Digital Marketing Canvas: ابزاری برای تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

Digital Marketing Canvas: ابزاری برای تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

تصور کنید به عنوان مدیر یک استارتاپ، مدیر بازاریابی و یا عضوی از یک تیم بازاریابی قصد دارید تا یک کمپین دیجیتال مارکتینگ راه‌اندازی کنید. حال پرسش اینجا است که چه‌طور برای این کمپین برنامه‌ریزی می‌کنید و پس از برنامه‌ریزی چه‌طور آن‌ را با مدیران ارشد، تیم دیجیتال مارکتینگ و سایرین در میان خواهید گذاشت؟

Digital Marketing Canvas ابزاری است که در راه‌اندازی کمپین‌ها، اشتراک‌گذاری ایده‌ها و مانیتور کردن کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ مؤثر و کارآمد خواهد بود. در واقع، توسط این ابزار قادر خواهید بود تا بر روی یک برگ کاغذ ایده‌های خود را با سایر اعضای تیم به اشتراک گذاشته، فاکتورهای موفقیت را تعیین کرده و میزان پیشرفت آن‌ها را بررسی نمایید که در ادامه بخش‌های مختلف این بوم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ارزش پیشنهادی چیست؟
ارزشی است که معتقد هستید مشتری شما به واسطهٔ استفاده از محصولات و خدمات شما به آن‌ دست خواهد یافت. حتماً به خاطر داشته باشید که این ارزش ممکن است با ارزشی که مشتری در ذهن دارد کاملاً متفاوت باشد و باید دانست که این ارزش برگرفته از مدل کسب‌و‌کار و تحقیقات بازار شما خواهد بود.

برای مثال، یک شرکت هاستینگ با میلیون‌ها مشتری از سراسر دنیا را در نظر بگیرید. در بوم مدل کسب‌و‌کار این شرکت فرضی در قسمت ارتباط با مشتریان «سرویس پشتیبانی شبانه‌روزی» مشاهده می‌شود. این شرکت توسط تنها همین گزینه، کمپین‌های گوناگونی را راه‌اندازی کرده است. در حقیقت این بدان معنا است که این خانۀ مشخص در بوم مدل کسب‌و‌کار (یعنی قسمت ارتباط با مشتری) می‌تواند به عنوان یک ارزش در بوم دیجیتال مارکتینگ به حساب آید و می‌توان برای آن کمیپن‌های گوناگونی طراحی کرد.

کانال‌های دسترسی کدامند؟
بهترین مکان جهت دسترسی به مخاطبان‌تان در فضای دیجیتال کجا است؟ شناخت مخاطبین توسط بازاریاب‌ها می‌تواند کمک شایانی در انتخاب یک کانال مناسب باشد. به عبارت دیگر، عدم شناخت درست مخاطبین ممکن است منتهی به یک کانال نامناسب گردد و یا نحوهٔ مکالمات ما را با مخاطبین یک‌طرفه کند (همچنین به خاطر داشته باشید که کانال ارتباطی مکانی فراتر از اینترنت است.)

مخاطبین هدف چه کسانی هستند؟
مایل هستید تا چه کسی پیام بازاریابی شما را دریافت کند و در مورد ارزش پیشنهادی که آن را تبلیغ می‌کنید اطلاعات به‌ دست آورد؟ ابتدا باید گفت که لزوماً این افراد مشتریان شما نیستند. برای مثال، در بازاریابی اسباب‌بازی ممکن است مخاطب کودکان باشند؛ یعنی کسانی که امیدواریم بتوانند بر روی والدین خود یا به عبارتی همان مشتری اصلی تأثیر داشته باشند تا محصول شما را خریداری کنند.

سفر مشتریان از کجا آغاز می‌شود؟
داشتن طرح و نقشه قبل از رفتن به یک سفر همیشه می‌تواند مفید واقع گردد و بدون برخورداری از یک نقشه، احتمالاً باید انتظار خاطرات تلخ و ناخوشایندی را داشته باشیم. یکی از تعاریف سفر مشتری مسیری است که در آن مخاطب از هدف محصول شما آگاهی پیدا می‌کند، تا زمانی‌ که یک عمل خاصی که مد نظر شماست، مثلاً خرید محصول، توسط وی صورت بگیرد (به خاطر داشته باشید که سفر مشتری لزوماً یک پروسهٔ ساده و خطی نمی‌باشد مضاف بر اینکه مخاطبین هدف می‌توانند در طول این سفر در فازهای مختلف عقب و جلو بروند؛ مثلاً از خرید منصرف شوند.)

اهداف چه چیزهایی را شامل می‌شوند؟
کمپین‌های بازاریابی دیجیتال نیز همچون هر چیز دیگری نیازمند هدف هستند و شروع یک کمپین دیجیتال بدون داشتن هدف مانند سفر رفتن بدون تعیین مقصد است و از همین روی جهت درک توانایی در مورد میزان موفقیت و عدم موفقیت یک کمپین، نیازمند اهدافی دقیق و مشخص می‌باشیم. یک راه خوب به منظور مشخص کردن دقیق هدف، استفاده از روش SMART است که مخفف کلمات Specific (مشخص و دقیق)، Measurable (قابل اندازه‌گیری)، Achievable (قابل دست‌یابی)، Realistic (واقع‌گرایانه) و Timely (به موقع) است. در یک کلام، هدف بازاریابی شما باید شامل تمامی این مشخصات باشد.

شاخص‌ کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟
هنگامی که اهداف کمپین بازاریابی خود را تعریف کرده‌اید، نیازمند یک واحد اندازه‌گیری می‌باشید تا از رسیدن به اهداف خود اطمینان حاصل نمایید. شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یک واحد اندازه‌گیری برای این منظور است تا بدانیم آیا به سمت اهداف خود به درستی پیش می‌رویم یا خیر. KPI می‌تواند تعداد فروش، تعداد بازدید‌کننده‌های یک صفحهٔ وب و یا تعداد ایمیل‌هایی باشد که در یک وب‌سایت ثبت‌نام می‌کنند. به عبارت دیگر، KPI در قالب اهداف تعریف می‌شود و مهم‌ترین فاکتور شما جهت اندازه‌گیری هدف خواهد بود.

معیارهای اندازه‌گیری چه چیزهایی را شامل می‌شوند؟
متریک‌ها معیارهای اندازه‌گیری هستند برای تنظیم دقیق‌تر کیفیت KPI. بخش عمده‌ای از شاخص کلیدی عملکرد وابسته به پلتفرم‌های گوناگون است به طوری که مثلاً متریک‌هایی که توسط کسب‌وکار شما مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است کاملاً متفاوت باشند با متریک‌هایی که توسط بازاریابی ایمیلی شرکتی دیگر به کار گرفته می‌شوند. 

نتیجه‌گیری
یکی از مزایای Digital Marketing Canvas این است به شما اجازه می‌دهد تا فازها و مراحل اجرایی پروژه‌های بازاریابی و بالتبع استراتژی‌های مختلفی را در نظر بگیرید. همچنین اگر علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد بوم دیجیتال مارکتینگ داشته باشید و مطالبی را که عنوان شد به شکل تصویری نیز مشاهده نمایید، می‌توانید نسخهٔ رایگان کتاب Digital Marketing Canvas E-Book را دانلود نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon