میزان درآمد متخصصان UX در سراسر دنیا چه قدر است؟

میزان درآمد متخصصان UX در سراسر دنیا چه قدر است؟

فعالان بسیاری از مشاغل و کسانی که درصدد تصمیم گیری برای ورود به یک حرفه ی خاص هستند همیشه دوست دارند بدانند میزان درآمد سایر فعالان در حوزه ی تخصصی آن ها با مهارت های مشابه، در کشورهای دیگر چه قدر است، تا با انجام چنین مقایسه هایی بر مبنای درآمد موقعیت خود را در قیاس با سایر رقبا ارزیابی کنند و احتمالاً در مورد آینده ی شغلی خود برنامه ریزی داشته باشند. اگر شما به عنوان یک طراح تجربه ی کاربری فعالیت می کنید یا به این حوزه علاقمند هستید و قصد دارید به صورت حرفه ای آن را دنبال کنید، شاید چنین سؤالی برای شما هم پیش آمده باشد. از آن جا که تجربه کاربری یکی از مباحث بسیار داغ صنعت آی تی دنیا است، در این مقاله قصد داریم به بررسی یک مطالعه ی آماری که در سایت uxdesignersalaries.com صورت گرفت و میزان درآمد طراحان تجربه ی کاربری را در نقاط مختلف دنیا ارزیابی می کند بپردازیم.

متدلوژی
روشی که در این جا به کار رفته است استفاده از داده های واقعی و تحلیل آن ها به جای تکیه بر اطلاعات بدون اعتبار گزارشات، تحقیقات و پست های وبلاگی است. به نظر می رسد این روش داده های درست تری را برای کاوش در اختیار قرار خواهد داد. در روش انتخاب شده برای به دست آوردن اطلاعات بر مبنای برون سپاری جمعی عمل شده است، به این صورت که یک فرم گوگل ایجاد شد و از جامعه ی طراحان UX درخواست شده است اطلاعات مربوط به درآمد خود را در آن به صورت کاملاً ناشناس وارد کنند. البته گزینه ی دلخواهی وجود داشت که تکمیل کنندگان فرم می توانستند در کنار اطلاعات درآمدی آدرس ایمیل خود را نیز وارد کنند. در این نمونه گیری بیش از ۱۱۰۰ مصاحبه شوند شرکت کردند که به نظر می رسد یک جامعه ی نمونه ی بسیار خوب با داده های بکر برای کاوش باشد تا بتوانیم اطلاعات خوبی را از آن استخراج کنیم. پس از جمع آوری اطلاعات، داده های عددی به صورت گرافیکی در آمدند تا به صورت راحت تر قابل فهم و تحلیل باشند.

ارزیابی درآمد طراحان UX چه چیزی را نشان داد؟
با تحلیل نمودارها، همان گونه که انتظار می رفت مشخص شد که سطح درآمد طراحان تجربه ی کاربری در کشورهای ثروتمندتر مانند ایالات متحده ی آمریکا، انگلیس، سوئیس، استرالیا و اروپای غربی به طور مشخص بالاتر است.

البته این نتایج جالب اولیه تا حدود زیادی قابل پیش بینی هستند، بنابراین ما باید به دنبال اطلاعات نهفته در دل این داده ها باشیم. باید بدانید که هزینه ی زندگی به خصوص هزینه ی تهیه ی مسکن در شهرهایی مانند لندن و سان فرانسیسکو بسیار زیاد است، پس بالا بودن میزان دستمزد شهروندان یک کشور لزوماً به معنای بهتر بودن شرایط زندگی افراد در آن منطقه نیست. بنابراین میزان دستمزد بالا برای متخصصان برخی مناطق یک دید واقعی را در مورد کیفیت حرفه ی طراحی تجربه ی کاربری در آن نواحی به ما نخواهد داد. روش بهتر برای تحلیل و مقایسه ی کشورها در کنار هم آن است که ببینیم متوسط درآمد مصاحبه شوندگان هر کشور در مقایسه با تولید ناخالص داخلی یا GDP آن کشور به ازای هر نفر چقدر است.

اغلب از GDP برای ارزیابی مقایسه ای بین کشورها استفاده می شود، بنابراین گرچه در این جا یک معیار عالی برای مقایسه نیست اما می تواند برای تحلیل به خوبی عمل کند. مثلاً اگر در یک کشور GDP به ازای هر نفر 50,000 دلار باشد و میانگین درآمد طراحان تجربه ی کاربری 100,000 باشد، این نسبت برابر 2 است یعنی یک طراح UX در این کشور دو برابر تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر درآمد دارد که نشان دهنده ی آن است که به نسبت، دستمزد بالایی دارد. با این معیار مشاهدات زیر صورت گرفت:

- موقعیت شغلی طراحان UX در هند و اروپای شرقی بسیار مطلوب است، چرا که میزان دستمزد آن ها در این نواحی نسبت به GDP به طور قابل توجهی بالاتر است.

- بر خلاف وجود دستمزدهای بالا در سوئیس، بررسی ها نشان می دهد وضعیت زندگی طراحان در این کشود چندان مطلوب نیست.

- میزان درآمد طراحان در ایالات متحده ی آمریکا به طور قابل توجهی از کشورهای توسعه یافته ی اروپایی بالاتر است، اما شاید بتوان گفت این موضوع به دلیل آن اتفاق می افتد که بیش تر هزینه های مربوط به اشتغال و بیمه های تأمین اجتماعی در کشورهای اروپایی بر دوش کارفرمایان است به همین دلیل آن ها حقوق کم تری به کارمندان خود می پردازند.

- طراحان سوئدی و هلندی از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی دارند، اما نسبت درآمد آن ها به مقدار قابل توجهی پایین تر است. شاید دلیل این موضوع به سیستم حقوق برابر در این کشور یا ارزش کمی که برای حرفه ی طراحی UX قائل هستند باشد.

بر اساس این نظر سنجی، میانگین درآمد متخصصین تجربه ی کاربری ۵۸۱۸۸ دلار است و بیشترین میانگین به متخصصین سوئیسی با درآمد ۱۰۳۹۵۵ دلار در سال اختصاص دارد.

بررسی دقیق تر روی درآمد طراحان آمریکایی
در کنار دستمزدها و درآمد مستمر پرسش نامه از میزان پاداش های دریافتی نیز سؤال می کرد. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که طراحان آمریکایی به ویژه کسانی که تجربه ی کاری بیش تری دارند پاداش های کلان دریافت می کنند. بررسی ها نشان می دهد حدود 53 درصد از طراحان آمریکایی از پاداش های حین کار برخوردار می شوند که این میزان در تمام دنیا حدود 29 درصد است. شاید این درصد بالا نشان دهنده ی تعداد زیاد طراحان UX در آمریکا باشد که در استارت آپ ها فعالیت می کنند و سیستم دریافت پاداش در آن ها بیش تر دنبال می شود.

آیا میزان درآمد و تجربه با هم همبستگی دارند؟
در پرسش نامه از پاسخ دهندگان خواسته شده بود علاوه بر میزان حقوق خود اطلاعاتی را هم در مورد سطح تجربه ی خود در اختیار بگذارند، به این صورت که از میان چهار گزینه باید یکی را انتخاب می کردند: ۳-۰ سال، ۷-۴ سال، ۱۲-۸ سال و بیش تر از ۱۳ سال. نتایج به دست آمده از اطلاعات دریافتی نشان می دهد که متوسط درآمد متناسب با افزایش میزان سابقه ی طراحان رشد می کند، با این وجود میزان رشد درآمد طراحانی که تجربه ی کاری بیش از 13 سال دارند با شیب بیش تری اتفاق می افتد، به ویژه پاداش طراحان در مناطقی هم چون سان فرانسیسکو به صورت نجومی بالا می رود که نشان دهنده ی ارزش بالای تجربه ی کاری آن ها است.

کلام آخر
همه ی ما سایت هایی را دیده ایم که متوسط میزان درآمدها را در کشورهای مختلف نشان می دهند، اما تحلیل داده ها به صورتی که در این جا دیدید به ندرت اتفاق می افتد. این موضوع که عده ای از طراحان UX اطلاعات واقعی خود را برای تحلیل روی آن ها ارائه کنند در نوع خود جالب توجه است. با وجود تفاوت در سیستم و قدرت اقتصادی کشورها مختلف، ما با استفاده از نسبت GDP می توانیم به این نتیجه برسیم که ارزش کار طراحی UX در مناطق مختلف دنیا یکسان نیست.

گرچه تقاضای بازار برای طراحان تجربه ی کاربری در مناطقی هم چون ایالات متحده ی آمریکا بسیار بالا است، اما این موضوع را نمی توان به تمام کشورها بسط داد، و شاید این دلیل خوبی باشد که نشان می دهد چرا بسیاری از افراد از وطن خود مهاجرت می کنند تا از امکانات بیش تر برای کار در این کشورها بهره مند شوند.

حتی در شهرهای یکسان هم ممکن است سطح درآمد طراحانی که مهارت برابری دارند تفاوت فاحشی داشته باشد. روشن است که مهارت های شما در مذاکرات برای احراز شغل، و هم چنین قدرت مالی شرکتی که در آن کار می کنید تاثیر ویژه ای در میزان حقوق دریافتی شما خواهد داشت. شاید یکی از مزایای تحقیقاتی که نمونه ی آن را شما در این جا دیدید این باشد که می توانید دید خوبی نسبت میزان دستمزد پیشنهادی خود در زمان انجام مصاحبه های شغلی به دست آورید.

نتیجه ی جالب توجهی که از این آمارگیری به دست آمد این بود که به طور کلی طراحی تجربه ی کاربری یکی از بهترین شغل های ممکن از نظر اقتصادی است. با وجود تفاوتی که در کشورهای مختلف دیده می شود، یک نقطه ی مشترک در تمام آن ها بالاتر بودن درآمد طراحان UX به ویژه طراحان با تجربه تر، از میزان GDP به ازای هر فرد است، و این به معنای آن است که وضعیت اقتصادی طراحان UX در هر کشور متوسط رو به بالا است.

همان طور که گفتیم این مطالعه ی آماری از طریق سایت uxdesignersalaries.com صورت گرفته است. بنا به درخواست این سایت اگر شما هم به عنوان یک طراح تجربه ی کاربری به صورت حرفه ای فعالیت می کنید، می توانید به طور ناشناس فرم های اطلاعاتی این سایت را پر کنید و به تکمیل این بررسی کمک کنید. مسلماً اطلاعات درست شما می تواند به جامعه ی طراحان UX و کسانی که می خواهند وارد این  حرفه شوند کمک خواهد کرد.

به نظر شما آیا در حال حاضر اصلا موقعیت شغلی کارشناس تجربه ی کاربری در شرکت های نرم افزاری ایرانی آن طور که در شرکت های جهان اول می بینیم وجود دارد یا خیر؟ یا این که درآمد این گروه از متخصصین در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon