برد که ویژگی‌های زیادی همچون شفافیت، سایه‌های دینامیک، اِفکت‌هایی همچون FXAA ،BLOOM ،DOF ،HDR و ... را دارا است.)

Cocos2d-x
این پلتفرم توسعهٔ بازی اپن‌سورس تحت لیسانس MIT است که به دولوپرها اجازهٔ ساخت بازی، اپلیکیشن و برنامه‌های تعاملی مختلفی را می‌دهد و ایشان را قادر می‌سازد تا از زبان‌های C++ ،Lua و JavaScript برای دیپلوی کراس‌پلتفرم بر روی آی‌او‌اس، اندروید، ویندوزفون، مک، ویندوز و گنو/لینوکس بهره ببرند (موتور رِندرینگ COCOS2d-x کاملاً برای گرافیک‌های دوبُعدی با پشتیبانی از OpenGL بهینه‌سازی شده‌ است.)

Delta Engine
این موتور توسعهٔ بازی دوبُعدی و سه‌بُعدی اپن‌سورس دولوپرها را قادر می‌سازد تا اپلیکیشن‌ها و بازی‌های تحت این پلتفرم را به راحتی توسط Visual studio یا Delta Engine Editor توسعه دهند و این در حالی است که از زبان‌ها و فریمورک‌های مختلفی همچون C#OpenGL ،C#OpenTK ،C#GLFW ،C#XNA ،C#sharpDX ،C#SlimDX ،C#MonoGame LinuxOpenGL ،MacOpenGL و WebGL پشتیبانی می‌کند و سیستم‌عامل‌های مختلفی همچون ویندوز، مک، گنو/لینوکس، اندروید و اندروید تی‌وی را ساپورت می‌کند.

Starling
این فریمورک توسعهٔ بازی دوبُعدی اپن‌سورس از پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل پشتیبانی می‌کند که به منزلهٔ یک لایبرری Action Script 3 است که بسیار شبیه به معماری سنتی فِلش می‌باشد.

Panda 3D
این فریمورک اپن‌سورس برای رِندرینگ بازی‌های دوبُعدی با استفاده از زبان‌های ++C و Python می‌باشد که تمامی بخش‌های موتورش به زبان ++C نوشته‌ شده و عملکرد قابل‌قبولی را هم در رابط Python به اجرا می‌گذارد مضاف بر اینکه از OpenGL و Direct X هم پشتیبانی می‌کند. Panda 3D شامل ابزارهای مختلفی همچون جست‌و‌جو، نظارت بر عملکرد بازی، بهبوددهنده‌های انیمیشن و ... می‌شود.

Superpowers
این پلتفرم توسعهٔ اپن‌سورس به دولوپرها اجازهٔ توسعهٔ بازی‌های کاملاً سفارشی دوبُعدی و سه‌بُعدی را می‌دهد و در واقع یک ابزار توسعهٔ گیم کراس‌پلتفرم است که از سیستم‌عامل‌های ویندوز، گنو/لینوکس و مک پشتیبانی می‌کند.

Mono Game
این نرم‌افزار آزاد یک ابزار توسعهٔ بازی کراس‌پلتفرم است که از Linux ،OS X ،Android ،PlayStation Mobile ،Nintendo Switch و غیره پشتیبانی می‌کند. Mono game اساساً اجرا و پیاده‌سازی اپن‌سورس فریمورک Microsoft XNA4 می‌باشد و هدف اصلی آن شعار «یک بار بنویس، همه‌جا بازی کن» است.

به غیر این پروژه‌های اپن‌سورس گیمینگ فوق، چه ابزارهای کاربردی دیگری می‌شناسید که علاقمندان به نرم‌افزار آزاد و اپن‌سورس می‌توانند از آن‌ها برای بازی‌سازی استفاده کنند؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon