رکامندر سیستم آمازون لیستی از اقلام برای ساخت بمب را به کاربران بریتانیایی پیشنهاد می‌داد!

رکامندر سیستم آمازون لیستی از اقلام برای ساخت بمب را به کاربران بریتانیایی پیشنهاد می‌داد!

محققان آژانس خبری Channel 4 انگلستان به این موضوع پی بردند که آیتم‌های پیشنهادی در فروشگاه آنلاین آمازون که معمولاً با هم خریداری می‌شوند می‌توانند برای ساخت بمب‌های انفجاری دست‌ساز مورد استفاده قرار گیرند!

محققان دریافتند که جست‌وجوی یک ماده یا چیزی که به خودی خود بی‌خطر است و یا افزودن آن به سبد خرید، رکامندر سیستم سایت آمازون را وا می‌دارد تا به شما سایر مواد آتش‌زا که دیگر مشتریان خریداری کرده‌اند را نشان دهد و به نوعی غیرمستقیم دستورالعمل ساخت بمب‌های انفجاری را نشر می‌دهد (در اینجا به دلایل امنیتی لیست مواد پیشنهادی آورده نمی‌شود ولی مثال‌هایی که آن‌ها آورده بودند شامل ترمیت و باروت بود. ترمیت یا ترمایت ترکیبی آتش‌زا از ترکیب نوعی فلز و اکسید فلزهای دیگر است و زمانی که توسط حرارت گرم می‌شود، سلسله واکنش‌های گرمازایی ایجاد می‌شود که باعث ایجاد حرارت بسیار زیادی می‌شود.)

سایر مواد پیشنهادی بیشتر شامل اجناس کاربردی بودند تا شیمیایی؛ قطعاتی از بلبرینگ گرفته که طبق گفته‌های این شبکهٔ خبری می‌توانند به عنوان گلوله‌های انفجاری استفاده شوند تا چاشنی‌های انفجار از راه دور. البته این موضوع فقط به ساخت بمب محدود نمی‌شود. تیم تحریریهٔ وب‌سایت Gizmodo متوجه شد که یکی از همین آیتم‌هایی که معمولاً با هم خریداری می‌شوند، دستورالعملی برای ساخت نوعی داروی روان‌گردان است! با این وجود به نظر می‌رسد که آمازون احتمال استفادهٔ شرارت‌آمیز در این زمینه را به شدت جدی گرفته به طوری‌ که یکی از سخنگویان این شرکت اظهار داشته است:

تمامی محصولاتی که در آمازون به فروش می‌رسه، باید با قوانین اصول فروش ما تطابق داشته باشن و ما فقط و فقط محصولاتی رو می‌فروشیم که با قوانین کشور انگلستان در تضاد نباشن. در سایهٔ اتفاقات ترویستی در انگلیس، ما در حال بازنگری سایت خود هستیم تا مطمئن بشیم تمام این محصولات به روش مناسبی عرضه می‌شن. ما همپنین به همکاری نزدیک خود با پلیس و آژانس‌های امنیتی ادامه می‌دیم به خصوص زمانی که شرایطی به وجود آمده که می‌تونیم آن‌ها رو در تحقیقات‌شان کمک کنیم.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که برای بعضی از این موارد احتمالاً یک دلیل و توضیح کاملاً منطقی قابل‌ارائه است. به طور مثال، ترمیت غالباً در جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از همین روی دور از ذهن نیست که یک مشتری تمامی این مواد را برای استفادهٔ صلح‌آمیزی به یک‌باره خریده باشد و یا مواد انفجاری مانند باروت در فرایندهای آتش‌زا مثل آتش‌بازی و همچنین صنعت کاربرد دارد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon