Flarum:‌ پلتفرمی اپن‌سورس برای ساخت تالار گفتگو با زبان PHP

Flarum:‌ پلتفرمی اپن‌سورس برای ساخت تالار گفتگو با زبان PHP

Flarum یک ابزار اپن‌سورس و رایگان برای طراحی تالار گفتگو است که سادگی از جمله دغدغه‌های اصلی توسعه‌دهندگان این فریمورک چه در نصب و چه در استفاده بوده است. این پلتفرم با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP و سیستم مدیریت پایگاه داده MySQL نوشته شده است و همین مسئله، مخاطبین آن را دوچندان ساخته است.

هدف اصلی توسعه‌دهندگان این پلتفرم اپن‌سورس، سرعت در اجرا، سادگی، واکنش‌گرایی، زیبایی رابط کاربری، قدرتمندی در اجرای ریکوئست‌های کاربران و قابلیت بالای توسعهٔ آن بوده است مضاف بر اینکه رایگان بودن و اپن‌سورسی این ابزار هم دلیل دیگری بر مزیت فلاروم نسبت به رقبا است که در ادامه شاخص‌ترین قابلیت‌هایش را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رابط کاربری زیبا و حرفه‌ای
Look & Feel فلاروم بسیار حرفه‌ای است به طوری که در فرایند طراحی رابط کاربری فلاروم، طراحان همواره این دغدغه را داشته‌اند که کاربر کمتر نیاز به کلیک کردن داشته باشد و همین مسئله منجر به ایجاد یک تجربهٔ کاربری به مراتب بهتر می‌گردد (به طور کلی، منظور از اصطلاح Look & Feel ظاهر یک اپلیکیشن است و اینکه کاربر پس از تعامل با آن چه حسی پیدا می‌کند.)

استفاده از ای‌جکس در هندل کردن ریکوئست‌ها
برای آنکه کاربران تالار گفتگو مجبور نباشند تا برای مشاهدهٔ صفحات مختلف تالار کلیک کنند، از فناوری Ajax در طراحی این فوروم استفاده شده است بدین صورت که برای مشاهدهٔ پست‌های بیشتر اصلاً نیازی به کلیک کردن روی صفحات دوم، سوم الی آخر نیست بلکه به صورت خودکار پست‌های بعدی از طریق ای‌جکس لود می‌شوند.

واکنش‌گرایی
فلاروم به صورت پیش‌فرض ریسپانسیو (واکنش‌گرا) است اما طراحان صرفاً به واکنش‌گرایی اکتفا نکرده بلکه اقدام به استفاده از دکمه‌های CTA کاربردی، رنگ‌های فِلَت و ... کرده تا یوایکس بهتری رقم بزنند. رابط کاربری تحت دسکتاپ و موبایل این تالار گفتگو دقیقاً از یک تِمپلیت استفاده می‌کند و همین مسئله منجر می‌شود تا اگر توسعه‌دهنده‌ای خواست تا تغییری در رابط کاربری فلاروم ایجاد کند، نیاز به کدنویسی کمتری داشته باشد (CTA مخفف واژگان Call To Action است که به طور کلی هر دکمه‌ای که منجر بدین گردد تا کاربر کار خاصی همچون ثبت‌نام، ارسال درخواست، سبد خرید و ... کند، CTA نامیده می‌شود.)

سبک و سریع
در طراحی فرانت‌اند فلاروم از یک ابزار جاوااسکریپتی تحت عنوان Mithril استفاده شده که به معنای واقعی کلمه سبک است که برای آشنایی بیشتر با آن می‌توانید به مقالهٔ Mithril: فریمورک جاوااسکریپتی اپن‌سورس برای طراحی رابط کاربری مراجعه نمایید. با توجه به اینکه همهٔ کاربران به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند، توسعه‌دهندگان این فریمورک سعی نموده‌اند که تا حد ممکن از منابع کمتری برای لود کردن این تالار گفتگو استفاده کنند و کلیهٔ فایل‌های CSS و JS فشرده شده‌اند تا حجم لود صفحه به مراتب کاهش یابد.

نصب آسان
برای نصب این تالار گفتگوی رایگان اصلاً نیازی نیست تا یک برنامه‌نویس حرفه‌ای PHP باشید بلکه چنانچه مستندات فلاروم را به خوبی مطالعه کنید، در کمتر از یک ساعت خواهید توانست آن را به صورت لوکال روی سیستم خود نصب کنید (پیش از این هم گفتیم که فلاروم از PHP/MySQL استفاده می‌کند لذا با خیال راحت خواهید توانست آن را روی هر هاست اشتراکی به سادگی نصب کنید.)

API قدرتمند
API مستندسازی شدهٔ فلاروم این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا به سادگی بتوانند این تالار گفتگو را توسعه داده و بسته به نیاز خود قابلیت‌های جدیدی به آن بیفزایند. سورس‌کد فلاروم به دو بخش مجزا تقسیم‌بندی شده است به طوری که این پلتفرم اپن‌سورس یک هستهٔ اصلی دارد که با استفاده از فریمورک لاراول نوشته شده است و یک بخش وب اپلیکیشن که با استفاده از فریم‌ورک‌های جاوا‌اسکریپت توسعه یافته است.

تِم‌های متنوع
طراحی Look & Feel این تالار گفتگو در دست شما است به طوری که نه تنها می‌توانید تِم اختصاصی خود را طراحی کنید، بلکه خواهید توانست از تِم‌های پیش‌فرض‌اش که در رنگ‌های مختلف در اختیار توسعه‌دهنده قرار گرفته‌اند نیز استفاده نمایید. فایل‌های CSS این فریمورک با استفاده از فناوری LESS ایجاد می‌شوند اما این در حالی است که قادر خواهید بود تا متغیرهای LESS را بازنویسی کرده تا نیازهای خود را مرتفع سازید.

نوتیفیکیشن‌های هوشمند
اعلانیه (Notification) در این تالار گفتگوی از درجهٔ اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که در شبکه‌های اجتماعی، کامیونیتی‌های آنلاین، وبلاگ‌ها و ... اینکه چه کسی پُست شما را لایک کرده یا اینکه کدام کاربر چه کامنتی برای کدام پُست شما قرار داده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در فلاروم، اعلانیه‌ها بر اساس بحث‌ها و پست‌ها دسته‌بندی می‌شوند تا پردازش آن‌ها راحت‌تر و سریع‌تر رخ دهد و کاربران می‌توانند اعلانیه‌ها را یا به صورت تکی و یا به صورت گروهی تیک بزنند به این معنی که آن را مشاهده کرده‌اند.

دریافت خبرنامه‌های ایمیلی
کاربران به سادگی می‌توانند به صورت روزانه یا هفتگی، ایمیل‌های خبرنامه دریافت کنند تا اگر پستی را سهواً ندیده‌اند، از طریق خبرنامه بتوانند آن را مطالعه کنند.

استفاده از تگ به جای دسته‌بندی
بسیاری از تالارهای گفتگو از دسته‌بندی‌های مجزا و یا تالارهای زیرشاخه برای گروه‌بندی تالار گفتگو استفاده می‌کنند اما این در حالی است که در فلاروم صرفاً از تگ (برچسب‌) برای دسته‌بندی استفاده می‌شود و همین مسئله منجر به سهولت بیشتر استفاده از این تالار گفتگو می‌شود.

پاسخگویی سریع به پست‌ها
شما صرفاً با تایپ کردن علامت @ و نام کاربر یا عنوان پست مد نظر خود، می‌توانید به لیستی از موارد مشابه دست پیدا کرده و همین مسئله سرعت یافتن و پاسخگویی را افزایش می‌دهد.

مدیریت راحت پرمیشن‌ها
ادمین پنل سادهٔ این فوروم امکان مدیریت آن را هم آسان ساخته است به طوری که مثلاً خیلی سریع و راحت می‌توان پرمیشن‌های یک تالار را کم یا زیاد کرد (به طور مثال، با یک کلیک می‌توان تگ‌های خاصی را به گروه‌های خاصی اختصاص داد و یا اینکه مشخص کرد در چه بازه‌ای کاربران می‌توانند به بحث‌ها و پست‌ها پاسخ دهند.)

از دیگر ویژگی‌های Flarum می‌توان به جستجوی پیشرفته، بهینه برای موتورهای جستجو، پشتیبانی از ایموجی‌ و نیز قابلیت افزودن زبان‌های زندهٔ مختلف اشاره کرد اما مشاهدهٔ دموی زندهٔ تالار گفتگوی Flarum بیشتر می‌تواند به شما کمک کند تا با قابلیت‌هایش آشنا شوید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon