درآمدی بر چگونگی بررسی حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی

درآمدی بر چگونگی بررسی حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی

حتماً تاکنون دربارهٔ تأثیرات شبکه‌های اجتماعی در رشد کسب‌وکارها زیاد شنیده‌اید و می‌دانید که داشتن تعداد زیاد مخاطب‌ها مهم نیست بلکه آنچه که حائز اهمیت می‌باشد پیدا کردن مخاطب هدف است. جمع کردن تعداد زیادی مخاطب مشتاق به محصول، برند یا ایدهٔ شما کلید دستیابی به موفقیت است و همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های اجتماعی بهترین مکان برای برقراری و حفظ رابطه با مشتریان است اما پرسش اینجا است که این مهم چه‌طور اتفاق می‌افتد یا به عبارت دیگر، چه‌طور بفهمیم که همه چیز به خوبی پیش می‌رود.

نرخ رشد تعداد مخاطبان
زمانی که بحث بر سر حضور آنلاین باشد، داشتن یک هزار دنبال‌کنندهٔ واقعی بسیار با ارزش‌تر از یک میلیون تماشاچی است و نیاز به توضیح نیست که در رسانه‌های اجتماعی تعداد بالای مخاطبان کافی نبوده اما لازم و ضروری است و به همین دلیل باید از نحوهٔ رشد تعداد مخاطبان‌تان در طول زمان کاملاً آگاهی داشته باشید. 

در پاسخ به این پرسش که «چه‌طور میزان رشد آن‌ها را بررسی کنیم؟» باید گفت که برای این کار نیاز است تا میزان افزایش تعداد دنبال‌کننده‌های شبکهٔ اجتماعی را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید که برای این کار می‌توانید به صورت دستی این اعداد را در بازه‌های زمانی مشخص (هر هفته، هر ماه یا حتی در طول روز) یادداشت کنید و با بررسی این اعداد، میزان رشد مخاطبان را به دست آورید.

معیاری که پیش از این معرفی کردیم به بررسی درصد تغییرات مخاطبان می‌پردازد اما معیار دوم تعداد دنبال‌کننده‌های جدید و فعلی شما را نشان می‌دهد. در پاسخ به این سؤال که «چه‌طور دنبال‌کننده‌های جدید را رصد کنیم؟» باید گفت که این کار را نیز می‌توانید خودتان به صورت دستی انجام دهید اما بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت، از ابزارها و اپلیکیشن‌های متعددی که مخصوص این کار طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

دانستن نسبت تعداد دنبال‌کنندگان و دنبال‌شوندگان نیز برای بررسی وضعیت شما در شبکه‌های اجتماعی ضروری است که این مقدار از تقسیم تعداد کسانی که شما را دنبال می‌کنند بر تعداد کسانی که شما دنبال می‌کنید، به دست می‌آید. در پاسخ به این سؤال که «چرا چنین چیزی مهم است؟» باید به این نکته اشاره کرد که این معیار یکی از مهم‌ترین موارد در رهبری فکری است. به طور خلاصه، اگر چهار هزار نفر شما را دنبال می‌کنند اما شما فقط چهارصد نفر را دنبال می‌کنید، این بدان معنا است که شما محصولی دارید که افراد به دنبال آن هستند و برعکس اگر چهار هزار نفر را دنبال می‌کنید در حالی که تنها چهارصد نفر دنبال‌کننده دارید، این می‌تواند نشانهٔ عدم توجه و علاقهٔ کاربران فضای مجازی به محصولات شما باشد (البته این مورد دربارهٔ کسانی که تازه کسب‌و‌کارشان را راه انداخته‌اند و اخیراً وارد شبکه‌های اجتماعی شده‌اند صدق نمی‌کند.) نسبت دنبال‌کنندگان و دنبال‌شوندگان را نیز مانند معیارهای قبلی می‌توانید به سادگی و به صورت دستی به دست بیاورید اما بهتر است که از ابزار مناسب این کار بهره بگیرید. 

آنچه تا این مرحله مورد بررسی قرار دادیم، سنجه‌های مرتبط با تعداد مخاطبین را هدف قرار می‌دهند اما یکی دیگر از موارد مهمی که باید مد نظر داشته باشید، میزان مشارکت آن‌ها در پست‌های شبکهٔ اجتماعی شما است که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

اهمیت تعداد لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و نظرات هر پست
در ادامه، هر جایی که از کلمهٔ لایک استفاده می‌کنیم، منظور مورد توجه قرار گرفتن پست مورد نظر است که این امر در شبکه‌های اجتماعی گوناگون اَشکال مختلفی دارد. برای به دست آوردن این مقدار، باید تعداد لایک‌ها را بر کل تعداد پست‌هایی که تاکنون منتشر کرده‌اید تقسیم کنید. مادامی که شما به دنبال این هستید تا مخاطبان رسانه‌های اجتماعی خود را افزایش دهید، این درصد نشانگر این است که کدام پست‌ها بیشتر مورد توجه دنبال‌کنندگان شما قرار گرفته‌اند به طوری که اگر میزان مشارکت مخاطبان‌تان در حال افزایش باشد و شما نیز محتوای مد نظر دنبال‌کنندگان را تولید کنید، این مقدار به مرور زمان افزایش خواهد یافت (Buffer یکی از ابزارهایی است که شما را در تجزیه و تحلیل این آمار یاری می‌کند که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقالهٔ Buffer: ابزاری برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی مراجعه نمایید.)

اشتراک‌گذاری هر پست نیز به تعداد لایک‌ها شباهت دارد. همان‌طور که تعداد لایک‌های هر پست علاقمندی‌ها و سلیقهٔ مخاطبان شما را مشخص می‌کند، تعداد اشتراک‌گذاری (Share) آن‌ها نیز نشان می‌دهد که کدام پست از دید مخاطبان شما آن‌قدر ارزشمند بوده که آن را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اند.

زمانی که میانگین تعداد لایک‌های هر پست در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کند، این بدان معنا است که مخاطبان شما کارتان را تأیید می‌کنند. افراد پستی را که دوست داشته باشند به راحتی لایک می‌کنند اما در مورد اشتراک‌گذاری محتاطانه‌تر عمل می‌کنند! برخی اشتراک‌گذاری‌ها کاملاً مثبت‌اند و بعضی از آن‌ها جنبه‌های منفی دارند و به همین دلیل بهتر است که تعداد اشتراک‌گذاری هر پست را در کنار تعداد لایک‌های آن بررسی کنید. لایک‌ها نشان می‌دهند که مخاطبان محصول شما را تأیید کرده‌اند ولی اشتراک‌گذاری به این معنی است که مخاطبان دوست دارند دربارهٔ آن صحبت کنند.

علاوه بر تعداد لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها، یکی از موارد مهم بررسی تعداد تعاملاتی است که میان شما و دنبال‌کننده‌ها شکل گرفته است چرا که بیشتر معیارهایی که تاکنون بررسی کردیم بر نحوهٔ دریافت و انتشار پست‌ها تمرکز دارند اما اگر شما با هدف جمع کردن مخاطبان بیشتر در اطراف برند یا محصول‌تان به بررسی این آمار و ارقام می‌پردازید، بهتر است که به مکالمات میان خود و مخاطبان یا گفتگوهای مخاطبان با همدیگر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

همچنین برای افزایش تعداد نظرات پست‌های خود، باید بررسی کنید که کدام‌یک از محتواهای قبلی شما دارای تعداد نظر (کامنت) بیشتری بوده و موجب شروع بحث و گفتگو میان مخاطبان شده است؛ سپس پست‌های مشابه را در شبکهٔ اجتماعی خود منتشر کنید.

تعداد کلیک‌های هر پست
تا اینجای کار، میزان مشارکت مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کردیم اما این نکته را نیز باید مد نظر داشته باشید که ممکن است بسیاری از افراد از بیرون شبکه‌های اجتماعی کار شما را رصد کنند. برای پی بردن به این مسئله، باید تعداد کلیک‌های هر پست را بررسی کنید و برای به دست آوردن این مقدار باید تعداد کل کلیک‌ها در بازهٔ زمانی خاص را بر تعداد پست‌ها تقسیم کنید. دانستن تعداد کلیک‌های هر پست به دو دلیل زیر دارای اهمیت است:

- این آمار بهترین راه است تا متوجه شوید که محتوای شبکهٔ اجتماعی شما چه‌قدر با ماهیت کسب‌وکارتان هم‌راستا است. زمانی که افراد روی لینک‌های منتشرشده توسط شما کلیک می‌کنند، در واقع به دنبال آن هستند تا دربارهٔ محصول و خدمات شما بیشتر بدانند.

- اندازه‌گیری و تحلیل آمار مربوط به کلیک‌های هر پست به شما کمک می‌کند تا پتانسیل رسانهٔ اجتماعی خود در ترغیب مخاطبان به بازدید از سایت را تخمین بزنید. به عنوان مثال، فرض کنیم که در حال حاضر وب‌سایت شما پانصد بازدید در هفته دارد که از طریق پست‌های شبکه‌های اجتماعی به وب‌سایت شما هدایت شده‌اند و قصد دارید تا این مقدار را به هفتصد بازدید در هفته افزایش دهید. با بررسی آمار و ارقام و تحلیل آن‌ها متوجه می‌شوید که هر پست منجر به ورود بیست نفر به سایت‌تان می‌شود و از همین روی از این به بعد باید ده پست بیشتر (یعنی سی‌و‌پنج پست در هفته) در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

این آمار و ارقام چه‌طور می‌توانند باعث پیشرفت کسب‌وکارمان شوند؟
توجه به این ارقام به معنی تمرکز بر بازگشت سرمایه از طریق هر کانال ممکن است. این پرسش‌ها و تحلیل‌ها ممکن است به مطرح شدن سؤال‌های دیگری منجر شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی مختلف عبارتند از:

- اینستاگرام در رویداد ماه گذشته چه‌قدر تأثیرگذار بود؟
- در سال گذشته چند نفر از طریق توییتر به جمع مخاطبان ما اضافه شده‌ است؟
- لینکداین چند نفر را جذب کمپین خاصی کرده است؟

این پرسش‌ها و معیارهایی که پیش از این ذکر کردیم، تنها سؤالاتی نیستند که می‌توانید بپرسید. سؤالاتی از این دست می‌توانند به بهبود تصمیم‌گیری‌های ما در امور مربوط به کسب‌و‌کار منجر شوند. همچنین به دست آوردن مخاطب بیشتر مزایای بسیاری خواهد داشت که برخی از بارزترین آن‌ها عبارتند از:

- راه بهتری برای دریافت بازخورد از مشتریان خواهید داشت: داشتن یک رسانهٔ اجتماعی با مخاطبانی که تعدادشان رو به افزایش است، فضای مناسبی را برای پرسش و پاسخ کاربران و مشتریان فراهم می‌کند.

- یک موقعیت عالی برای بازاریابی در اختیار خواهید داشت: تعداد زیاد مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی موقعیتی مناسب و عالی را برای معرفی محصولات جدید در اختیار شما می‌گذارد.

- مشارکت بیشتر مخاطبان مساوی است با درآمد بیشتر: برای داشتن مخاطبانی مشتاق در دراز مدت و در نتیجه سود بیشتر، ابتدا باید تعداد آن‌ها را افزایش دهید و در این مسیر تنها تجزیه و تحلیل آماری که پیش‌تر توضیح دادیم به کارتان خواهد آمد.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. برای بررسی مخاطبان و دنبال‌کننده‌های رسانه‌های اجتماعی‌تان از چه معیارهایی استفاده می‌کنید و چه استراتژی‌هایی را دنبال می‌نمایید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon