چرا باید از رایانش ابری (کلود) استفاده کنیم؟

چرا باید از رایانش ابری (کلود) استفاده کنیم؟

در چند سال اخیر، Cloud Computing (رایانش ابری یا کلود) به عنوان یکی از تأثیرگذارترین دستاوردهای فناوری اطلاعات جای خود را در میان کسب‌وکارهای کوچک، سازمان‌های دولتی و کاربران عادی باز کرده است. طبق مطالعات شرکت Intuit، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 تعداد بیزینس‌هایی که از کلود استفاده می‌کنند به 80٪ افزایش پیدا کند (توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مقولهٔ کلود، به مقالهٔ کلود چیست؟ مراجعه نمایید.)

هزینهٔ پایین
بزرگ‌ترین جنبهٔ مثبت استفاده از سرویس‌های ابری برای کسب‌و‌کارهای کوچک یا استارتاپ‌ها، کم‌هزینه بودن آن است. کسب‌وکارهای نوپا تمایل ندارند تا برای نگهداری اطلاعات خود متحمل هزینه‌های سنگینی بشوند زیرا اصلاً برایشان توجیه اقتصادی ندارد! در حقیقت، با استفاده از این نوع سرویس‌ها، در حین اصطلاحاً Down Time، اطلاعات شما به سرور دیگری منتقل شده تا در دسترس باقی بمانند. 

انعطاف‌پذیری بالا
اما در مورد سرورهای قدیمی، شما هزینه‌ای را به طور ماهانه/سالانه پرداخت می‌کنید. بنابراین باید پیش از شروع هر ماه، میزان فضایی که احتیاج دارید، پهنای باند و سخت‌افزار مورد نظرتان را حدس بزنید که در این صورت علاوه بر اینکه مجبورید تا زمان و هزینهٔ زیادی صرف کنید، ممکن است از امکاناتی که در اختیار شما گذاشته شده به طور کامل استفاده نکنید! و این در حالی است که در مورد سرویس ابری، همه چیز متفاوت است.

در واقع، شما قادر خواهید بود تا برای فضای میزبانی، پهنای باند و میزان استفاده از پردازنده، حافظهٔ رم و ... به طور جداگانه هزینه کنید که بدین ترتیب اگر از دیتابیسی استفاده می‌کنید که چندان از پردازنده استفاده نمی‌کند اما در عوض به فضای بیشتری احتیاج دارد، می‌توانید فضای دیسک را افزایش دهید بدون اینکه مجبور باشید مبالغ هنگفتی را برای پردازنده نیز بپردازید. در یک کلام، این روش به کسب‌وکارها این انعطاف‌پذیری را می‌دهد تا هر بخشی از سرویس را که بیشتر به آن نیاز دارند، ارتقاء دهند.

پیش از این گفتیم که سرویس ابری بسیار انعطاف‌پذیر است زیرا علاوه بر اینکه به راحتی به نیازهای بیزینس شما پاسخ می‌دهد، در هر نقطه از دنیا که باشید می‌توانید به سرویس‌ها و فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. قابلیت ذخیره کردن فایل‌ها در وب و دسترسی به آن‌ها از هر جای دیگر به این معنی است که به راحتی با هر کسی و در هر زمانی می‌توانید همکاری کنید. اجازه دهید برای روشن‌تر شدن این مسئله، مثالی بزنیم.

فرض کنید که کارمندی یک داکیومنت (سند) را آماده می‌کند و آن را برای مدیر خود به منظور بازبینی ارسال می‌کند. مدیر مربوطه نیز داکیومنت بازبینی شده را مجدداً برای کارمند ارسال می‌کند (کار زمان‌بر با احتمال خطای زیاد). حال با استفاده از سرویس‌های ابری، این کار به سادگی قابل انجام است؛ مدیر و کارمند به طور هم‌زمان به فایل دسترسی دارند و می‌توانند با هم بر روی یک فایل کار کرده و تغییرات یکدیگر را مشاهده کنند.

امنیت بیشتر کلود
مزیت دیگر رایانش ابری یا کلود، امنیت بیشتر آن است. هر اطلاعاتی که در سرویس ابری ذخیره کنید و در کامپیوتر نگاه ندارید، در صورت خراب شدن یا دزدیده شدن کامپیوتر همچنان در دسترس شما خواهند بود و هکرها به آن‌ها دستیابی پیدا نخواهند کرد (البته این امر به این معنا نیست که رایانش ابری امن‌ترین و بهترین گزینه برای نگاه‌داری اطلاعات حساس است!)

بانک‌ها و شبکه‌های اجتماعی متعددی با حفره‌های امنیتی مواجه شده‌اند که موجب لو رفتن اطلاعات شخصی مشتریان یا کاربران شده است اما روش‌هایی برای کاهش این‌گونه حملات سایبری در سرویس‌های ابری وجود دارد؛ مواردی مانند استفاده از گذرواژه‌های قوی، تشخیص هویت دو مرحله‌ای (2FA) و برطرف کردن حفره‌های امنیتی سمت سرور و سمت وب اپلیکیشن می‌تواند اطلاعات حساس را در امنیت -تقریباً- زیادی نگاه‌داری کنند.

ایدهٔ دسترسی به فایل‌ها و اطلاعات مختلف از دیوایس‌های گوناگون بسیار جذاب است. برای مدت‌های مدیدی فایل‌ها در یک سرور و در یک کامپیوتر در دفتر کار قابل دسترسی بودند اما رایانش ابری این امکان را فراهم می‌کند که اجرای برنامه‌ها کاملاً انعطاف‌پذیر باشد و از همه مهم‌تر صاحبان مشاغل کوچک به سادگی و در هر ساعتی از روز بتوانند به فایل‌ها و اطلاعاتشان دسترسی داشته باشند.

سینک شدن با سایر سرویس‌ها
مزیت دیگر رایانش ابری، امکان ادغام و همگام‌سازی (سینک) با سایر سرویس‌های ابری است. این امکان به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک داده شده است تا از سرویس‌های ادغام شدهٔ ارائه‌دهندگان مختلف کلود برای استفاده از آمار و ارقام و ابزارهای مدیریت کسب‌وکار خود بهره ببرند. در واقع، این دست سرویس‌ها برای صاحبان مشاغل کوچک فرصتی ایجاد می‌کنند تا به جای نگرانی دربارهٔ زیرساخت‌های مربوط به فناوری، بر مسائل مهم‌تری در زمینهٔ کسب‌وکارشان تمرکز کنند و به جای بررسی آمار و ارقام مربوطه در یک کامپیوتر، بتوانند به طور مستقیم بر وظایف بخش‌های گوناگون نظارت داشته باشند. Daryl Plummer تحلیلگر شرکت مطالعاتی Gartner در این باره می‌گوید:

استفاده از سرویس‌های ابری روز به روز بیشتر می‌شه و این روند همچنان ادامه داره. ما هم باید بیش از گذشته دربارهٔ چگونگی کنار آمدن با هزاران سرویس ابری که به وجود خواهند آمد، فکر کنیم.

شاید امروزه، صرف نظر کردن از رایانش ابری به معنی دور کردن کسب‌وکارتان از مزایای بالقوهٔ اینترنت باشد. اما در دنیایی که همهٔ افراد هر روز آنلاین هستند، انجام این کار تقریباً غیرممکن به نظر می رسد. کسب‌وکارها در آینده‌ای نه چندان دور، منابع و ابزارهای خود را به سرویس‌های ابری منتقل خواهند کرد و کارفرمایانی که از این شیوه برای مدیریت کسب‌و‌کارشان بهره نبرند، قطعاً سهم بازار خود را از دست خواهند داد!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon