آشنایی با فرایند توسعهٔ کِرنِل لینوکس و معرفی دولوپرهایش طبق گزارش 2017 بنیاد لینوکس

آشنایی با فرایند توسعهٔ کِرنِل لینوکس و معرفی دولوپرهایش طبق گزارش 2017 بنیاد لینوکس

هرگاه در مورد اپن‌سورس بحث کنیم، این امکان وجود ندارد که حرفی از Linux Kernel به میان نیاید و نیاز به توضیح نیست که این پروژه یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین پروژه‌های اپن‌سورس کنونی دنیای نرم‌افزار است و در حال حاضر هم لینوکس در اکثر سرورها، اَبَر‌کامپیوترها و اسمارت‌فون‌ها استفاده می‌شود (کِرنِل لینوکس با وجود آپدیت‌های منظم که به صورت یک نسخهٔ پایدار هر 9 یا 10 هفته دریافت می‌کند، در حال پیشرفت قابل‌توجهی در زمینهٔ پشتیبانی سخت‌افزاری است.)

بنیاد لینوکس، مؤسسه‌ای غیرانتفاعی که پشتیبانی از توسعهٔ کِرنِل را بر عهده دارد، در گزارش سال 2017 خود تِرِندهای مهم توسعهٔ این پروژهٔ اپن‌سورس موفق را از زمان انتشار کِرنِل 4.7 به بعد را در اختیار علاقمندان قرار داده است که در ادامه به تاریخ‌نگاری از روند پیشرفت این پروژه‌ اشاره خواهیم کرد.

موارد مهم توسعهٔ کِرنِل 4.8 تا 4.13
از کِرنِل نسخهٔ 4.8 تا 4.13، حدود 83000 تغییر به کمک 4319 دولوپر از 519 شرکت صورت گرفته است و این در حالی است که تعداد دولوپرها و تغییرات نسبت به گزارش‌های قبلی افزایش قابل‌توجهی یافته است اما در عین حال تعداد شرکت‌ها کماکان تغییری نکرده است. همچنین پروسهٔ کدنویسی کِرنِل نسخهٔ 4.9 شلوغ‌ترین دوره در زمینۀ تغییرات در تاریخ کِرنِل لینوکس بوده و نسخۀ 4.12 نیز رکورد جدیدی از تعداد دولوپرهای مشارکت‌کننده را بر جای گذاشته است.

سایز سورس‌کد کِرنِل لینوکس
اگر نگاهی به سایز سورس‌کد کِرنِل لینوکس بیندازیم، متوجه می‌شویم که رشد مداومی نسبت به انتشار اولیه‌اش در سال 1991 که فقط 10000 خط کد بود، داشته است. در بازۀ انتشار نسخهٔ 4.8 تا 4.13، سایز سورس‌کد کِرنِل به حدود 22 تا 24.8 میلیون خط کد رسید به طوری که می‌توان گفت در طول این دوره جامعهٔ توسعه‌دهندگان لینوکس روزانه حدود 15 فایل و 7500 خط کد اضافه کردند.

چه کسانی در توسعهٔ کِرنِل لینوکس همکاری کرده‌اند؟
دولوپرهایی که در توسعهٔ کِرنِل لینوکس همکاری می‌کنند مهم‌ترین بخش این پروژه هستند و از زمان انتشار نسخهٔ 2.6.11 در سال 2005، جمعاً 15637 دولوپر در این پروژهٔ اپن‌سورس همکاری داشته‌اند (گرچه فقط تعداد کمی از این دولوپرها بخش بیشتر کار را انجام می‌دهند؛ به عبارت دیگر، 30 دولوپر حدود ٪16 کل کدها را نوشته‌اند.) لیست دولوپرهایی که از نسخهٔ 4.8 تا 4.13 بیشترین همکاری را داشته‌اند عبارتند از:

چه شرکت‌هایی در توسعهٔ کِرنِل لینوکس همکاری می‌کنند؟
در طول سال‌های گذشته، توسعهٔ کِرنِل لینوکس تعداد شرکت‌هایی که برای بهبود کِرنِل تلاش می‌کنند را افزایش داده است. هر دولوپر با استفاده از مواردی مثل آدرس ایمیل یا اطلاعات اسپانسری مشخص می‌شود اما با وجود این، بیشتر دولوپرها به صورت ناشناس باقی مانده‌اند! از جمله شرکت‌هایی هم که بیشترین همکاری را در توسعه‌ٔ کِرنِل لینوکس داشته‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- اینتل
- ردهت
- آی‌بی‌ام
- سامسونگ
- سوسه
- گوگل
- ای‌ام‌دی
- اوراکل
- کانونیکال
- فیسبوک
- اِنویدیا

در پایان چنانچه علاقمند به یادگیری لینوکس هستید، آموزش‌های آنلاین متنوعی وجود دارند که می‌توانند به شما در شروع کمک کنند که از آن جمله می‌توان به دورهٔ آنلاین و رایگان آموزش لینوکس در سکان آکادمی اشاره کرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon