چگونه کاربران را عاشق سرویس آنلاین خود کنیم؟

چگونه کاربران را عاشق سرویس آنلاین خود کنیم؟

امروزه رقابت شدیدی مابین سرویس‌های آنلاین همچون شبکه‌های اجتماعی مبنی بر جذب تعداد کاربر بیشتر در گرفته که از میان آن‌ها می‌توان به توییتر، اینستاگرام و … اشاره کرد. توسعه‌دهندگان این شبکه‌های اجتماعی به خوبی می‌دانند که با چه استراتژی‌هایی کاربران را اصطلاحاً عاشق سرویس‌های خود نمایند که در ادامه قصد داریم ببینیم که با به‌کارگیری چه استراتژی‌هایی می‌توان کاربران بیشتری را به وب‌سایت یا بهتر بگوییم سرویس آنلاین خود جذب کرد. 

برآورده کردن نیازهای کاربران 
وب‌سایت‌هایی که به خوبی کاربران را به سمت خود جذب می‌کنند همواره نیازهای کاربران را مد نظر قرار داده و به نوعی دردی از دردهای روزمرهٔ ایشان را دوا می‌کنند. در واقع، موفقیت همان جایی است که وقتی فردی خسته می‌شود، به صورت ناخودآگاه با خود می‌گوید که «باید یک سری به اینستاگرام بزنم!»

ایجاد تمایل در کاربران
سایت‌های موفق آن‌هایی هستند که عادات کاربران را به چیزی که خود می‌خواهند تغییر می‌دهند و این تغییر عادات توسط ایجاد تمایل در مخاطبین شکل می‌گیرد که اقدامات مرتبط با این موضوع را موتورهای انگیزشی می‌نامند و جالب است بدانیم که هرچه کاربران بیشتر توسط این موتورها به گردش درآیند، تمایل بیشتری به استفاده از خدمات آن سایت پیدا می‌کنند.

استارت زدن موتور
موتوری که در بالا بدان اشاره کردیم برای کار کردن، همچون موتور خودرو، نیاز به شمع دارد که این شمع در طراحی استراتژی این سایت‌ها به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شود. این سایت‌ها با استفاده از عوامل خارجی همچون ایمیل، خبرنامه و یا هر چیز دیگری کاربران را از وجود سرویسی مطلع می‌سازند و پس از آنکه کاربران با سرویس مد نظر آشنا شدند، به مرور زمان عواملی انگیزشی داخلی برای ایشان شکل می‌گیرد که این عوامل با احساسات شخصی کاربران ارتباط مستقیم دارد که از آن پس عوامل داخلی سایت است که ایشان را به سمت و سوی استفاده از آن سرویس سوق می‌دهد.

شروع استفاده از سرویس
پس از ایجاد یک حس تمایل اولیه، آن عملی که از کاربر انتظار می‌رود رخ خواهد داد که در اینجا می‌باید به این نکته توجه داشته باشیم که طراحان تجربهٔ کاربری باید کاربران را به همان سمت و سویی سوق دهند که هدف اصلی سایت یا اپلیکیشن است و در این مسیر طراحان نیاز دارند تا نحوهٔ استفاده از سایت را تا حد ممکن ساده کنند که همین ساده‌سازی مسیر منجر به ایجاد انگیزهٔ بیشتر در کاربران به منظور استفاده از سرویس آنلاین ما خواهد شد.

دریافت پاداش
سایت ما باید در کاربران انگیزه ایجاد کند که مجدد به آن سر بزنند و ما نیاز داریم تا برای کاربران خود سوپرایزهای متعددی در نظر بگیریم تا این سورپرایزها منجر به ایجاد یک حس خوب در کاربر شوند. به عبارتی، پاداش یکی از استراتژی‌هایی است که سایت‌های موفق از آن به منظور وفادار کردن کاربران استفاده می‌کنند و تحقیقات حاکی از آنند که سطح دوپامین (هورمون خوشحالی) در مغز زمانی که کاربر انتظار دریافت پاداش دارد زیادتر خواهد شد که بالتبع کاربران کمتر منطقی بلکه بیشتر احساسی خواهند شد!

تعهد
آخرین مرحله از کارکرد موتور انگیزشی جایی است که از کاربر می‌خواهیم تا کاری را انجام دهد که هدف از این مرحله دو چیز است؛ اول اینکه کاربر را با سرویس خود درگیرتر سازیم و دوم اینکه درخواست انجام کاری توسط کاربر را داشته باشیم.

در مرحلهٔ دوم، با توجه به غرق شدن مغز کاربران در دوپامین به خاطر مراحل قبل و خوشحال بودن کاربر از یکسو و همچنین از آنجا که کاربر خیلی منطقی فکر نمی‌کند از سوی دیگر، وی حاضر است به راحتی بهایی را برای خدمات یا محصولات سایت بپردازد و این بهایی که می‌گوییم حتماً پولی نیست، بلکه می‌تواند به اَشکال مختلفی همچون ثبت‌نام در سایت، دادن یکسری دیتا، اختصاص کمی زمان برای پر کردن یک فرم، دعوت دوستانش به استفاده از سایت، کامنت گذاشتن، لایک کردن و … باشد.

اساساً مد نظر قرار دادن روحیات کاربران، خصوصیات دموگرافیک و ایجاد تمایل در ایشان تأثیر بسزایی در استفادهٔ مکرر ایشان از یک سرویس آنلاین دارد که در همین راستا توصیه می‌کنیم به مقالات زیر نیز مراجعه نمایید:

راه‌کارهای روانشناختی به منظور ربودن مشتریان از رقبای کسب‌وکار خود
Habit Formation: راهی به منظور کسب موفقیت در فضای آنلاین
Hook Model: درآمدی بر کتاب قلاب

برخلاف گذشته که کاربران فقط از طریق دسکتاپ به اینترنت دسترسی داشتند، امروزه کاربران به راحتی از هر کجا و هر زمانی می‌توانند در دنیای وب حضور داشته باشند و همین مسأله راه را برای مدیران وب‌سایت‌ها هموارتر می‌سازد تا سرویس‌های خود را راحت‌تر و بیشتر در معرض استفادهٔ کاربران قرار دهند. همچنین اصلاً نیاز به توضیح نیست که اینترنت یک چیز اعتیادآور بسیار قوی است و همان‌طور که یک معتاد برای گرفتن مواد حاضر است دست به هر کاری بزند، کاربری هم که به اینترنت و سرویس‌های محبوب آن مثل اینستاگرام، توییتر و غیره معتاد شده باشد را به راحتی می‌توان تحت کنترل خود درآورده و با عادت دادن کاربران به یک سرویس، موفقیت بیشتری رقم خواهد خورد (البته در این راستا برخی کارشناسان بر این باورند که اتخاذ استراتژی‌هایی که منجر به اعتیاد کاربران به یک سرویس آنلاین گردد از لحاظ اخلاقی کار درستی نیست.)

آیا از دید شما ایجاد تمایل در کاربران، پاداش دادن به ایشان، به وجود آوردن تعهد و در نهایت عادت دادن کاربران در فضای وب فارسی به سادگی وب جهانی است یا داستان کاملاً متفاوت است؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon