چه چیزی باعث شد سرعت رشد Python در ۲۰۱۷ در بین سایر زبان‌ها بیشتر از همه باشد؟

چه چیزی باعث شد سرعت رشد Python در ۲۰۱۷ در بین سایر زبان‌ها بیشتر از همه باشد؟

رشد ناگهانی علاقه به زبان برنامه‌نویسی Python در بین دولوپرها صرفاً در یک فیلد خاص به جلو نمی‌رود و این در حالی است که جایگاه بیشترین سرعت رشد در بین زبان‌های برنامه‌نویسی، متعلق به این زبان است. دلیلی که باعث می‌شود این زبان جایگاه خود را حفظ کرده و به رشد خود ادامه دهد، قابلیت استفادۀ آن در حوزۀ Data Science است (برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح، به مقالهٔ‌ Data Science چیست و چرا در دنیای آی‌تی مهم است؟ مراجعه نمایید).

ارتباط مابین میزان محبوبیت پایتون و دیتا ساینس توسط سایت Stack Overflow (یک مرکز سوال و جواب که بزرگترین کامیونیتی دولوپرهای جهان است و به نوعی خانۀ آن‌ها ‌به حساب می‌آید) جمع‌آوری شده است؛ با اینکه پایتون یک زبان چندمنظوره است، سایت استک اورفلو یک کاربرد از پایتون پیدا کرده است که بسیار برجسته‌تر از سایر کاربردهای آن می‌باشد و آن هم چیزی نیست جز علم داده.

در بین بازدیدکنندگانی که سؤالات تگ‌شده در وب‌سایت استک اورفلو را می‌خواندند، افزایش چشم‌گیری در بازدید از سؤالاتی که مربوط به حوزۀ دیتا‌ ساینس بود، نسبت به سؤالات مربوط به توسعۀ وب وجود داشت: 

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، استک اورفلو با دسته‌بندی توسعه‌دهندگان پایتون بر اساس بازدید مکرر از سؤالات تگ‌شده در وب‌سایت به دسته‌های مرتبط با علم داده، توسعهٔ وب و دوآپس، الگوی توضیح داده‌شده را ثابت کرده است (برای آشنایی بیشتر با مفهوم دوآپس، به مقالهٔ دوآپس (DevOps) چیست؟ مراجعه نمایید).

خط آبی رشد سریع دیتا ساینتیست‌ها را نشان می‌دهد؛ خط نارنجی، که تا حدی صاف است، نشان‌دهندۀ وب دولوپرها و خط بنفش نمایان‌گر سیس ادمین‌ها می‌باشد. معیار و شاخص برای تشخیص دولوپرهای پایتون در استک اورفلو نیز این بود که آن‌ها در درجهٔ اول سؤالات تگ‌شده مربوط به پایتون را در سایت بازدید کرده‌اند. David Robinson دیتا ساینتیست در استک اورفلو، در این‌باره گفت:

ما می‌بینم که جدای از تمام بازدیدکننده‌های استک اورفلو، تعداد بازدیدکننده‌های سؤالات پایتونی که مشغول به توسعۀ وب یا سیس ادمین بودند، رشد کم یا متوسطی در ۳ سال گذشته داشته اما سهم توسعه‌دهنده‌های پایتونی که از تکنولوژی‌های دیتا ساینس بازدید کردن، با سرعت در حال رشده و این نشون می‌ده که احتمالاً محبوبیت پایتون در دیتا ساینس و ماشین لرنینگ دلیل اصلی رشد سریعش هست. 
به هر صورت رشد پایتون تقریباً بین صنایع مختلف مساویه؛ یعنی داستان از این قراره که دیتا ساینس و ماشین لرنینگ در حال نفوذ بین شرکت‌های مختلف هست و به همین خاطر انتخاب اول این شرکت‌ها پایتونه.

اگر این نمودار را قبول داشته باشیم، پس به این نتیجه خواهیم رسید با اینکه دیتا ساینس دلیل اصلی رشد پایتون است، اما توسعۀ وب هم یکی از دلایل مهم علاقه به این زبان محسوب می‌شود (البته شاید فقط تا مدت کمی این‌طور باشد). همچنین اهمیت زیاد دیتا ساینس در میان دولوپرهای پایتون، با اطلاعات دیگری تقویت و ثابت شده‌ است؛ مثلاً در میان سؤالات تگ‌شدهٔ پایتون، تگ‌های مربوط به Pandas که یکی از لایبرری‌های تحلیل داده در پایتون است، بیشترین رشد را داشته است.

Pandas با این‌که در سال 2011 معرفی شده است، درحال حاضر تقریباً ۱٪ از تمام سؤالات وب‌سایت استک اوورفلو را به خود اختصاص داده است. دومین تگ که بیشترین بازدید را از سوی توسعه‌دهندگان پایتون داشته است، جاوااسکریپت است که این احتمالاً بدان معنا است که دولوپرهای وب از پایتون استفادهٔ کاربرپسندانه‌ای می‌کنند.

برای این که جزئیات بیشتری در دسترس باشد، استک اورفلو تحقیق را به جزئیات بیشتری تقسیم کرد؛ مثلاً اینکه بازدیدکنندگان به کدام فریمورک یا لایبرری مربوط به پایتون بیشتر علاقه‌مند هستند. اکثر نتایج نشان داد که در حوزۀ دیتا ساینس پلتفرم‌های NumPy ،Matplotlib و Pandas و در فریم‌ورک‌های توسعۀ وب Django و Flask بیشترین محبوبیت را دارند (برای آشنایی بیشتر با لایبرری NumPy، به مقالهٔ درآمدی بر آمار با استفاده از لایبرری NumPy و زبان برنامه‌نویسی Python مراجعه نمایید). در این رابطه، رابینسون به وب‌سایت TechRepublic گفت:

به‌نظر نمی‌رسه که این رشد سریع در علاقه به زبان پایتون مربوط به زبان‌های دیگه باشه مخصوصاً در فیلد دیتا ساینس. اگر در این فیلد رقیبی هم برای پایتون باشه، اون زبان R هست که تقریباً به اندازهٔ پایتون در این دورۀ رشد داشته. پس جدا از اینکه پایتون از زبان R سبقت گرفته یا نه، به‌ نظر من این ۲ تا مکمل هم هستن و از طرفی خود فیلد دیتا ساینس هم در حال گسترشه.

Jacqueline Kazil رئیس هیئت مدیره بنیاد پایتون یا PSF (مخفف Python Software Foundation) نیز پیش‌بینی کرده است که رشد پایتون هم‌چنان ادامه خواهد داشت چرا که جذابیت ابزار و دسترسی‌های این زبان در بین محققانی که به تجزیه‌ و‌ تحلیل می‌پردازند، همچنان رو به افزایش است.

استک اورفلو با تحلیل بازدیدکنندگان از بُعد صنعتی که در آن مشغول به کدزنی هستند، نتیجه گرفت اکثر بازدیدکنندگان سؤالات مربوط به پایتون، عموماً افراد دانشگاهی مرتبط با صنایع الکترونیک، ساخت‌و‌تولید و نرم‌افزار هستند.

به هر حال با توجه به ماهیت چندمنظوره بودن زبان برنامه‌نویسی Python، خواه این زبان در حوزهٔ دیتا ساینس به کار گرفته شود خواه خیر، این زبان روز به روز محبوبیت بیشتری در میان دولوپرهایی که در حوزه‌های مختلفی مشغول به کدنویسی هستند پیدا می‌کند و این در حالی است که انتخاب این زبان به عنوان زبان اصلی دولوپری که قصد انتخاب یک زبان آینده‌دار را دارا است، منطقی به نظر می‌رسد. در همین راستا، با مراجعه با لینک آموزش زبان پایتون در سکان آکادمی، می‌توانید به صورت کاملاً رایگان مقدمات این زبان برنامه‌نویسی محبوب را فرا بگیرید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon